piątek 23 września, godz. 18:00; Kościół Jezusowy w Cieszynie
Cena biletu: 20 zł
Wykonawcy:
• Państwowa Orkiestra Kameralna Slovak Sinfonietta Žilina,
• Chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia” pod kierownictwem Izabelli Zieleckiej-Panek,
• Akademicki Chór Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod kierownictwem Tomasza Giedwiłło;
• soliści: Barbara Gutaj-Monowid – sopran, Marcjanna Myrlak – mezzosopran,
Sylwester Smulczyński – tenor, Paweł Konik – bas;
• Jan Frycz – słowo;
• Igor Dohovič – dyrygent
Haendel skomponował „Mesjasza” w 1741 r. Utwór powstał zaledwie w kilka tygodni i był powitaniem z publicznością w Dublinie, gdzie udał się kompozytor zmęczony nieprzyjazną mu atmosferą w Anglii. Premiera oratorium odbyła sie 13 kwietnia 1742 r. i już po pierwszym wykonaniu dzieło zostało uznane za jedną z najdoskonalszych kompozycji wszechczasów. „Brakuje słów, by wyrazić niezwykłą rozkosz, jaką sprawił on pełnemu podziwu tłumowi publiczności. Niezrównane, wspaniałe i tkliwe, do najwznioślejszych, najbardziej majestatycznych i poruszających słów, które sprzysięgły się, by porwać i oczarować serce i ucho” – pisał Dublin Journal (cytat za: chopin.edu.pl). Jej fragment – chór „Hallelujah” jest jednym z najczęściej wykonywanych i najbardziej znanych w dorobku Haendla.
Na treść oratorium składają się fragmenty Pisma Świętego – głównie tzw. księgi prorockie Starego Testamentu, ale również wersy z Nowego Testamentu. Libretto przygotował Charles Jennens, przyjaciel kompozytora i autor librett do wielu jego utworów.
Więcej informacji na www.vivailcanto.pl oraz profilu Festiwalu na Facebooku.
Rezerwacji karnetów i biletów na koncerty festiwalowe można dokonywać mailowo: info@vivailcanto.pl. Bilety do nabycia w kasie teatru i w systemie on-line (www.teatr.cieszyn.pl) oraz na godzinę przed każdym koncertem w kasach festiwalowych.