"Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę, ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało się tu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą" - ocenił przewodniczący jury Roman Jabłoński, cytowany w informacji.
Zwrócił uwagę, że "można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji". "Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów" – podkreślił Roman Jabłoński.
Jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego obradowało w składzie: Mindaugas Baczkus (Litwa), Andrzej Bauer (Polska), Magdalena Bojanowicz (Polska), Henri Demarquette (Francja), Roel Dieltiens (Belgia), Anssi Karttunen (Finlandia), Yuri Laniuk (Ukraina), Jens Peter Maintz (Niemcy), Tomasz Strahl (Polska) i Marcin Zdunik (Polska).
Laureatką I Nagrody w wysokości 20 tys. euro została Tae-Yeon Kim (Korea Południowa). Zdobywczynią II nagrody w wysokości 10 tys. euro została Maria Leszczyńska (Polska), a laureatem III nagrody w wysokości 5 tys. euro został Antoni Wrona (Polska). Zdobywcą IV nagrody w wysokości 2 tys. 500 euro został Gustaw Bafeltowski (Polska).
Wyróżnienie w wysokości 1 tys. 250 euro otrzymał Hiszpan Esteban Jiménez Suárez.
Przyznano również specjalne nagrody regulaminowe: nagrodę za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskiej na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego – 1 tys. euro otrzymał Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania), a nagrodę za wybitne wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego – 1 tys. euro otrzymała Tae-Yeon Kim (Korea Południowa).
"Jesteśmy dumni z tego, że 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego powrócił po sześciu latach przerwy, ciesząc się zainteresowaniem tak znakomitych uczestników z całego świata. Gratulujemy wszystkim laureatom, a zwłaszcza zwyciężczyni Tae-Yeon Kim" - powiedziała dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (NIMiT), organizatora konkursu, Paula Lis-Sołoducha.
"Porywające nas charyzma, talent i pasja widoczne u wszystkich uczestników, potwierdzają potrzebę organizowania tego typu wydarzeń dla muzyków z całego świata, zwłaszcza młodych. Dzięki takim konkursom wyłaniają się nie tylko kolejne osobowości muzyczne, ale i nowe trendy wykonawcze – podsumowała dyrektor NIMiT.
Grzegorz Janikowski