Copperplate, czyli kursywa angielska, to styl, od którego pochodzi współczesne pismo szkolne. Warto zgłębić zasady pisania kursywą, by na co dzień posługiwać się pismem bardziej świadomie oraz wpłynąć na jakość zapisu u dzieci.
Publikacja jest przeznaczona dla rodziców, nauczycieli oraz dzieci powyżej 12 roku życia. Obok teorii pisma i dużej ilości wskazówek odnośnie doboru narzędzi piśmienniczych oraz sposobu pracy zawiera praktyczne rady i ręcznie pisane wzorniki. Książka jest polecana zarówno jako inspiracja do pracy nad charakterem pisma dorosłego, jak również jako materiał do pracy z uczniami.
Do zagadnień omówionych w książce należą:
• przygotowanie materiałów do pisania (obsadki, papier, wybór stalówek);
• nauka poszczególnych liter copperplate'a, rozpisana na pojedyncze elementy znaku z różnymi poradami i propozycjami ćwiczeń (także cyfry i polskie znaki diakrytyczne, których z oczywistych względów brakuje w anglojęzycznych publikacjach);
• rozpisane w kratkach wzory liter, w tym pismo spencerskie, kurrenta (niemiecka odmiana), copperplate grecki i rosyjski, także copperplate'owy tengwar (pismo tolkienowskie);
• kwestia leworęczności w kaligrafii;
• copperplate a pismo szkolne i piękne pisanie w szkole;
• floratury wykonywane stalówką elastyczną (ptaki, kwiaty i inne ozdoby tekstu);
• słowniczek trudnych terminów. "
"I oto zjawia się pomoc, której dotąd nie było! Podręczna książeczka: kompendium wiedzy dla pedagoga i dobrze wytyczona ścieżka, po której można poprowadzić podopiecznych. Przejrzyste wzorniki zapisane w kratkach, inspirujące przykłady, sytuujące ćwiczenie pięknego pisma w kontekście kultury europejskiej i nauki o języku. Spotkania z kaligrafią przestaną być incydentem, a mają szansę stać się – nie tracąc nic z swojej odświętności – istotnym walorem codziennej pracy polonisty".
Małgorzata Cieślak-Wiernowolska
nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej, Przeźmierowo k. Poznania
Tęsknota za umiejętnością pięknego pisania podsycana jest przez pismo odręczne naszych przodków, na jakie natrafiamy w muzeach, czy domowych archiwach. Potrzeba korzystania z tradycyjnych sposobów kontaktowania się między ludźmi uzasadnia coraz większe zainteresowanie dawnym pismem narzędziowym. Książka "Copperplate" Grzegorza Barasińskiego jest doskonałym źródłem wiedzy dla osób zainteresowanych kaligrafią, chcących zgłębić z pozoru niedościgłe wzorce doskonałych kształtów liter pisma ozdobnego. Wieloletnie doświadczenie autora w prowadzonych w całej Polsce kursach kaligrafii jest dodatkową gwarancją jakości przekazywanej w tej publikacji wiedzy.
Franciszek Otto
typograf, liternik, pedagog
(PP)