Przez cztery dni widzowie - amatorzy współczesnego baletu, będą mogli obejrzeć sześć przedstawień oraz wysłuchać dwóch koncertów, których tematem wiodącym jest utwór "Święto Wiosny" Igora Strawińskiego.
Widzowie czekają na występy Emanuel Gat Dance - zespołu założonego przez izraelskiego choreografa Emanuela Gata, który w opinii krytyków tańca kształtuje nowe nurty w tej dziedzinie sztuki i typowany jest na następcę Piny Bausch. Nagradzany licznymi wyróżnieniami, gość najważniejszych festiwali, pracuje obecnie we Francji.
"W rytm muzyki Strawińskiego tancerze będą tańczyć krokami ze zmysłowego tańca, jakim jest salsa" - powiedziała w poniedziałek podczas konferencji prasowej szefowa festiwalu Renata Borowska.
Na zaproszenie Festiwalu przyjadą również czołowi francuscy choreografowie. Znanego już w Poznaniu konceptualistę Xaviera Le Roy najbardziej w dziele Strawińskiego zafascynował taniec dyrygenta kierującego wykonującą "Święto Wiosny" orkiestrą, natomiast Sylvie Guillermin tworzy własną przestrzeń dla tańca,
wykorzystując zaskakującą scenografię. Bazuje ona na mniej znanej interpretacji muzycznej utworu na cztery ręce.
Festiwal rozpocznie występ Marka Tomaszewskiego - wybitnego pianisty, współtwórcy niezwykle popularnego duetu Marek i Wacek. Mieszkający obecnie we Francji muzyk wykona w Auli UAM autorską, solową interpretację "Święta Wiosny".
W ramach Festiwalu odbędą się również prezentacje muzyczne studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu, przygotowane pod okiem prof. Zbigniewa Kozuba.
Program dopełnią spotkania w klubie festiwalowym - Głośnej Samotności - odbędzie się tam dyskusja o kontrowersyjności w sztuce, którą zakończy koncert didżejki Anny Sudy. Suda, wykorzystując miksowanie różnych utworów, zagra "Święto wiosny" we własnej interpretacji.
Według organizatorów festiwalu "Święto Wiosny" jest uniwersalnym utworem i dobrą kanwą do wyrażania emocji językami różnych kultur. Utwór Strawińskiego był motywem przewodnim poprzednich edycji
Festiwalu Wiosny. W 2006 roku pokazano m.in. interpretację utworu w wykonaniu afrykańskich tancerzy grupy Compagine Heddy Maalem, a w 2007 w wykonaniu Teatru Butoh, a w 2008 w wykonaniu Klausa Obermaiera i Ars Electronica Futurelab z Austrii.
Premiera baletu Strawińskiego odbyła się w maju 1913 roku. Według krytyków, opowiadający o pogańskich, ludowych obrzędach dawnej Rusi utwór był pierwszym dziełem orkiestrowym, w którym dominującą
rolę pełni rytm, a nie melodia. Obecnie na świecie jest wystawianych ponad 200 interpretacji "Święta Wiosny".