Kraków
11.03.2017
AUKCJA
11.03.2017 (sobota), godzina 12:00
Nautilus Galeria i Dom Aukcyjny
Ul. Św. Jana 12, 31-018 Kraków
WYSTAWA PRZEDAUKCYJNA
06-10.03.2017, w godzinach 11:00 - 17:00
Wstęp bezpłatny
www.nautilus-art.pl
Możliwy jest udział osobisty lub telefoniczny w licytacji oraz złożenie polecenia licytacji z limitem na stronie internetowej: http://nautilus-art.pl/pl/a-38-aukcja-nr-51-malarstwo-rysunek-grafika-fotografia-wydawnictwa-artystyczne
Kilka słów o wybranych obiektach aukcyjnych
I. Zbiór Jerzego Pomianowskiego
Na aukcji oferowane będą także dzieła sztuki, pamiątki i fotografie ze zbiorów Jerzego Pomianowskiego (1921- 2016) - pisarza, eseisy, długoletniego działacza emigracyjnego, współpracownika paryskiej„Kultury”, wybitnego znawcy współczesnej Rosji i krajów Europy Wschodniej, tłumacza „Archipelagu GUŁ-ag” Aleksandra Sołżenicy- na, książek Michała Bułhakowa, Antona Czechowa, Lwa Tołstoja czy Anny Achmatowej.
W katalogu aukcji znalazły się m.in. prace TADEUSZA KANTORA, MARII JAREMY czy JERZEGO SKARŻYŃSKIEGO.
Gratką kolekcjonerską jest niezwykle rzadki, wielokrotnie wystawiany, poszukiwany przez kolekcjonerów z Europy i Stanów Zjednoczonych fotomontaż MIECZYSŁAWA BERMANA (1903 - 1975) - Myśliciel, 1945 (poz. 4) - polskiego grafika, światowej rangi klasyka europejskiego fotomontażu, wymienianego obok twórców tej klasy, jak László Moholy-Nagy, Ansel Adams, Dorothea Lange, John Heartfield, a także artystów radzieckiego konstruktywizmu i polskiej przedwojennej awangardy.
MIECZYSŁAW BERMAN, Myśliciel
Indywidualne wystawy Mieczysława Bermana odbyły się m.in. w Warszawie, Poznaniu, Pradze, Berlinie, Dreźnie, Zurychu (Galeria Daniela Keela), Innsbrucku (Galerie im Taxispalais), Klagenfurcie. W 1973 indywidualną retro- spektywną wystawę prac Bermana - „Cinquant’anni di storia nei fotomontaggi di Berman” zorganizował w Galerii Schwarz i Galerii Milano w Mediolanie krytyk sztuki i marszand Arturo Schwarz. Fotomontaże Bermana ekspo- nowane były ponadto w International Center of photography w Nowym Jorku, Museum of Contemporary Art w Chicago, Muzeum Sztuki w Łodzi, White Chapel Gallery w Londynie, Centre Georges Pompidou w Paryżu.
Prace Mieczysława Bermana znajdują się w zbiorach:
Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Mu- zeum Sztuki w Łodzi, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (Kolekcja Ford Motor Company, obok prac Mana Ray’a, Ansela Adamsa, Aleksandra Rodczenki, Alfreda Stieglitz czy Dorothei Lange) oraz w najlep- szych kolekcjach prywatnych głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.
II. Malarstwo, rysunek, rzeźba
W dziale rysunku i malarstwa polecamy wyjątkowej urody portret TEODORA AXENTOWICZA przedstawiający Damę w hiszpańskim stroju (poz. 24).
Teodor Axentowicz - jeden z czołowych reprezentan- tów młodopolskiej sztuki, absolwent monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz paryskiej pracowni E. A. Carolusa-Durana, obok innych tematów (rodzajowych, folklorystycznych czy symbolicznych) zasłynął przede wszystkim jako autor portretów pięknych kobiet. Wizerunki strojnych dam z arystokratycznych kręgów i mieszczańskich salonów powstawały często w opanowanej do perfekcji technice pastelu. Jeszcze w okresie podróży artystycznych do Londynu i Rzymu (1890- 1899) artysta malował na zamówienie portrety członków establishmentu, studiując jednocześnie tradycyjne i współczesne angielskie i włoskie malarstwo portretowe, m.in. dzieła T. Gainsborougha, J. McNeill Whistlera, J. Sargenta, G. Boldiniego czy prerafaelitów. W kolejnych latach doświadczenia i studia malarskie w miastach Europy zaowocowały charakterystyczną dla Axentowicza lekkością i swobodą w oddawaniu rysów twarzy płci pięknej, przy równoczesnej - mile widzianej wówczas, jak i przecież dzisiaj - idealizacji. Tajemniczości, pikanterii i subtelnego erotyzmu dodawały modelkom suknie balowe, welony, eleganckie kapelusze, biżuteria.
Prezentowany portret ukazuje zjawiskowo piękną, nieznaną kobietę, w ujęciu do pasa, w czarnej sukni i takiej również mantyli upiętej fantazyjnie razem z białym kwiatem na czubku głowy. Wzrok widza skupia lśniący, jedwabny szal w kolorze intensywnej żółcieni czy też złota, ukośnie przerzucony przez prawe ramię. Kunsztu i niezwykłej elegancji dodaje kompozycji ograniczona do czerni i złota subtelna kolorystyka całości (żółte akcenty w postaci zasugerowanych jedynie liści powtarza artysta także w tle). To jednak uroda i elegancja modelki - jej łagodny wzrok, regularne, idealne wręcz rysy, sprawiają, iż portret lśni prawdziwym blaskiem, także na tle innych prac Teodora Axentowicza.
TEODOR AXENTOWICZ, Kobieta w stroju hiszpańskim
III. Dawni mistrzowie
W dziale grafiki dawnej polecamy Państwa szczególnej uwadze graficzną wersję słynnego Portretu Stanisława Augusta z klepsydą MARCELLO BACCIARELLI, wykonaną w technice miedziorytu punktowego przez Anthony’ego Fogga (poz. 55).
Najczęściej przyjęta interpretacja, związana z obrazem (tu reprodukowanym w grafice), głosi, że jest to rodzaj testamentu króla-patrioty zmuszonego do abdykacji w obliczu dziejowej burzy, zatroskanego o losy ojczyzny. Jest również możliwa inna, choć nie wykluczającą poprzedniej, interpretacja - jako zaszyfrowanego komunikatu masońskiego (zarówno model, jak i malarz byli masonami). W odmiennym kierunku podąża interpretacja Małgorzaty Sobieraj, dla której kluczowe znaczenie ma widoczny w tle obraz Dydony porzuconej przez Eneasza. W interpretacji Sobieraj porzuconą Dydoną jest sam król, bezwzględnym Eneaszem - Katarzyna II. W tej interpretacji portret byłby zaszyfrowanym obrazem klęski - osobistej i politycznej - króla. Wkrótce po powstaniu dzieła został on powielony w dwóch seriach miedziorytniczych. Pierwszą rytował w Rzymie Raffaele Morghen. Drugą, przyjętą jako wersja ostateczna, wykonał w Londynie w 1798 na zlecenie Bacciarellego A. Fogg.
Ciekawostką jest filigranowy portrecik graficzny przedstawiający Rozalię z Chodkiewiczów Lubomirską - żonę kasztelana kijowskiego Aleksandra Lubomirskiego, oskarżoną w Paryżu o działania wrogie wobec rewolucji francuskiej (kontaktowała się z otoczeniem Marii Antoniny) i zgilotynowanej (poz. 60).
IV. Grafika nowoczesna
Dział grafiki nowoczesnej to prace m.in. JERZEGO PANKA, JERZEGO DUDY-GRACZA, JULIANA FAŁATA, JACKA GAJA, EUGENIUSZA GET-STANKIEWICZA, BOGNY KRASNODEBSKIEJ-GARDOWSKIEJ, KAROLA MONDRALA, WŁADYSŁAWA SKOCZYLASA, KRZYSZTOFA SKÓRCZEWSKIEGO, LUDWIKA TYROWICZA, WOJCIECHA WEISSA.
V. Wydawnictwa artystyczne, varia
Ciekawostką dla miłośników dawnego kina będą z pewnością ZESTAWY PROGRAMÓW KINOWYCH (poz. 133, 134, 135) zestawy programów kinowych, druków reklamowych wydawanych przez wytwórnie filmowe (m.in. Sfinks, Hel-Studio, Polski Tobis, Lux-Film, Heros) z okresu międzywojennego, z czasu okupacji oraz II wojnie światowej. Z ciekawostek folder słynnego filmu z A. Dymszą “Sportowiec mimo woli”. Uwagę zwraca folder filmu “Dusza w niewoli” zaprojektowany przez Gronowskiego oraz reklamy takich przebojów światowego kina jak: Pół żartem pól serio, Młode lwy, Słomiany wdowiec, Windą na szafot, Rififi, Fanfan Tulipan czy Babette idzie na wojnę. Reprezentowane jest licznie polskie kino z takimi realizacjami jak: Baza ludzi umarłych, Orzeł, Café pod Minogą, Niewinni czarodzieje, Zezowate Szczęście czy Kanał.
VI. Z Kraju Kwitnącej Wiśni
W ofercie aukcyjnej znanazły się także drzeworyty japońskie, m. in. KUNISADY (TOYOKUNI III KUNISADA) czy HIROSHIGE (HIROSHIGE ANDŌ).
O organizatorze
NAUTILUS Galeria i Dom Aukcyjny powstał w Krakowie w 1993 roku. Od początku specjalizuje się w malarstwie i grafice, podejmując różnorodne formy działalności w zakresie handlu sztuką i jej promocji. NAUTILUS organizuje wystawy (m.in. „MISTRZOWIE GRAFIKI POLSKIEJ 1900-1939”, „WOJCIECH WEISS. TWÓRCZOŚĆ GRAFICZNA”) i aukcje, wydaje liczne katalogi i albumy, jest członkiem Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich (SAiMP) oraz prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia „Confederation Internationale des Negociants en Oeuvres d’Art” (CINOA, zał. 1935 w Brukseli). Firma na co dzień współpracuje z muzeami, instytucjami kultury, domami aukcyjnymi i galeriami. Miłośnicy malarstwa, grafiki, rysunku i rzeźby odnajdą w ofercie NAUTILUSA prace wybitnych twórców o nazwiskach ugruntowanych w podręcznikach historii sztuki oraz dzieła artystów całkiem współczesnych. Od 2014 roku firma mieści się w lokalu przy ul. Św. Jana 12, w kamienicy należącej do istniejącego od ponad 100 lat Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.
Więcej na temat historii Galerii:
http://nautilus-art.pl/pl/_22-historia
ADRES
Ul. Świętego Jana 12 31-018 Kraków
TELEFONY
tel.: +48 12 4229160
fax: +48 12 4329440
mob.: +48 695899895
E-MAIL
kontakt@nautilus-art.pl
GALERIA CZYNNA
poniedziałek - piątek 11:00 - 17:00
sobota 11:00 - 15:00