ON AIR
od 13:00 Uniwersum RMF Classic zaprasza: Katarzyna Czajka-Kominiarczuk

IoT w Ubezpieczeniach: Skuteczność Poprzez Personalizację

IoT, czyli technologia Internet of Things, wykorzystywana jest podczas zaawansowanych procesów produkcyjnych, ale również logistycznych, energetycznych, medycznych oraz przemysłowych. Jednak, internet rzeczy odgrywa coraz większą rolę, również w sektorze ubezpieczeniowym! Dlaczego? W bieżącym artykule wyjaśniamy, jak innowacyjne narzędzia IoT rewolucjonizują sposób zarządzania ryzykiem, poprawiają komunikację z potencjalnymi i dotychczasowymi konsumentami oraz personalizują projektowane oferty. Zapraszamy do lektury!

IoT w Ubezpieczeniach: Skuteczność Poprzez Personalizację

Czy IoT może przyczynić się do rewolucji w branży ubezpieczeniowej?

Zdecydowanie tak, o czym świadczą wdrażane metody i techniki działania! Należy podkreślić, że rozwój technologii otworzył dostęp do zupełnie nowych form działania firm ubezpieczeniowych. W konsekwencji, dane, które dawniej były niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe do wygenerowania, dzisiaj stanowią prawdziwy fundament do wdrażania efektywnych i wydajnych zmian. 


Sektor ubezpieczeń jest przykładem bardzo wymagającego środowiska, które potrzebuje sprawdzonych i niezawodnych rozwiązań, aby zagwarantować najwyższą jakość usług. Szczególnie ważna jest tutaj precyzja i kompleksowość rozwiązań, co przekłada się na bezpieczeństwo partnerów biznesowych, ale także późniejsze procesowanie wszelkich działań. Instrumenty Internet of Things pasują zatem do wspomnianego środowiska idealnie. Przykłady?


Wystarczy wspomnieć o specjalistycznych sensorach do pojazdów. Zainstalowane urządzenia telematyczne nieustannie monitorują i weryfikują zachowanie oraz reakcje kierowców, ale nie tylko. Nowoczesne systemy nawigacyjne lokalizują pojazd oraz analizują dostępne parametry techniczne, co stanowi mocny fundament dla generowania spersonalizowanych warunków współpracy. Takie informacje pozwalają bowiem na oszacowanie indywidualnych czynników ryzyka i stworzenie zoptymalizowanej oferty ubezpieczeniowej.


Jednak, aparatura IoT nie ogranicza się tylko do infrastruktury dedykowanej flocie. Przyrządy towarzyszące codziennym czynnościom, w tym wszelkiego rodzaju smartwatche, aplikacje zdrowia, czujniki do wykrywania wycieków lub dymu, także mają niebagatelne znaczenie dla sektora ubezpieczeniowego. Tego typu modyfikacje technologiczne całkowicie zmieniają model ochrony z postawy reagowania na pojawiające się zagrożenia w kreowanie efektywnych planów zapobiegawczych. Jak widać, personalizacja usług ubezpieczeniowych jest bezpośrednio związana z internetem rzeczy!

Jak narzędzie Internet of Things pomagają w zarządzaniu ryzykiem?

Istnieje wiele form wsparcia technologii IoT w kontekście samego zarządzania potencjalnym ryzykiem. W przeciwieństwie do tradycyjnych i standardowych rozwiązań, Internet of Things pozwala na przewidywanie negatywnych scenariuszy, a zatem wdrażanie błyskawicznych działań naprawczych. Oznacza to, że model samej odpowiedzi na zagrożenie nie jest już wystarczający dla naprawdę profesjonalnych i odpowiedzialnych podmiotów z sektora ubezpieczeniowego. Reakcja na początkowym etapie zagrożenia prowadzi do zaniechania niebezpieczeństwa, zanim stanie się ono naprawdę kosztowne i uciążliwe.


Wdrażane innowacje funkcjonują w wielu obszarach branży ubezpieczeniowej. Dla warunków komunikacyjnych, innowacja przybiera postać nowoczesnej telematyki, która automatycznie monitoruje styl jazdy, identyfikując wszelkie nieprawidłowości, anomalie oraz potencjalnie niebezpieczne zachowania. Sama świadomość kierowców na temat zamontowanych rozwiązań stanowi silną barierę bezpieczeństwa, poprawiając ekonomiczność i bezpieczeństwo jazdy. 


To jednak nie koniec przykładów, ponieważ internet rzeczy znajduje również zastosowanie w ubezpieczeniu nieruchomości. Świadczą o tym wszelkiego rodzaju czujniki, sensory i alarmy, które monitorują zmiany temperatur, parametry dotyczące wilgotności, obecności pleśni oraz dymu lub innych substancji.


Finalny przykład dedykowany jest ubezpieczeniom zdrowotnym. Urządzenia typu wearable, czyli tak zwane urządzenia ubieralne, także mają wpływ na personalizowanie oferty podmiotów ubezpieczeniowych. Aparatura, która odnotowuje i analizuje odczyty organizmu, w tym aktywność fizyczną, ale także wskaźniki dotyczące samego snu, spożywanych kalorii i innych aktywności, jest doskonałym źródłem wiedzy dla ekspertów. 

Internet rzeczy a personalizacja ofert firm ubezpieczeniowych

Powyższe akapity pokazują ogromny atut rozwiązań, sygnowanych znakiem Internet of Things, czyli potencjał do personalizacji usług podmiotów ubezpieczeniowych. Specjaliści mają wówczas szansę na dostosowywanie swych produktów do indywidualnego charakteru klienta, a nie tworzenie jednolitych, sztywnych i schematycznych formatów.


Również tutaj można wymienić konkretne przykłady! Ciekawym rozwiązaniem jest model ubezpieczeń komunikacyjnych Pay As You Drive, wprowadzony zgodnie z wytycznymi oficjalnej instytucji - Insurance Regulatory and Development Authority of India. W praktyce oznacza to, że ubezpieczyciel pokrywa koszt składki, obliczonej na podstawie pokonanego dystansu. Chociaż przykład ten może się wydawać nieco odległy, doskonale pokazuje potencjał urządzeń IoT w kontekście sektora ubezpieczeniowego.


Podobny model łatwo wprowadzić także do pozostałych segmentów życia. Analogicznie, klienci prowadzący zdrowy i zbalansowany tryb życia mogą cieszyć się znacznie niższymi stawkami, w przeciwieństwie do osób, które nie dbają o swój stan zdrowotny. Instalacja nowoczesnych i sprawdzonych urządzeń alarmowych w nieruchomościach jest zatem przesłanką dla firm ubezpieczeniowych, że dany domownik wyróżnia się sporą odpowiedzialnością i dba o asekurację swego mieszkania.

Jak technologia IoT sprzyja komunikacji z klientami?

Warto podkreślić, że system internetu rzeczy jest jednocześnie efektywnym przyborem do regulowania i kształtowania pozytywnych i długotrwałych relacji z kontrahentami. Przemyślane użytkowanie danych w czasie rzeczywistym jest bowiem fantastyczną szansą na pokazanie zaangażowania i profesjonalizmu firmy ubezpieczeniowej, a zarazem dbałości o szczegóły.


W rezultacie, firma ubezpieczeniowa może wręcz wyprzedać obawy i wątpliwości konsumentów. Eksperci identyfikują potencjalne zagrożenie, przedstawiając je klientom, wraz z gotowym planem przeciwdziałania. Punkt ubezpieczeniowy zwiększa w ten sposób szansę na nawiązanie rentownej współpracy,  a jednocześnie buduje wizerunek specjalistycznego partnera.


Dodatkowo, cały proces jest niezwykle czytelny, przejrzysty i transparentny. Automatyczne przekazywanie wartościowych danych oraz informacji znacznie przyspiesza procedowanie poszczególnych zgłoszeń, eliminując wszelkie formalności do minimum. Przedsiębiorstwo cieszy się renomą sprawdzonego ubezpieczyciela, a klienta otrzymuje błyskawiczną wypłatę odszkodowania.

Podsumowanie - korzyści dla firm ubezpieczeniowych i klientów

Zaprezentowane dzisiaj punkty jednoznacznie pokazują, że technologia Internet of Things przekłada się na realne benefity dla obu stron usług ubezpieczeniowych. Przedsiębiorstwa otrzymują bowiem narzędzie do bardzo precyzyjnej i dokładnej oceny potencjalnego ryzyka, a zarazem systematycznego i widocznego zmniejszania generowanych kosztów operacyjnych. Taka innowacja pozwala na projektowanie zupełnie nowych produktów i stałe poszerzanie rynku zbytu.


Klienci natomiast zyskują bardzo atrakcyjne stawki, dopasowane do osobistych parametrów i właściwości. Konsumenci zwiększają również swoje bezpieczeństwo, przy doświadczaniu coraz lepszej obsługi. Zakres benefitów jest zatem naprawdę rozbudowany!

Artykuł sponsorowany

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic