Zostaną poszerzone ramy czasowe. Festiwal w tym roku będzie trwał 10 dni (od 10 do 19 marca) i obejmie ponad 50 wydarzeń kulturalnych.
Formułę Festiwalu wzbogacą dwa dodatkowe nurty: poza tradycyjnymi, stałymi elementami Przeglądu Piosenki Aktorskiej będzie można obejrzeć także dokonania artystów zaliczanych do kręgu OFF-owego oraz dziesiątki wydarzeń o charakterze happeningowym.
Na tegorocznym Przeglądzie Piosenki Aktorskiej wystąpią artyści, którzy zaskoczą stałych bywalców PPA (Pogodno czy Lao Che), ale nie oznacza to, że Festiwal zmieni całkowicie swoje oblicze.
Gwiazdą Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu będzie amerykańska wokalistka Laurie Anderson. Artystka pojawi się w naszym kraju po raz pierwszy. Laurie Anderson, prywatnie towarzyszka życia Lou Reeda, przedstawi w Polsce koncert "The End Of The Moon", który powstał przy współpracy z NASA. Artystka czerpie z różnych gatunków muzycznych - jazzu, rocka, awangardy. Jest też scenarzystką i reżyserką filmową. Koncert Laurie we Wrocławiu będzie jej pierwszym występem w tej części Europy.
Będzie awangardowo, rockowo i nietypowo, ale nie zabraknie również charakterystycznej dla Festiwalu liryczności i refleksyjności. Zapowiadane odświeżenie wizerunku PPA przekłada się na dobór prezentowanych spektakli. W marcu będziemy więc oglądać specjalny spektakl Pogodna, „Operapholia”, czy hip hopowy spektakl „12 Ławek”. Wystąpi też zespół Lao Che ze swym „Powstaniem Warszawskim” w wydaniu rockowym.
Nie oznacza to jednak, że Teatr CAPITOL, zamierza się odciąć od dotychczasowej formuły i historii Festiwalu. To wszystko, co kojarzyło się z PPA, będzie nadal kontynuowane. Zobaczymy więc Koncert Galowy, Koncert Finałowy, a także liryczne spektakle.
Ze swoim recitalem „Miasto Mania” przyjedzie Maria Peszek. Miasto Mania to opowieść o mieście; mieście w naszych umysłach, sercach i duszy, lecz też o nocnych ulicach, przecinanych dźwiękiem przejeżdżającego tramwaju. Nie jest to jednak piosenka aktorska czy poetycka w tradycyjnym rozumieniu. Spektakl opatrzony jest współczesnym brzmieniem, a monologi aktorki przeplatają się z prezentacjami multimedialnymi.
Także nowy nurt OFF dostarczy wielu ciekawych wrażeń. Michał Górczyński i Tomasz Duda zaprezentują „MAP”, multimedialne oraz interkulturowe widowisko, zróżnicowany dyscyplinarnie performance bazujący na bodźcach sensualnych. W spektaklu języki i kultury muzyczne świata „przepuszczone” zostaną przez analizator, maszynę robota, symulującą złożoność przestrzeni.
Charyzmatyczny Cezary Studniak wystąpi w spektaklu: „Mdłość Mniezłość Miłość”, opartym na tekstach znanego i kontrowersyjnego muzyka, Tymona Tymańskiego. Okazuje się bowiem, że jego twórczość literacka kojarzona najczęściej z prześmiewczo – absurdalno – debilną frazą posiada także duże pokłady miłosnych, nie zawsze konwencjonalnych, uniesień.
Dzięki Kanałowi Audytywnemu Festiwal wykroczy poza konwencjonalną scenę. W jeżdżącym po Wrocławiu autobusie muzycy będą grać i namawiać do współuczestnictwa mieszkańców Wrocławia.
Nietypowy koncert zaproponuje Karbido (Michał Litwiniec i Marek Otwinowski) w swoim koncercie pt. „Stolik”. Przestrzeń muzyczna, na której spotykają się muzycy zespołu Karbido, zawężona została do jednego przedziwnego instrumentu, jakim jest stół. Nie jest to jednak zwykły mebel, ale specjalnie wykonany gadżet muzyczny, wyposażony w aparaturę wychwytującą najmniejszą nawet amplitudę drgań. Każdy z grających transponuje na stół partie wykonywane dotąd na zwykłym instrumencie.
Inne oblicze teatru muzycznego pokażą Bogna Woźniak i Sambor Dudziński, którzy wspólnie przygotowują spektakl „Era Wodnika”. Będzie to próba przyjrzenia się kondycji pokolenia trzydziestolatków. Spektakl ukazuje pęd cywilizacji w zderzeniu z zagubieniem i osamotnieniem człowieka, walkę o to, by sprostać wymogom świata zewnętrznego. Era Wodnika to również poszukiwanie światła w sobie. Autorzy wskazują wewnętrzną duchowość jako odpowiedź na chaos i brak autorytetów we współczesnym świecie. Wgląd w ciemną stronę ludzkiej natury umożliwi „Diabeł u drzwi” Michała Derlatki i Krzysztofa Chudzickego, z udziałem Konrada Imieli i DJ Patricii. W spektaklu opartym na piosenkach Nicka Cave’a i fragmentach „Boskiej komedii” Dantego widz podróżuje po dziewięciu kręgach piekielnych. Dantejska wizja piekła dominująca przez stulecia zachodnioeuropejską kulturę przeplata się ze współczesną wizję wybitnego wizjonera i poety (Cave), dla którego jedynym źródłem dobra i zła jest człowiek
Oprócz otworzenia eliminacji i umożliwienia startu w Konkursie wszystkim zainteresowanym, organizatorzy przewidują kolejną zmianę – nowy, odmłodzony i dopasowany do formuły skład jurorski.
„Ci, którzy dziś tworzą teatr i mają coś do powiedzenia, są najlepszymi osobami, pod ocenę których mogą poddać się młodzi twórcy. Zaproszenie do składu jury konkursu ikon młodej kultury ma umożliwić osobom startującym w Konkursie większą swobodę artystyczną” – mówi Wojciech Kościelniak, dyrektor artystyczny i naczelny PPA.