Piotr Orzechowski (Pianohooligan) i Kuba Więcek stworzyli nieoczywistą płytę, która ukazała się pod patronatem RMF Classic. Magda Juszczyk sprawdza podejście jazzmanów młodego pokolenia do słynnego soundtracku Wojciecha Kilara. Rozmawia też o nich i tym wyjątkowym wydawnictwie z Jackiem Marczyńskim, krytykiem muzycznym „Rzeczpospolitej”.
Jacek Marczyński, krytyk muzyczny "Rzeczpospolitej", o płycie "Themes of Dracula", pianiście Piotrze Orzechowskim i saksofoniście Kubie Więcku oraz o muzyce Wojciecha Kilara w rozmowie z Magdą Juszczyk.
W jakim stopniu oscarowy „Dracula” i muzyka Wojciecha Kilara inspirowała jazzmanów – o tym Pianohooligan.
W tle: utwór pt. „Lucy’s Party” z oryginalnego soundtracku do filmu z 1992 r.
Piotr Orzechowski i Kuba Więcek o podejściu do muzyki Wojciecha Kilara skomponowanej do filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli oraz o własnej kreacji i autonomii przy pracy nad „Themes of Dracula”.
Jazzmani, improwizatorzy o swoim artystycznym spotkaniu oraz o wyzwaniu, jakim jest włączenie muzyki Kilara do ich muzycznego świata.
Wariacje na temat muzyki z filmu "Dracula" Francisa Forda Coppoli improwizatorzy zaprezentowali po raz pierwszy w ramach OFF Club 2020 w domu twórcy soundtracku Wojciecha Kilara w Katowicach, w willi przy ul. Kościuszki. W RMF Classic opowiadali o doświadczeniu wykonania tego repertuaru w tamtej przestrzeni
Kuba Więcek i Piotr Orzechowski wystąpili w clipie towarzyszącym premierze płyty "Themes of Dracula". Wideo stworzył Natan Berkowicz we współpracy z Małgorzatą Gorol, a jazzmani wystąpili u boku Jerzego Nasierowskiego.
O planach koncertowych związanych z płytą "Themes of Dracula" - Kuba Więcek i Piotr Orzechowski.
Terminy koncertów - https://www.pianohooligan.com/en/shows.html
Na płycie THEMES OF DRACULA usłyszymy tę samą strategię, którą znamy z oryginalnej ścieżki dźwiękowej Kilara: łączenie użytkowości i autonomii muzyki. Tematy z Draculi brzmią wyraziście, słychać je wyraźnie, choć zawsze inaczej, zawsze w kontrze i reinterpretacji w stosunku do oryginału. Orzechowski i Więcek podchodzą do oryginału z szacunkiem, ale nie jak do nienaruszalnej świętości. Szybko budują własną przestrzeń, która – choć wywiedziona z muzyki Kilara – staje się ich autonomiczną kreacją. Motywy filmowe są przez obydwu muzyków opracowywane, przetwarzane, komentowane – część z nich została zaaranżowana wcześniej (artyści prezentują ten program na koncertach od 2021 roku), ale pozostałe są wynikiem swobodnej improwizacji, która wymyka się temu, co z improwizacją dziś najbardziej się kojarzy, czyli muzyce jazzowej. Jazz jest tu tylko jednym z punktów odniesienia, fortepian i saksofon dialogują, wchodzą w interakcje na znacznie szerszym polu, zostawiają w tyle rozszerzone harmonie jazzowe, swingowanie. Liczą się reakcja, refleks, komentarz, odbicie, wsłuchanie w pauzę, w tembr, wspólne szukanie nastroju i kierunku rozwijanej narracji w tej improwizowanej kompozycji, czy też – zakomponowanej improwizacji.
„Przez ostatnie pięć lat wspólnego grania z Piotrem wykształciliśmy nasz własny sposób muzycznego porozumiewania się. Muzyka Wojciecha Kilara przyjęła nasz dźwiękowy język bardzo serdecznie, jednocześnie dając nam niekończące się pokłady nowej inspiracji za każdym razem, kiedy gramy ten materiał” – dodaje Kuba Więcek.
THEMES OF DRACULA to dziewiąty album w serii REVISIONS. Eksperymenty, przekroczenia, przewroty, a przede wszystkim prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów – z tym wszystkim stykają się melomani, którzy sięgają po płyty wytwórni ANAKLASIS zebrane w tej serii.
Od 19 sierpnia album z tematami z Draculi będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
#wyostrzsłuch na THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS
Patronami medialnymi albumu są: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl oraz Ruch Muzyczny.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.facebook.com/anaklasisrecords/