Podczas festiwalu, który potrwa do 4 czerwca, organizatorzy prezentują polską i zagraniczną twórczość muzyczną, związaną z chrześcijaństwem i innymi religiami.
Patronat nad Festiwalem organizowanym przez Fundację "Festiwal Muzyki Sakralnej", sprawuje Prymas Polski, Kardynał Józef Glemp, który przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę - Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.
"Festiwal ma charakter międzynarodowy, jest pełen symboli, pełen pięknych koncertów na bardzo wysokim poziomie artystycznym i co ważne - dzieł bardzo poważnych, pozostawiających w duszach słuchaczy ślad na długie lata" - powiedział w niedzielę dyrektor Fundacji "Festiwal Muzyki Sakralnej", Przemysław Kapituła.
Koncert inauguracyjny odbył się w niedzielę w związku z 25. rocznicą śmierci Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Wystąpiła sopranistka Jolanta Kaufman i organista Piotr Rachoń z towarzyszeniem Chóru Archikatedry Warszawskiej. W programie znalazły się utwory Jana Vanhala, Feliksa Rączkowskiego,
Wincentego Maxylewicza, Wacława Gieburowskiego, Mariana Sawy i
Józefa Świdra.
Podczas koncertu ogłoszono laureata nagrody Srebrna Piszczałka. W
tym roku uhonorowano ks. prof. Andrzeja Zająca z Tarnowa, założyciela i dyrygenta chóru chłopięcego Pueri Cantores Tarnovienses. Ks. Zając jest także założycielem polskiej sekcji Federacji Pueri Cantores - organizacji skupiającej chóry chłopięco- męskie, dziecięce i dziewczęce z całego świata. Laureat pracuje w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie jako kierownik specjalności "Muzyka".
Na niedzielny wieczór w Kościele Najświętszego Zbawiciela zaplanowano koncert francuskiego organisty Jeana-Paula Imberta.
Na poniedziałek zapowiedziano występ Przemysława Kapituły (organy) i mezzosopranistki Anny Lubańskiej. Koncert, któremu towarzyszyć będą recytacje wierszy Karola Wojtyły i Jana Twardowskiego w wykonaniu Anny Seniuk, odbędzie się w Kościele Św. Józefa Oblubieńca NMP.
We wtorek w Katedrze Polowej Wojska Polskiego będzie można usłyszeć muzykę barokową w wykonaniu zespołu Barok Tune, trębaczy Wacława Mulaka i Stanisława Majerskiego oraz Ewy Bąk (organy) i Tomasza Sobańca grającego na kotłach.
Kolejne dni festiwalu upłyną m.in. przy dźwiękach muzyki cerkiewnej, dzieł twórców włoskich i Wielkiej Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie, zaliczany obecnie do najważniejszych warszawskich festiwali i imprez tego typu na świecie, powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty, Przemysława Kapituły, dla uczczenia pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Sukces festiwalu spowodował, że jednorazowa - w pierwotnym zamyśle - impreza przekształciła się w znaczący festiwal.
Zeszłorocznych koncertów wysłuchało w sumie 5 tys. osób.