CeTA to państwowa instytucja kultury, która prowadzi działalność w dziedzinie nowych technologii wizualnych dla potrzeb kinematografii. Jest sukcesorem Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, gdzie były realizowane m.in. filmy: Wojciecha Jerzego Hasa - "Lalka" i "Rękopis znaleziony w Saragossie"; Andrzeja Wajdy - "Pokolenie" i "Popiół i diament"; "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego. W odziedziczonych po wytwórni zbiorach znajduje się 16 tys. kostiumów, które były wykorzystywane w kręconych we Wrocławiu filmach.
Dzięki wsparciu finansowemu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w marcu rozpoczął się drugi etap renowacji kostiumów. Dawny blask odzyska łącznie 40 strojów filmowych, pochodzących z takich filmów jak "Lalka", "Sami swoi", "Nie ma mocnych", "Powrót wilczycy" oraz z seriali "Stawka większa niż życie", "Czterej pancerni i pies" i "Znak orła".
Kostiumografka i scenografka Maria Duffek podkreśliła, że każdy z poddawanych renowacji kostiumów wymaga innego zakresu prac i zabiegów. "Niektóre potrzebują czyszczenia i uzupełnienia ubytków, przy innych konieczne jest np. odbarwianie, by odzyskały swój pierwotny kolor. Aktualnie pracujemy m.in. nad kostiumami z trylogii Sylwestra Chęcińskiego, gdzie po trafnym zidentyfikowaniu fragmentów garderoby niezbędne jest przywrócenie zniszczonym, patynowanym różnymi środkami tkaninom, choćby częściowo, ich pierwotnej elastyczności. W tym celu moczymy ubrania w mieszankach środków rozluźniających włókna. Dodatkowo, przy renowacji strojów z filmu Sami swoi, musimy zwracać uwagę na różnice w barwach i wzorach kostiumów pomiędzy oryginalną, czarno-białą wersją filmu, a wersją pokolorowaną - tłumaczyła Duffek.
W zeszłym roku, w ramach pierwszego etapu renowacji, odnowiono 40 kostiumów, m.in. z dzieł Wojciecha Jerzego Hasa - "Lalki" i "Rękopisu znalezionego w Saragossie" oraz z filmów "Na srebrnym globie" Andrzeja Żuławskiego i "Test pilota Pirxa" Marka Piestraka. Można je obejrzeć na stałej ekspozycji w CeTA.
Dyrektor CeTA Robert Banasiak pokreślił, że kostiumy w zbiorach instytucji są ważnym elementem edukacji filmowej, którą zajmuje się CeTA. "Dlatego też, po udanej renowacji pierwszych kilkudziesięciu kostiumów z naszych zbiorów, podjęliśmy decyzję o kontynuacji prac, by przygotować możliwie najszerszą i najbardziej różnorodną kolekcję. Dzięki rekonstrukcji możliwe jest utrwalanie bogatej historii polskiego filmu oraz przybliżanie jej zarówno kolejnym pokoleniom filmowców, jak i dzieciom i młodzieży" - powiedział Banasiak.
Oprócz renowacji kostiumów odrestaurowane zostaną również rekwizyty wykorzystywane w firmach kręconych we wrocławskiej wytwórni. To m.in. elementy zbroi z seriali "Znak Orła" oraz "Przyłbice i kaptury", obraz z filmu "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy, lektyka z "Rękopisu znalezionego w Saragossie", a także obrazy z "Giuseppe w Warszawie", własnoręcznie malowane w filmie przez Zbyszka Cybulskiego.