Metoda Suzuki powstała w latach 30. ubiegłego wieku w Japonii. Jej twórca, japoński skrzypek i pedagog Shinichi Suzuki, po raz pierwszy zastosował swoją metodę ucząc gry na skrzypcach 4-letniego chłopca. Z czasem z jego sposobu nauczania powstał system, w którym przy pomocy motywującej rodziny oraz
nauczyciela dziecko rozwija swoje talenty: nie tylko muzyczny,
ale także plastyczny, ruchowy, językowy, oraz wzbogaca
osobowość.
"Celem metody Suzuki jest, żeby przez naukę gry na skrzypcach
dzieci były szczęśliwe, szlachetne, żeby się dobrze rozwijały.
Celem nie jest produkowanie skrzypków, którzy w przyszłości mają
koncertować, choć oczywiście każde dziecko może wybrać ten zawód" - mówiła nauczająca metodą Suzuki w częstochowskiej szkole Maria Magdalena Rogowska.
Młodzi skrzypkowie z rodzicami przyjechali do Częstochowy z
całej Polski, m.in. z Gdańska, Łomży, Wrocławia. Wcześniej
doroczne warsztaty odbywały się w Tychach na Śląsku. W sobotę i
niedzielę do południa młodzi skrzypkowie ćwiczyli, po południu
wzięli udział w finałowym koncercie. Zabrzmiały m.in. dzieła
Vivaldiego, Dvoraka, Paganiniego i Bacha.
Podstawowym założeniem metody Suzuki, znanej też pod nazwą
"metody języka ojczystego" jest twierdzenie, że wszystkie dzieci
są jednakowo zdolne, ale ich talent może rozkwitnąć tylko w
sprzyjających warunkach. Zadaniem rodziny i pedagogów jest
stworzenie takich warunków.
Metoda adresowana jest do dzieci, począwszy od 3-4-letnich.
Nauczanie dostosowane jest do indywidualnego tempa rozwoju i
uczenia się. Jednym z założeń metody jest codzienne słuchanie
muzyki, na długo przed rozpoczęciem praktycznych lekcji.
Kolejnym etapem są indywidualne lekcje, początkowo krótkie i
rzadkie. Kluczowa jest tu rola rodziców. Z czasem prowadzone są
lekcje grupowe, potem wspólne z innymi dziećmi koncerty.
Celem metody Suzuki nie jest kształcenie zawodowych muzyków.
Nacisk położony jest na wszechstronny rozwój dziecka oraz pomoc
w rozwoju jego koncentracji, umiejętności uczenia się oraz
kształtowania osobowości i poczucia własnej wartości.