Jak tłumaczy redaktor naczelny miesięcznika Jarosław Knap, pismo zajmie się szeroko pojętą kulturą, zjawiskami społecznymi i nauką. W każdym numerze publikowane jest opowiadanie, recenzje książek, wywiad z naukowcem, ale też porady i felietony kulinarne.
Tematem z okładki pierwszego numeru są letnie festiwale - "Polak w dżungli festiwali". Autorzy analizują też fenomen youtuberów, czyli osób zarabiających na publikowaniu swoich materiałów na portalu YouTube.
"Jestem przekonany, że w zalewie kultury obrazkowej i tabloidów brak jest na rynku magazynu czasu wolnego dla ludzi myślących. Takie magazyny odnoszą sukces w wielu krajach europejskich, gdzie ludzie znudzeni są papką płynącą z mediów" - tłumaczy Knap.
Wydawca miesięcznika to Krakowska Grupa Medialna. Osoby z nią związane jesienią zeszłego roku miały przejąć wydawanie tygodnika "Przekrój" od spółki należącej do Grzegorza Hajdarowicza. Ten jednak w ostatniej chwili postanowił sprzedać tytuł innemu nabywcy. "Taki miał być Przekrój, który chciałem zaproponować jesienią, takie są Trendy Kultury" - tłumaczy Knap.
Zespół redakcyjny nowego miesięcznika tworzą między innymi dziennikarze dawniej związani z tygodnikami "Przekrój" i "Wprost" oraz młode pokolenie dziennikarzy z Krakowa. Składem graficznym zajmują się graficy pracujący kiedyś w "Przekroju.
"Trendy Kultury" są dostępne także w wersji elektronicznej dla użytkowników urządzeń firmy Apple, a od przyszłego tygodnia pojawi się ich wersja audio.