Koncert rozpoczął się porywającym tangiem z filmu Zazdrość i medycyna w reż. Janusza Majewskiego. To było preludium do prezentacji wybranych tematów Wojciecha Kilara powstałych w latach 70-tych, kiedy to o współpracę z kompozytorem zabiegało wielu polskich reżyserów. Wśród najwierniejszych współpracowników Wojciecha Kilara był wtedy Krzysztof Zanussi. Ten artystyczny duet stworzył ponad czterdzieści filmów. Współpracę z mistrzem partytury, reżyser wspominał w wywiadzie zaprezentowanym w kilku częściach na wielkim koncertowym ekranie. Ile ty tego piękna zaszczepiłeś w nas wszystkich! Jestem Ci bardzo wdzięczny za to co dałeś naszym uszom – mówił Krzysztof Zanussi. Zaraz potem zabrzmiały tematy z filmów Iluminacja, Hipoteza, Kontrakt oraz Bilans kwartalny. W kolejnej części uroczystej gali prowadząca koncert Grażyna Torbicka, odczytała list gratulacyjny od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Bogdana Zdrojewskiego, który wspomniał o nadaniu kompozytorowi - kilka dni temu - Orderu Orła Białego, najwyższego honorowego odznaczenia w Polsce za zasługi dla kultury.
Choć sam Jubilat nie zabierał głosu podczas gali, kilkakrotnie przemówił na wielkim ekranie w archiwalnych nagraniach sprzed wielu lat. Wszystko, co pisze się łatwo nie ma szans na głębszą wartość. Muzyka musi być tworzona w jak największym trudzie – mówił Kilar i zaraz potem zabrzmiał słynny Walc z filmu Trędowata w reż. Jerzego Hoffmana, temat z filmu Smuga cienia - filmowej adaptacji powieści Josepha Conrada Korzeniowskiego w reż. Andrzeja Wajdy oraz legendarny Walc z filmu Ziemia obiecana według powieści Władysława Stanisława Reymonta. Jak powiedział kiedyś kompozytor: Najlepsze w filmie jest to, że mogę sobie bezkarnie komponować moje walczyki. Przed laty, jeden z tych walców z filmu Ziemia obiecana skradł serce samego Francisa Forda Copolli, który osobiście zadzwonił do Wojciecha Kilara i zaprosił go później do współpracy w Hollywood przy filmie Bram Stocker. Dracula.
O współpracy z kompozytorem opowiedział z wielkiego ekranu także wybity polski reżyser Andrzej Wajda. Muzyka do Ziemi obiecanej, prawdziwie mnie poruszyła. To piękne chwile kiedy mogę chwalić Cię za tyle muzyki, którą obdzieliłeś całą polską kinematografię. Może niebawem się spotkamy i uda mi się poprosić Cię o muzykę do mojego kolejnego filmu. Wojciech Kilar napisał muzykę do sześciu obrazów Andrzeja Wajdy, m.in. do Kroniki wypadków miłosnych. Z tego właśnie filmu pochodzi jeden z ulubionych tematów kompozytora, słynny Marsz kawalerii, który także zabrzmiał podczas wczorajszego wieczoru. W kolejnej części koncertu przyszedł czas na wspomnienie wybranej twórczości Wojciecha Kilara z lat 90. W tej dekadzie powstały I Koncert fortepianowy, Missa Pro Pace, muzyka do filmu Korczak, Życie za życie i Maksymilian Kolbe.
Na koniec stulecia Wojciech Kilar napisał jedną z najbardziej rozpoznawalnych partytur do filmu Pan Tadeusz w reż. Andrzeja Wajdy. Na wczorajszym koncercie obecna była Grażyna Szapołowska – odtwórczyni roli Telimeny. Aktorka ze wzruszeniem wręczyła kompozytorwi platynową płytę za album z serii Wielcy kompozytorzy. Wojciech Kilar, na którym znalazł się m.in. słynny Polonez. To w jego dostojnym rytmie zakończyła się pierwsza część jubileuszowej gali Wojciecha Kilara.
Druga część wieczoru rozpoczęła się tematem z filmu Drakula w reż. Francisa Forda Copolli. Ta muzyka otworzyła kolejny rodział w twórczości Wojciecha Kilara, ten z napisem: Hollywood. W archiwalnym wywiadzie kompozytor wspominał z poczuciem humoru pierwsze starcie z ekipą zza Oceanu. Przyjechałem tam jako trudny facet. Awanturnik, z którym trzeba obchodzić się ostrożnie. Wszystko z powodu elektronicznego biletu kupionego dla kompozytora przez amerykańską ekipę w ostatniej chwili, do odbioru na lotnisku tuż przed wylotem, a który to bilet Wojciech Kilar wolał mieć po prostu w domu, w dłoni i to możliwie jak najwcześnej przed wylotem do Hollywood.
Kolejne zaproszenie do pracy w fabryce snów, przyszło w 1996 roku od Jane Campion. Wybitna reżyserka Portretu damy, w ślad za innymi współpracownikami kompozytora, specjalnie na okazję wczorajszej gali przesłała list gratulacyjny zwracając się w nim do artysty Mój Piękny Przyjacielu. Po jego odczytaniu listu, głos zabrał obecny na gali laureat Oscara kompozytor Jan A.P. Kaczmarek. Gdy ktoś pyta mnie o ulubionego polskiego kompozytora, zawsze odpowiadam tak samo: Wojciech Kilar. On już dawno odpowiedział sobie na jedno z najważniejszych pytań o to co jest najważniejsze w pracy kompozytora, serce czy umysł? I wybrał serce podparte wielkim intelektem. To artysta, który wybrał najwłaściwsza drogę, drogę niezależności dającej siłę, i tego mu serdecznie gratuluję. Do życzeń dołączył się także Roman Polański, który swój list do jubilata zakończył słowami: Najważniejsze, że się jakoś trzymamy. Chwilę później zabrzmiała muzyka Wojciecha Kilara do filmów Polańskiego Śmierć i dziewczyna, Pianista oraz Dziewiąte wrota z przejmującą wokalizą wykonaną przez sopranistkę Iwonę Hossę.
W gronie gości zaproszonych na wczorajszą urodzinową galę była także Nancy Knutsen – wieloletnia asystentka Johna Williamsa i członkini Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców. Knutsen wspominała mijającą w tym roku rocznicę hollywoodzkiej premiery filmu Drakula: To było dwadzieścia lat temu. Tuż po Halloween. Muzykę Wojciecha Kilara grało się na okrągło!
W wielkim finale wieczoru, Chór i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą José Marii Florêncio goszczącego na festiwalu po raz pierwszy, zaprezentowały właśnie wyczekiwaną, kilkunastominutową suitę z filmu Drakula.
Dzisiaj na Festiwalu: koncert finałowy - Obcy – Symfonia Biomechaniczna. Kino Sztuki i Krwi Elliota Goldenthala. W pierwszej części zabrzmią suity z filmów takich jak: Obcy: ósmy pasażer Nostromo, Obcy: decydujące starcie, Obcy 3, Obcy: Przebudzenie. W drugiej części usłyszymy suity z filmów Frida, Tytus Andronicus, Wywiad z Wampirem. Początek o godz. 20:00 w hali ocynowni ArcelorMittal Poland w Nowej Hucie.
Zanim rozpocznie się koncert zapraszamy do udziału w Akademiach Festiwalowych. O godz. 11.00 w Międzynarodowym Centrum Kultury (Rynek Główny 25) spotkanie z udziałem m.in. Toma Tykwera - Pachnidło: Historia Mordercy – od powieści Patricka Sϋskinda do wyboru lokacji scenariuszowych. Spotkanie w ramach konferencji Filmowa Małopolska. A później w Kinie Pod Baranami (Rynek Główny 27) – o godz. 13.00: Kulisy sukcesu wielkich kompozytorów muzyki filmowej z udziałem m.in. Jana A.P. Kaczmarka, a o godz. 16.00 - Taymor & Goldenthal – Sztuka Współpracy z udziałem Julie Taymor i Elliota Goldenthala.
Więcej o festiwalu i galeria zdjęć z wczorajszego koncertu: www.fmf.fm
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl już po raz czwarty z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Międzynarodowy Festiwal Literacki im. Josepha Conrada i Burn Selector Festival. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
RMF CLASSIC Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 15 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnych serwisów informacyjnych i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujący mariaż muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii.Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia RMF Classic dociera do 405 tysięcy słuchaczy i grono słuchaczy stacji powiększa się. Dzięki atrakcyjnej ofercie programowej RMF Classic dociera do wyjątkowych odbiorców. Słuchacze stacji to głównie osoby legitymujące się wyższym wykształceniem, o prestiżowej sytuacji materialnej i zawodowej, mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich w Polsce. Program RMF Classic jest bardzo dobrze dopasowany do potrzeb wymagającego audytorium. Świadczy o tym wysoki stopień nadreprezentacji tych grup wśród słuchaczy RMF Classic, w stosunku do ogółu Polaków.
Źródło: Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC, 03.2011- 02.2013, TG: słuchacze RMF Classic (struktura słuchaczy według zasięgu dziennego stacji), ogół badanych; próba odpowiednio: 1773, 84215.