Niekwestionowanymi zwycięzcami tegorocznej edycji Festiwalu zostali Tomasz Popakul i Kasumi Ozeki, których krótkometrażowa animacja "Zima" została nagrodzona najwyższymi laurami w dwóch konkursach: międzynarodowym krótkometrażowym (Złoty Smok) oraz konkursie polskim (Złoty Lajkonik).
Srebrnego Smoka w konkursie krótkometrażowym otrzymał Yaser Talebi (Iran) za najlepszy film dokumentalny "Córka". Taką nagrodę otrzymał także David Arslanin (Francja) za fabułę "Underdog", nagrodzoną także "Don Kichotem" Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych "za celne opisanie nierówności we współczesnym społeczeństwie i braku wrażliwości wynikającej z ksenofobii rasowej" oraz Sofiia Melnyk za film "Mariupol. Sto nocy" (Ukraina, Niemcy) również wyróżniona przez FICC “za przejmujące zobrazowanie emocji wywołanych zbrodniami współczesnej wojny w Ukrainie.
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego trafiła do Szymona Ruczyńskiego za animację "W lesie są ludzie" (Polska).
W konkursie dokumentalnym Złoty Róg trafił do Nicka Reada i Ayse Torpak za film "Mam na imię Szczęście" (Wielka Brytania, Turcja).
Srebrny Róg dla reżyserki filmu o wysokich walorach artystycznych trafił do Tunde Skovran za film "Kim nie jestem" (Rumunia, Kanada).
Międzynarodowy konkurs dokumentów muzycznych DocFilmMusic zwyciężyła Agnieszka Iwańska za film "Ula".
Wyróżnienie w konkursie otrzymała Paloma Zapata, autorka filmu "La Singla", "za fascynującą podróż w poszukiwaniu zaginionego skarbu tańca flamenco".
Jury konkursu polskiego obradowało w dwóch składach i oceniało odrębnie pełnometrażowe filmy dokumentalne i filmy krótkometrażowe. Wśród filmów krótkich, poza wspomnianą "Zimą", Złote Lajkoniki otrzymali Mateusz Pietrak za film dokumentalny "Trzy opowiadania o Basi" "za przejmujący, ciepły ale daleki od sentymentów obraz lęku przed samotnością, która dotyka szczególnie najstarszych z nas" oraz Michał Toczek za film fabularny "Być kimś" "za zabawną i czułą rozprawę z ikonami i mitami polskiej historii, której tak bardzo brakuje nam w dzisiejszym polskim kinie". "Trzy opowiadania o Basi" zostały także uhonorowane nagrodą Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż.
Najlepszym polskim pełnometrażowym filmem dokumentalnym okazały się "Twarze Agaty" w reżyserii Małgorzaty Kozery. "Film odważny, trudny, bolesny, kojący, zachwycający barwami, obrazami i determinacją głównej bohaterki". Jury konkursu polskiego - film krótkometrażowy obradowało w składzie: Jagoda Szelc - przewodnicząca, Damian Kocur i Joanna Wendorff-Ostergaard. W segmencie dokumentalnym: Maciej Cuske - przewodniczący, Maciej Kubicki i Ita Zbroniec-Zajt. Wyróżnienie w konkursie otrzymał Paweł Hejbudzki za film "Wiraż", uhonorowany również nagrodą pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych ufundowana przez Black Photon za najlepsze zdjęcia.
Rekomendacja Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego została wręczona za "Pieśni ziemi" w reżyserii Margreth Olin (Norwegia). Film otrzymał także, po raz pierwszy przyznaną na Festiwalu nagrodę specjalną Samsung Excellence Line za wyjątkową jakość obrazu.
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS trafiła do Dariusza Janiczaka za film "Kto ci będzie okna mył?" "za dyskretną, ale i intymną obserwację, umiejętne nawiązanie relacji z bohaterami oraz oddanie kamery w ich ręce, by poszerzyć nasze empatyczne spojrzenie na świat, który potrzebuje naszej uważnej obecności".
Przez cały tydzień filmowych seansów widzowie oddawali głosy na swoje ulubione filmy. W wyniku plebiscytu jedną z najważniejszych festiwalowych nagród - Nagrodę Publiczności otrzymał film "Matczyzna" (reż. Alexander Mihalkovich, Hanna Badziaka).
Do 18 czerwca wszystkie filmy konkursowe z programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz specjalny cykl filmowy Domówka przygotowany przez Typowego Jędrzeja dostępne są online na platformie KFF VOD.