„Kaczmarek by Możdżer” to podsumowanie dziesięcioletniej współpracy dwóch wybitnych polskich artystów: Jana A.P. Kaczmarka i Leszka Możdżera. Na płycie znalazła się muzyka do takich filmów, jak: „Niewierna” w reż. Adriana Lyne’a, „Stracone dusze” w reż. Janusza Kamińskiego, „Trzeci cud” Agnieszki Holland czy wreszcie oscarowa muzyka do „Marzyciela” w reż. Marca Forstera. Niektóre z utworów na tym albumie pojawiają się po raz pierwszy na płycie CD. Wyboru nagrań obaj Artyści dokonali osobiście co podnosi walory artystyczne wydawnictwa.
- Spotkałem Leszka w 1999 roku. Był już wtedy bardzo dojrzałym artystą o niedościgłej wrażliwości, talencie i otwartości – wspomina w przedmowie do płyty Jan A.P. Kaczmarek. – Wiara, zwątpienie, poszukiwanie sposobu na rozmowę z Bogiem, idea cudu jako warunek świętości , to był temat filmu. Trudny i fascynujący. Żeby muzyka pomogła w tej drodze, musiała być bardzo szczera i świeża w wyrazie. Użyłem małej orkiestry, kilku instrumentów etnicznych, jazzowego kontrabasu, głosów 12 kobiet, ale ciągle brakowało mi tej jednej myśli, nowego wcielenia głównego tematu. I wtedy pojawił się Leszek…
Artyści spotkali się również rok później, gdy Jan A.P. Kaczmarek pisał muzykę do filmu Janusza Kamińskiego z Winoną Ryder w roli głównej i od tamtej pory podarowali widzom i słuchaczom mnóstwo wspaniałej muzyki.
Warto wspomnieć, że wszystkie nagrania na platynowym albumie „Kaczmarek by Możdżer” zrealizował Rafał Paczkowski, który dziesięć lat temu przedstawił Leszka Możdżera kompozytorowi.
Platynową Płytę wręczył kompozytorowi Dyrektor Działu Klasyki i Jazzu Universal Music Polska – Piotr Rzeczycki.
***
Jan A. P. Kaczmarek Laureat Oscara za muzykę do filmu Finding Neverland (Marzyciel) Marca Forstera to dzisiaj jeden z najwybitniejszych w świecie kompozytorów muzyki filmowej. Karierę rozpoczynał w 1976 od stażu w awangardowym Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Pisał muzykę dla Teatru Ósmego Dnia i dla stworzonej przez siebie Orkiestry Ósmego Dnia. W 1982 roku, po pierwszym tournée w USA, nagrał debiutancki album, Music For The End dla niezależnej wytwórni Flying Fish Records. W 1989 roku, po kolejnych nagraniach dla Savitor Records i licznych koncertach w Europie, pozostał na stałe w USA. Pracował dla czołowych amerykańskich teatrów, co zaowocowało prestiżową nowojorską nagrodą Drama Desk Award w 1991 za najlepszą muzykę teatralną roku. Międzynarodowe uznanie przyniosła kompozytorowi jednak muzyka filmowa, w tym m.in. do tak wybitnych tytułów, jak: Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Trzeci cud Agnieszki Holland, Aimee i Jaguar Maxa Farberbocka, Straconych dusz Janusza Kamińskiego, Qvo vadis Jerzego Kawalerowicza, Niewiernej Adriana Lyne’a czy wreszcie Marzyciela. Za ten ostatni film kompozytor zdobył nie tylko Oscara, ale też nagrodę National Board of Review, nominacje do Golden Globes i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA). Prestiżowymi wyróżnieniami dla Jana Kaczmarka były też zamówienia na skomponowanie Kantaty o Wolności na obchody 25-lecia Solidarności w Gdańsku oraz Oratorio 1956 na 50. Rocznicę Poznańskiego Czerwca ’56. Artysta stworzył również muzykę do amerykańskiego filmu Evening Lajosa Koltai, z udziałem światowych gwiazd: Vanessy Redgrave, Meryl Streep, Glenn Close, jak również do największej w historii Europy produkcji telewizyjnej - serialu Wojna i Pokój. W następnych latach powstały jego kompozycje do tak uznanych hollywoodzkich produkcji, jak m.in.: Visitor z Richardem Jenkinsem, Hachiko – a Dog’s Story z Richardem Gere,City Island z udziałem Andy’ego Garcii czy polsko-amerykańskiego filmu Get Low (Aż po grób) ze znakomitymi rolami Roberta Duvalla i Billa Murray’a. Jan A.P. Kaczmarek nagrywał płyty m.in. dla Sony Classical, Decca, Varese Sarabande, Milan. EMI, Rounder, Universal i Savitor Records, stale koncertuje zarówno w USA, jak i Europie. Założył Instytut Rozbitek w Poznaniu, który wzorem i we współpracy z Sundance Institute Roberta Redforda organizuje projekty edukacyjne i wydarzenia kulturalne. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiej Akademii Filmowej.