Od 4 listopada na sklepowych półkach dostępne są winyle: Wolfgang Amadeus Mozart „Overtures” oraz „Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin”.
Po kolejne nagrania pod szyldem Warszawskiej Opery Kameralnej miłośnicy muzyki nie tylko klasycznej będą mogli sięgnąć już w grudniu – kolędy w aranżacjach Krzysztofa Herdzina.
Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin
Album zawiera XVII Koncert fortepianowy G-dur KV 453 W.A. Mozarta (z kadencjami jazzowymi K. Herdzina) oraz ,,Chopinianę con delizia’’ w wykonaniu Krzysztofa Herdzina oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej.
„Chopiniana con delizia” powstała w 2009 roku na zamówienie akordeonisty Huberta Giziewskiego. Pierwotnie została rozpisana na dwa akordeony, klarnet i orkiestrę smyczkową. My dostajemy wersję smyczkową z fortepianem w roli głównej. Jeżeli w kadencjach u Mozarta Herdzin jedynie flirtował z przeszłością, tutaj twardo stąpa po ziemi. Jest rasowym jazzmanem, który buduje współczesną fantazję na tematy Chopinowskie. Herdzin wiąże motywy Chopina w trzyczęściowy, błyskotliwy, salonowy cykl. Raz zainspiruje go rytm, innym razem ledwie kilkudźwiękowy motyw. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy.
Krzysztof Herdzin – pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, multiinstrumentalista. Od lat nagrywa, komponuje, wykonuje muzykę̨ klasyczną, jazową, filmową, pop. Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu profesor Katarzyny Popowej-Zydroń, a dziś́ bez jego działalności trudno sobie wyobrazić́ współczesny polski rynek muzyczny. Zdobywca 18 złotych i 4 platynowych płyt dla aranżera. Wyprodukował ponad 20 albumów, współpracując miedzy innymi z Ireną Santor, Marylą Rodowicz, Edytą Geppert, Katarzyną Groniec. Jest autorem orkiestracji muzyki A.P. Kaczmarka do filmu „Marzyciel” Marca Forstera z Johnnym Deppem w głównej roli, nagrodzonej Oscarem w 2005 roku.
Wolfgang Amadeus Mozart „Overtures”
Z wielką przyjemnością prezentujemy Państwu winylowe, dwupłytowe wydanie albumu „Overtures.” Pierwsze w Polsce nagranie na instrumentach historycznych bez dyrygenta.
Wolfgang Amadeusz Mozart postrzegany jest często jako twórca tzw. muzyki absolutnej. Jego geniusz analizowany jest przez pryzmat koncertów fortepianowych, ostatnich symfonii, koncertu czy kwintetu klarnetowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że to dokonania na gruncie muzyki operowej zapewniły mu jedno z najwyższych, jeżeli nie najwyższe, z miejsc w panteonie sław całej historii muzyki. Mozart obdarzony był niezwykłym zmysłem dramaturgicznym, a swoje postaci uwiarygadniał i muzycznie charakteryzował w sposób niezrównany i nigdy wcześniej niespotykany. Od czasów ,,Wesela Figara’’, ,,Don Giovanniego’’ czy ,,Così fan tutte’’ wiele elementów tradycyjnej opery nabrało innych znaczeń, rewolucjonizując rozwój muzyczny tej formy.
Uwertury, zwłaszcza w dojrzalszych operach, skupiają w sobie najważniejsze muzyczne elementy, pojawiające się później w trakcie całego dzieła. Poszczególne motywy czy zwroty melodyczne i harmoniczne charakteryzują postaci oraz kluczowe wydarzenia z punktu widzenia przebiegu akcji dramaturgicznej. Orkiestra MACV, która posiada w swoim repertuarze przede wszystkim barokowe i klasyczne tytuły operowe, jest wyjątkowo predestynowana do przekazu owych niuansów operowej ekspresji. Zebranie tak dużej ilości mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatową możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości – zarówno jako twórcy oper, jak i symfonika – poczynając od skomponowanej w wieku jedenastu lat „Apollo et Hyacinthus”, a kończąc na ,,La Clemenza di Tito’’, ukończonej na dwa miesiące przed śmiercią kompozytora.
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) specjalizuje się w wykonawstwie historycznym. Podczas realizacji tego nagrania zespół prowadzony był od skrzypiec przez koncertmistrza Radosława Kamieniarza. W XVIII wieku zagadnienie przywództwa w orkiestrze było przedmiotem licznych debat i dyskusji. W niektórych gatunkach preferowane było „dyrygowanie” za pomocą zwiniętego rulonu papieru, w innych prowadzenie orkiestry powierzano klawesyniście, którego postrzegano jako najbardziej uprawnionego do tego rodzaju zadań. Jednak przez cały XVIII wiek w wielu przodujących europejskich ośrodkach muzycznych to właśnie pierwszemu skrzypkowi przypadało w udziale zaszczytne i bardzo odpowiedzialne zadanie prowadzenia orkiestry. Tego rodzaju przywództwo gwarantowało najbardziej naturalną i pełną wzajemnej inspiracji współpracę lidera i całego zespołu. Do tych wspaniałych tradycji nawiązuje MACV swoją płytą ,,Ouvertures’’, wierząc, iż przyczyni się nie tylko do przybliżenia szerszemu gronu odbiorców muzyki Mozarta, ale też do rozpowszechnienia jednego z najbardziej niezwykłych zjawisk kultury, jakim jest opera.
Do wysłuchania zaprasza
Warszawska Opera Kameralna