"W tym roku w ramach lutowej odsłony Opery Rary pojawią się trzy ważne tytuły; Tamerlano barokowego kompozytora Antonio Vivaldiego, klasycyzm będzie reprezentował Mozart i jego Lucio Silla, czyli opera, której rękopis leży w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, natomiast romantyczne dzieło to w tym roku Schumann i oratorium Das Paradies und die Peri, bajkowa opowieść, którą Cezary Tomaszewski będzie inscenizował w Teatrze Łaźnia Nowa z udziałem fenomenalnego tenora Iana Bostridge'a" - zapowiedział w poniedziałek podczas spotkania z dziennikarzami Jan Tomasz Adamus, dyrektor naczelny i artystyczny festiwalu.
Festiwal rozpocznie się w czwartek i potrwa do 26 lutego - tegorocznym motywem będzie hasło "Absolut w postaci zmysłowej". Organizatorem jest miejska orkiestra Capella Cracoviensis kierowana przez Jana Tomasza Adamusa.
Utwory Schumanna i Mozarta wykona Capella Cracoviensis. Jak podkreślił szef zespołu, w wypadku opery "Lucio Silla" Capellę poprowadzi jeden z najbardziej poszukiwanych koncertmistrzów na współczesnej scenie muzyki klasycznej - Alessandro Moccia. Opery będą się odbywać na scenach Teatru Słowackiego, Łaźni Nowej oraz Narodowego Starego Teatru. "Na każdej z nich inny tytuł, inna epoka, ale zawsze rzadkość" - mówił Adamus. "Jest to rodzaj zobowiązania. Rzadki repertuar musi być pokazywany w programach festiwalowych, również sama opera jako suma sztuk, przestrzeń, w której spotykają się artyści z różnych dziedzin, to jest coś, co trzeba robić" - dodał.
"Festiwal Opera Rara to jedyny w Polsce festiwal operowy, który prezentuje i produkuje wybitne dzieła rzadko grywane, rzadko pokazywane, odkrywane na nowo, a krakowska publiczność może z nimi obcować, poznawać je" - powiedziała podczas konferencji Katarzyna Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa.
Festiwal produkuje oryginalne premiery tytułów ze wszystkich okresów historii opery — od jej początków po współczesność. Miały na nim miejsce premiery oper nigdy dotąd w Polsce niewystawianych oraz takich, które nie pojawiały się na polskich scenach od lat. Były to m.in. "A Madrigal Opera" Philipa Glassa, "The Man Who Mistook His Wife for a Hat" Michaela Nymana, "Hyppolite et Aricie" Jeana‑Philippe’a Rameau, "Sigismondo" Gioacchina Rossiniego czy "Vanda" Antonína Dvořáka. W repertuarze znalazły się też bardziej znane tytuły, takie jak "Halka" Stanisława Moniuszki (w tzw. wersji wileńskiej), "Così fan tutte" Wolfganga Amadeusa Mozarta czy "Dido and Aeneas" Henry'ego Purcella w nowych interpretacjach.
Julia Kalęba