Daniel Bloom
„Nieulotne”
premiera 5 lutego 2013
DANIEL BLOOM - kompozytor i producent muzyczny.
Skomponował muzykę min. do filmów Kallafiorr, Tulipany, Wszystko co Kocham.
Znany z pięknych i bardzo przestrzennie rozbudowanych kompozycji. Jego ścieżki dźwiękowe były wielokrotnie nominowane do najważniejszych polskich nagród muzycznych i filmowych. Muzyczny świat, który wykreował Daniel Bloom to rozpoznawalna i bardzo charakterystyczna przestrzeń dźwiękowa. Pojedyncze dźwięki w jego kompozycjach - zwłaszcza elektroniczne - są czymś równie ważnym, co harmonia czy temat muzyczny tworzący melodię. Elektronika, zastosowana w bardzo przemyślany i osobisty sposób stanowi główną siłę kompozytora. Na ścieżce dźwiękowej do filmu Tulipany i Wszystko co kocham partie fortepianu zagrał Leszek Możdżer. Współpraca artystów przyniosła, oryginalną w swej formie, elektroniczno – fortepianową muzykę.
Największą siłą muzyki Daniela Blooma jest różnorodność i nieprzewidywalność brzmieniowa i aranżacyjna. Każda z jego płyt jest kompletnie inna. Każda jest oddzielną, muzyczną opowieścią. Jak mówi sam kompozytor: ”… najbardziej fascynuje mnie poszukiwanie i kreowanie dźwięków…”
Najnowszym dziełem artysty jest muzyka do filmu Nieulotne w reż. Jacka Borcucha. Premiera światowa filmu miała miejsce w Sundance USA, największym festiwalu kina niezależnego na świecie. To drugi film reżysera, który dostał się do konkursu tego prestiżowego festiwalu. Pierwszym był Wszystko co kocham w 2010 roku.
Muzyka z filmu Nieulotne to elektroniczna symfonia. Rozpoczynający płytę temat grany przez Leszka Możdżera otwiera w sposób przejmujący nieznaną mroczną przestrzeń. Muzyka ta jest nieoczywista, wychodząca często poza 12 tonową, klasyczną skalę. Dźwiękom elektronicznym towarzyszą dźwięki natury jak w „Utworze na muchy i Pasterza” (Composition for flies and Shepherd) czy w „Uwerturze w powietrzu” (Overture In the air). Daniel Bloom posługuje się tu zupełnie inną narracją brzmieniową i kompozytorską, niż na poprzednich płytach. Frazy muzyczne są wyłącznie przyporządkowane kompozycjom na fortepian. Cała reszta to elektroniczna muzyka współczesna pozbawiona granic narzuconych przez 12 tonową skalę. Jest w tym wszystkim przemyślany koncept dostosowania muzyki do rzeczywistego stanu emocjonalnego bohaterów filmu, poprzez tzw. „niezdeterminowanie”. Prekursorami muzyki niezdeterminowanej i odcinającej się od wcześniejszego romantyzmu XIX-wiecznego byli od lat 20 XX wieku min. John Cage i Henry Cowell. Obaj rozstrajali instrumenty i preparowali własne brzmienia tworząc zupełnie nową jakość w muzyce. Instrumenty na płycie Nieulotne, momentami pięknie rozstrojone, rysują bardzo wyrazistą i przejmującą przestrzeń muzyczną. Przez całą płytę przewija się temat główny na fortepian. Pozwala on na chwilę jakby zaczerpnąć powietrza...
Tracklista:
1. Lasting 1:34
2. Requena 2:02
3. Composition for flies and Shepherd 3:55
4. Lasting moments 4:10
5. Love Theme 2:17
6. Overture in the air 6:27
7. Hidden star 2:32
8. Cylinder 2:11
9. Finca 4:04
10. Karina 1:26
11. Kelpie 7:38
12. Back to Cracow 6:50
13. Michał 1:15
Daniel Bloom - kompozycje, aranżacje, produkcja i wykonanie
z udziałem:
Leszek Możdżer – fortepian w utworach nr 1, 4, 6, 7, 10, 12, 13
Aleksandra Kwiatek – skrzypce w utworze nr 6
Grzegorz Czachor - nagranie partii fortepianu i skrzypiec