Publiczność okazała się niezawodna. Tak samo jak dzieło, które rozpoczęło trzydniową filmowo-muzyczną megaprodukcję z udziałem legendarnych twórców kina i muzyki filmowej. Kraków kolejny raz stał się miastem prawykonania jednej z najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych, która zabrzmiała na żywo, symultanicznie z pełną projekcją obrazu. Świadkami wydarzenia były gwiazdy zasiadające na widowni, a wśród nich m.in. Julie Taymor, reżyserka oscarowego filmu Frida oraz Krzysztof Penderecki. A zanim rozpoczął się koncert publiczność odśpiewała Tykwerowi Sto lat - reżyser już po raz drugi obchodził podczas festiwalu urodziny.
Ekranizacja bestsellerowej powieści Patricka Suskinda Pachnidło. Historia mordercy to dzieło wyjątkowe. Bohaterem filmu jest sierota o imieniu Jean-Babptiste Grenouille. Dziecko porzucone przez matkę po urodzeniu na brudnym rybim targu, na przekór losowi wygrywa walkę o życie. Zostaje obdarzony nadzwyczajnym zmysłem powonienia, a celem jego życia staje się odkrycie zapachu doskonałego. Nieprzystosowany społecznie chłopak, zatopiony w świecie zapachów, obsesyjnie szuka esencji miłości podejmując się w końcu okrutnego eksperymentu na ludzkim ciele.
Reżyser filmu Tom Tykwer mówił przed rozpoczęciem wczorajszego koncertu, że początkowo był nastawiony bardzo sceptycznie do pracy przy tym filmie.
Ekranizacja słynnej powieści wydawała się być niemożliwa. Jej fabuła wywołuje skrajne emocje: od odrazy po zachwyt nad geniuszem absolutnego zmysłu powonienia jej bohatera. Niemiecki reżyser w 2006 roku podjął jednak wyzwanie i w swojej wersji Pachnidła z sukcesem ukazał żywioł komponowania zapachowych esencji przyprawiających o zawrót głowy. Główny bohater w filmie Toma Tykwera natrafia na doskonałą nutę zupełnie przypadkiem. Na ulicach mrocznego Paryża spotyka tajemniczą dziewczynę o kręconych rudych włosach z koszem żółtych moreli w jasnych dłoniach. Od tej chwili jeszcze nikomu nieznany, nadzwyczajnie utalentowany „nos” osiemnastowiecznej Francji zatraca się w sposobie uchwycenia przejmującej woni I dopuszcza się morderstwa kobiety. Geniusz i niemożliwa do zatrzymania obsesja zapachu w filmie Toma Tykwera staje się niemal odczuwalna na własnej skórze… Niezwykle sugestywne kadry reżysera przemawiają do widza zmysłową, wysublimowaną muzyką skomponowaną przez kompozytorów z grupy Pale 3: Toma Tykwera, Reinholda Heila oraz Johnny’ego Klimka. Oryginalne wykonanie muzyki do filmu Pachnidło. Historia mordercy, należy do Chóru i Orkiestry Filharmonii Berlińskiej, pod batutą sir Simona Rattle’a, która nagrała na potrzeby filmu tylko fragmenty muzyki. I jak zgodnie potwierdzali przed krakowskim koncertem twórcy: To jest absolutne prawykonanie pełnej wersji ścieżki dźwiękowej, bo jak dotąd poszczególne partie tworzone i nagrywane były osobno. Nigdy dotąd nie były przedstawione symultanicznie do obrazu.
Reinhold Heil przed rozpoczęciem koncertu zwrócił się do obecnego na scenie Chóru Filharmonii Krakowskiej i Chóru Pro Musica Mundi a także wybitnej sopranistki Karoliny Gorgol-Zaborniak: Kiedy zaczynaliśmy pierwsze przymiarki do tej muzyki, intuicyjnie wiedziałem, że nie można jej napisać bez chóru. Ta muzyka powstała od napisania partii chóralnych. Kiedy patrzę teraz na scenę i widzę tak potężny chór i wielką orkiestrę to czuję, że zaczyna się kolejna przygoda z Pachnidłem.
Podczas FMF światowe prawykonanie wersji symultanicznej zabrzmiało w wykonaniu ponad 90-osobowej orkiestry symfonicznej oraz prawie stuosobowego chóru mieszanego. Nad idealną jednością muzyki z obrazem - z pomocą nowoczesnej technologii - czuwał niezastąpiony szwajcarski mistrz symultanicznych partytur, maestro Ludwig Wicki, znany festiwalowej publiczności z monumentalnych wykonań muzyki do wszystkich części Władcy Pierścieni. Za kulisami Ludwig Wicki zdradził sposób na ponad dwugodzinną koncentrację za pulpitem dyrygenckim: Wystarcza tabliczka czekolady.
Twórcy filmu na kilka chwil przed rozpoczęciem wieczoru otwierającego FMF, wspominali koncert pod gołym niebem na Krakowskich Błoniach w 2009 roku, i wtedy zaledwie czterdziestominutową próbkę tego, co udało się stworzyć teraz specjalnie na 5 FMF. Po wczorajszym koncercie w Krakowie, filmowo-muzyczne Pachnidło odwiedzi niebawem festiwal w Lucernie, Paryżu, Monachium i w Londynie. Warto podkreślić, że światową premierę tej wersji filmu wsparło jedno z największych niemieckich studiów filmowych Constantin Film Distribution GmbH.
Twórcy zadedykowali wczorajszy koncert zmarłemu w zeszłym roku producentowi filmu, a obecny na scenie Tom Tykwer zwrócił się na koniec do organizatorów i do publiczności: Musicie kontynuować ten festiwal, bo on jest po prostu niezwykły.
Dzisiaj na Festiwalu: Gala Urodzinowa Wojciecha Kilara. Początek o godz. 20.00 w hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Zanim rozpocznie się koncert zapraszamy do Kina Pod Baranami na Akademie Filmowe: najpierw o godz. 12.00 - Muzyka filmowa i fenomen społeczności fanów muzyki filmowej, a o godz. 14.00 - Biomechaniczna Symfonia – wokół kultowej sagi Obcy z udziałem laureata Oscara Elliota Goldenthala. Fanów muzyki filmowej czeka dziś także w Kinie Pod Baranami przegląd filmów o Gigerze – HR GIGER DEFINED (początek o godz. 15.30), a od godz. 17.30 – druga część przeglądu filmów Julie Taymor (dzisiaj w programie: Burza/ The Tempest i Across the Universe).
Więcej o festiwalu: www.fmf.fm
Galeria zdjęć z wczorajszego koncertu: http://www.fmf.fm/pl/4/1/270/tykwer-i-pachnidlo-podbili-krakow
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl już po raz czwarty z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Międzynarodowy Festiwal Literacki im. Josepha Conrada i Burn Selector Festival. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
RMF CLASSIC Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 14 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnych serwisów informacyjnych i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujący mariaż muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii.Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia RMF Classic dociera do 405 tysięcy słuchaczy i grono słuchaczy stacji powiększa się. Dzięki atrakcyjnej ofercie programowej RMF Classic dociera do wyjątkowych odbiorców. Słuchacze stacji to głównie osoby legitymujące się wyższym wykształceniem, o prestiżowej sytuacji materialnej i zawodowej, mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich w Polsce. Program RMF Classic jest bardzo dobrze dopasowany do potrzeb wymagającego audytorium. Świadczy o tym wysoki stopień nadreprezentacji tych grup wśród słuchaczy RMF Classic, w stosunku do ogółu Polaków.
Źródło: Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC, 03.2011- 02.2013, TG: słuchacze RMF Classic (struktura słuchaczy według zasięgu dziennego stacji), ogół badanych; próba odpowiednio: 1773, 84215.