Jest współzałożycielem Royal String Quartet, pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Kwartesencja w Warszawie oraz kuratorem Festiwalu Klangor na Warmii. W 2022 roku zadebiutował solowym albumem „Kora nieskończoność”, który zawiera nieznane i niewydane nagrania legendarnej Kory Jackowskiej. Michał Pepol otrzymał za tę płytę nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku 2022. W Nowym Teatrze w Warszawie stworzył cykl koncertów, które odbywają się pod hasłem „Dotykafonie”. 19.02. wraz z wiolonczelistą usłyszymy pianistę Bartka Wąsika – muzycy tworzą Dwóchgłos. Będzie to wieczór z muzyką Karola Szymanowskiego. Kolejna odsłona cyklu to koncert What Is Love 12.03. Michał Pepol w duecie z Kubą Krzewińskim przekaże słuchaczom, jak brzmi romans w XXI wieku w ujęciu współczesnych kompozytorów i kompozytorek.
Muzyk opowiedział o tym wydarzeniu Magdzie Juszczyk.
Michał Pepol sam o sobie mówi: Jestem artystą, który lubi stawiać przed sobą wyzwania i wkraczać na nowe terytoria twórcze. Chciałbym, będąc wiolonczelistą, wstać z krzesła i niczym śpiewak lub aktor doświadczyć całej przestrzeni sceny; dotknąć tematu ciała i cielesności - praktycznie nieobecnego w świecie muzyki tzw. klasycznej; pokazać muzykę w kontekście wrażliwości nieheteronormatywnej; do koncertów wprowadzać narrację i jak w teatrze opowiadać historie; przebić niewidzialną granicę oddzielającą pola pracy muzyka-wykonawcy i kompozytora. Wymyśliłem Dotykafonie, żeby nakreślić nowe przestrzenie, trafić w czułe miejsca, swoje i słuchaczy.
Pepol jest także twórcą takich projektów jak „Dźwięk odnaleziony” we współpracy z Pawłem Bownikiem (Nowy Teatr, 2016), „Milczenie syren” w duecie z Magdaleną Cielecką (zamówienie MSN, 2017), czy „Among Angels” (2017) zrealizowanym w Puszczy Białej. Jest autorem muzyki do spektaklu Markusa Öhrna „Trzy epizody z życia rodziny” (2021), a od 2015 roku występuje w spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego „Francuzi”. Do stworzenia instalacji dźwiękowej „Stoimy pod murami getta” zaprosił wielką damę polskiej piosenki Sławę Przybylską (ŻiH, 2022).
Jest współtwórcą albumu Ralpha Kamińskiego „Kora”, a projekt ten, nagrodzony Fryderykiem 2021, zagrał na ponad 50 koncertach. Współpracuje z wieloma artystami: Bartkiem Wąsikiem, Natalią Przybysz, Kubą Krzewińskim (dvd „Contre” dla Bołt Records 2019), Stefanem Wesołowskim, Patrykiem Zakrockim, Olgą Mysłowską oraz z zespołem Kompopolex. Wystąpił na wielu festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Nostalgia, Ephemera, Pomada, Enter, Słuchy, Etno Kraków, Dni Tranströmerowskie, Szalone Dni Muzyki czy Festiwal Prawykonań.
Od 2003 roku Michał Pepol prowadzi klasę kameralistyki w Liceum muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2022 roku otrzymał stypendium artystyczne m.st. Warszawy.
DOTYKAFONIE
19 lutego 2023
Dwóchgłos. Szymanowski
Michał Pepol – wiolonczela
Bartek Wąsik – fortepian
Karol Szymanowski (1882–1937) – obok Fryderyka Chopina uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Oprócz określania go mianem geniusza, mało wspomina się o jego uczuciowych perypetiach, erotycznych fascynacjach i pełnych przygód podróżach na południe Europy. Artysta, jako jeden z nielicznych w swoich czasach, w śmiały sposób tworzył własną tożsamość, co wybrzmiewa też w jego muzyce. W programie m.in.: „Pieśń Roksany” z „Króla Rogera”, wybór „Pieśni kurpiowskich” i „Mazurków”, „Łabędź" i fragmenty baletu „Harnasie” w opracowaniach duetu.
12 marca 2023
What Is Love
Michał Pepol - wiolonczela, skrzypce
Kuba Krzewiński - skrzypce
Jak brzmi romans w XXI wieku uchem współczesnych kompozytorów/kompozytorek? Przesyceni romantyzmem twórcy poprzedniego stulecia stronili od miłosnych uniesień. XX wiek na dobre już minął, więc artyści na powrót mogą swoimi utworami opowiadać i mówić wprost o uczuciach, namiętności, fizyczności, cielesności.
W programie: Kuba Krzewiński "Contre No. 1" (2017); Laure M. Hiendl "Tonus" (2014); Liza Lim “An ocean beyond earth” (2016); Alvin Lucier “Love Song” (2016).