W pierwszej części koncertu pod batutą Diego Navarro, rezydenta FMF na co dzień związanego z festiwalem muzyki filmowej na Teneryfie - gdzie Symfonia Biomechaniczna miała swoją europejską prapremierę - w hali ocynowni ArcelorMittal w Nowej Hucie, zabrzmiały najbardziej znane fragmenty sagi science-fiction pt. Obcy. Trzecią część serii (Obcy 3) oprawił muzyką światowej sławy kompozytor Elliot Goldenthal - gość specjalny koncertu finałowego.
To właśnie ta partytura, mroczna i piękna zarazem przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę, choć praca nad tą muzyką nie była usłana różami – jak artysta opowiadał podczas jednej z Akademii Festiwalowych w gronie współtwórców legendy Obcego. Oprócz szybko zauważonej muzyki Elliota Goldenthala do tego obrazu, Amerykańska Akademia Filmowa doceniła statuetką Oskara twórców kasowej produkcji za najlepsze efekty wizualne. Podczas projekcji na koncertowym ekranie publiczność mogła przyjrzeć się słynnym protoplastom filmowych potworów uchwyconych w grafikach autorstwa H.R. Gigera. Słynny grafik i rzeźbiarz po raz pierwszy udostępnił swoje dzieła zamknięte na co dzień na stałej ekspozycji w H.R. Giger Museum Bar w Szwajcarii. Artysta znany w branży filmowej jako jedyny człowiek, który potrafi pokazać koszmar z tak wielką miłością, zwrócił się do publiczności z wielkiego ekranu zapewniając, że jego prace rzeźbiarskie oraz architektoniczne przedstawiające symbiozę człowieka, zwierzęcia i maszyny to wizja ludzkiej ewolucji wypływająca wyłącznie z jego wnętrza i jego wyobraźni. W towarzystwie surrealistycznych obrazów H.R. Gigera, w finałowy wieczór FMF, zabrzmiały najbardziej rozpoznawalne tematy z pięciu części sagi Obcy. Po słynnych tematach Jerry’ego Goldsmitha z Obcego: Main Title, The Landing, Breakaway, It’s A Droid, Out The Door oraz End Title, rozległy się dwa legendarne tematy Jamesa Hornera z filmu Obcy – decydujące starcie, nazwane przez producenta tej muzyki Roberta Townsona - militarną inwazją potężnych sił orkiestrowych. Mowa o Futile Escape oraz Bishop’s Countdown. Po zapierającej dech w piersiach agresywnej sekcji instrumentów dętych blaszanych, na scenie pojawił się Elliot Goldenthal, który zanim zaprosił do słuchania tematów z filmu Obcy 3, podzielił się z publicznością historią swojej rodziny. - Moja babcia i dziadek byli mieszkańcami Krakowa. Wskazując na publiczność kompozytor dodał – Gdzieś pośród Was płynie moja krew. Od kilku dni spaceruję ulicami Krakowa, przyglądam się ludziom, patrzę na nich i myślę sobie: O! To może mój kuzyn… Gdzieś tu jest także moje DNA.
Na napisanie muzyki Elliot Goldenthal miał dwanaście miesięcy. Eksperymentował wykorzystując najnowsze osiągnięcia technologiczne, udoskonalając programy do samplingu muzyki, dążył do stworzenia czegoś zupełnie nowego, zapominając o muzyce stworzonej do legendarnej sagi przez jego poprzedników. Praca nad partyturą zbiegła się zamieszkami w Los Angeles. Miasto stojące w płomieniach nie przeszło niezauważone także w partyturze, którą właśnie wtedy pisał Elliot Goldenthal. Po tych wspomnieniach, kompozytor podkreślił obecność na widowni wybitnego polskiego kompozytora. Ze wzruszeniem w głosie powiedział: Jestem dumny, że właśnie dziś mogę być na tej planecie w tym samym miejscu z maestro Krzysztofem Pendereckim. Z całego serca wyrażam wielki zachwyt dla kompozytora. To dla mnie zaszczyt.
Koncert muzyki z Obcego 3 rozpoczął słynny chóralny temat Agnus Dei z udziałem sopranistki Karoliny Zborniak-Gorgol, Chóru chłopięcego Pueri Cantores Sancti Nicolai, i Chóru Pro Musica Mundi. Potem zabrzmiały tematy: Bait and Chase, First Attack, fragment Wreckage and Rape oraz Lullaby Elegy, a także The Entrapment i Lento. Na koniec Trzeciej części Obcego Orkiestra Sinfonietta Cracovia wykonała słynne Adagio, a po głównych częściach Trylogii Obcy, przyszedł czas na suitę Johna Frizzella z filmu Obcy: Przebudzenie. Symfonię Biomechaniczną zakończyło trwające zaledwie 90 sekund legendarne Requiem z filmu Obcy kontra Predator 2.
W drugiej części finałowego koncertu nastąpiło długo oczekiwane spotkanie z Julie Taymor, amerykańską reżyserką musicali, sztuk Szekspira, oper i filmów, uznawaną obecnie za jednego z najważniejszych, współczesnych twórców filmowych. Prywatnie Julie Taymor jest życiową partnerką Elliota Goldenthala. O głębi i wartości ich artystycznego tandemu można było przekonać się słuchając tematów Goldenthala z filmów J. Taymor z takich jak Tytus Andronikus oraz Frida. Zanim rozległa się etniczna muzyka i śpiew w wykonaniu meksykańskiego zespołu oraz Joanny Słowińskiej, reżyserka filmu o słynnej malarce wyznała: – Od początku koncertu stoję za kulisami i czuję jak przepełnia mnie wielkie szczęście. Bo nie tylko wiem jak powstawała ta muzyka, ale wiem także kto ją stworzył. Frida Khalo to była wspaniała artystka. Do dziś jest inspiracją dla wielu ludzi. Praca przy tym filmie dla Elliota Goldenthala była ważnym momentem w jego twórczości. Ta muzyka dotknęła mniej znanej kobiecej natury. Najbardziej cenne jest w tym to, że człowiek, który stworzył tak mroczne i groteskowe partytury, stworzył także niezwykle liryczną i romantyczną muzykę. Z filmu Frida, publiczność usłyszała na żywo takie tematy jak The Journey czy Portrait of Lupe.
W tej części koncertu zabrzmiały także słynne tematy z filmu Wywiad z wampirem, m.in. Libera Me, Madeleine’s Lament, Louis Revange i niezwykły temat Born to Darkness, oraz wybrane fragmenty muzyki z filmu Tytus Andronikus, z monumentalnym chóralno-instrumentalnym tematem Victorius Titus.
Piąta edycja FMF – Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie przechodzi do historii. Jak powiedzieli prowadzący finałowy koncert Magda Miśka-Jackowska i Robert Townson: Na ten festiwal nie wpada się na chwilę, tu zostaje się przynajmniej na trzy dni… Dziękujemy, że byliście z nami!
Nad przebiegiem trzech koncertów tegorocznej, jubileuszowej edycji FMF czuwała blisko 400-osobowa ekipa techniczna. Nad przygotowaniem i realizacją pracowało ponad 650 osób. Nieocenione było wsparcie międzynarodowego grona twórców i wiernej festiwalowej publiczności.
Dziękujemy Wam za tegoroczny FMF. Do zobaczenia za rok!
Więcej o FMF: www.fmf.fm
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl już po raz czwarty z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Międzynarodowy Festiwal Literacki im. Josepha Conrada i Burn Selector Festival. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
RMF CLASSIC Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 15 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnych serwisów informacyjnych i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujący mariaż muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii.Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia RMF Classic dociera do 405 tysięcy słuchaczy i grono słuchaczy stacji powiększa się. Dzięki atrakcyjnej ofercie programowej RMF Classic dociera do wyjątkowych odbiorców. Słuchacze stacji to głównie osoby legitymujące się wyższym wykształceniem, o prestiżowej sytuacji materialnej i zawodowej, mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich w Polsce. Program RMF Classic jest bardzo dobrze dopasowany do potrzeb wymagającego audytorium. Świadczy o tym wysoki stopień nadreprezentacji tych grup wśród słuchaczy RMF Classic, w stosunku do ogółu Polaków.
Źródło: Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC, 03.2011- 02.2013, TG: słuchacze RMF Classic (struktura słuchaczy według zasięgu dziennego stacji), ogół badanych; próba odpowiednio: 1773, 84215.