Wystąpili laureaci wcześniejszych edycji imprezy, Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy oraz kameralny Chór "Kijów" z Kijowa na Ukrainie.
Festiwal potrwa do 17 maja, ale jego część konkursowa - od środy do najbliższej niedzieli. Weźmie w niej udział ponad dwadzieścia chórów amatorskich i zawodowych z kilkunastu krajów świata i to nie tylko tych, gdzie prawosławie jest religią dominującą, bo m.in. z Francji, Słowacji, Serbii i Czarnogóry, Węgier i Mołdawii.
17 maja w białostockiej bazylice katedralnej odbędzie się koncert jubileuszowy z wykonaniem "Jutrzni" Krzysztofa Pendereckiego i zapowiadanym udziałem kompozytora. Wystąpią chóry i soliści z Sankt Petersburga w Rosji oraz orkiestra symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Większość zespołów uczestniczących w konkursie to laureaci wcześniejszych edycji imprezy - taką formułę przyjęli w tym roku organizatorzy, Stowarzyszenie "Muzyka Cerkiewna" z Hajnówki. Jak zaznaczył jednak dyrektor festiwalu, Mikołaj Buszko, oprócz nich wystąpią także chóry, który obecność "rozszerza geograficzny zasięg" imprezy. Chodzi o wykonawców z Kazachstanu i Włoch.
Buszko podkreślił, że formuła festiwalu daje możliwość uczestnictwa w nim przedstawicieli różnych wyznań, a także zespołów świeckich mających utwory muzyki cerkiewnej w swoim repertuarze.
Tłumaczył, że na festiwalu wykonywana jest różna muzyka cerkiewna - od tej sprzed tysiąca lat, aż do kompozycji liturgicznych cerkiewnych, jak chociażby utwory Piotra Czajkowskiego czy Siergieja Rachmaninowa, po współczesnych twórców tworzących muzykę wokalną, w tym utwory inspirowane prawosławiem.
Jak wyjaśnił, w związku z tym, że regulamin imprezy zaleca zróżnicowanie repertuaru, wiele zespołów wykonuje utwory kompozytorów współczesnych ze swoich krajów.
MFMC ma długoletnią tradycję związaną z Hajnówką (wciąż
pozostaje ona w jego nazwie), ale od kilku lat nie odbywa się w tym mieście. Stało się tak, gdy w 2001 roku patronatu imprezie odmówiła Cerkiew prawosławna w Polsce. Jej hierarchowie uzasadnili to tym, że festiwal oddala się od religijnego charakteru cerkiewnej, a zwraca większą uwagę na samo wykonanie. Dlatego pojawiało się coraz mniej chórów parafialnych, a coraz więcej świeckich, mających w swym repertuarze utwory cerkiewne.
Ponieważ cofnięcie patronatu oznaczało również to, że festiwalowe koncerty nie mogły odbywać się w hajnowskim soborze Św. Trójcy, impreza została przeniesiona do Białegostoku. W ciągu jej 25 edycji, zaczynając od imprezy o charakterze lokalnym aż do międzynarodowego, uznanego na świecie festiwalu, wzięło w niej udział ponad pół tysiąca chórów z 32 krajów.
Hierarchowie Cerkwi w Polsce doprowadzili do powołania do życia innego festiwalu: międzynarodowych "Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej". Ich tegoroczna edycja rozpocznie się w najbliższą niedzielę.