Dyrektor Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, polski kompozytor Marcel Chyrzyński; polska etnomuzykolog, antropolog kultury i teoretyk edukacji muzycznej, wykładowczyni akademicka Katarzyna Dadak-Kozicka oraz teoretyk muzyki, muzykolog i autorka książki "W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski: twórca i dzieło" Violetta Przech zostali laureatami dorocznej nagrody Związku Kompozytorów Polskich.
"Zwyczajowo przyznajemy dwie nagrody - jedną dla kompozytora, drugą dla muzykologa. Po tak żyznym roku jury było jednak zmuszone do przyznania trzech"- mówił prezes ZPK dr Mieczysław Kominek. Na zakończenie uroczystości, z rąk Aleksandry Jagiełło - Skupińskiej- wicedyrektorki departamentu narodowych instytucji kultury w MKiDN, złoty medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" odebrał muzykolog Jerzy Stankiewicz.
Nagrody przyznało Jury w składzie: Krzysztof Baculewski (przewodniczący), Agnieszka Draus, Monika Kędziora, Mieczysław Kominek oraz Jerzy Stankiewicz.
Marcel Chyrzyński ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u prof. Marka Chołoniewskiego, a także amerykańskich stypendystów Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich w kraju i za granicą. W 1998 uzyskał tytuł doktora z zakresu kompozycji, a w 2010 stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Od grudnia 2020 zatrudniony jest na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. 22 lutego 2021 prezydent RP nadał mu tytuł profesora. Uzyskał nagrody w wielu konkursach kompozytorskich, a jego utwory wykonywane były w większości krajów europejskich oraz w Gruzji, Armenii, Iranie, Japonii, Korei Płd., Chinach, Tajlandii, Australii, Nowej Zelandii, RPA, Meksyku, Brazylii, Panamie, USA oraz Kanadzie.
Katarzyna Dadak-Kozicka w latach 1965-1970 odbyła studia w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego zakończone pracą magisterską o mongolskich śpiewach tradycyjnych. Od 1970 do 1978 była asystentem w Instytucie Muzykologii, gdzie prowadziła wykłady z etnomuzykologii i historii muzyki. W 1979 otrzymała doktorat na podstawie pracy "Słowiańskie pieśni żniwne. Próba typologii muzycznej". W latach 1978-2003 prowadziła wykłady z zakresu folkloru, historii muzyki i technologii pracy naukowej w Akademii Muzycznej w Warszawie, najpierw jako asystent, następnie adiunkt i od 1998 profesor. W 1985 uzupełniała kwalifikacje w Międzynarodowym Instytucie Zoltana Kodálya w Kecskemét na Węgrzech. Od 1986 do 2002 pracowała także w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, gdzie w 1997 uzyskała stopień doktora habilitowanego na podstawie pracy "Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki".
W latach 1988-90 prowadziła – jako kierownik tematu Tradycja ludowa i narodowa procesy edukacyjną. W latach 2002-2003 była kierownikiem Studium Zoltana Kodálya w Akademii Muzycznej w Warszawie i zorganizowała Polsko-Węgierskie Seminarium Kodályowskie w Cieszynie połączone z Międzynarodową Konferencją w 120-lecie urodzin Zoltana Kodálya i Karola Szymanowskiego. Od 2003 wykłada propedeutykę folkloru, historię muzyki, formy oraz prowadzi prace magisterskie i doktorskie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Została odznaczona przez Rząd Węgierski Medalem Zoltana Kodálya za prace nad polską adaptacją koncepcji Kodálya (1982) oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2002).
Violetta Przech skończyła z wyróżnieniem Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doktoryzowała się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, habilitację uzyskała na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2021 jest profesorem tytularnym. W latach 2005-2012 pełniła funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w latach 2012-2020 – prodziekana tegoż Wydziału. Równolegle od 2012 roku pełni funkcję redaktora naczelnego Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ponadto jest członkiem zarządu krajowego Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich i członkiem Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej, w roku 2022 była członkiem Kapituły Międzynarodowego Konkursu “Muzyczne Orły”, jest członkiem Kapituły Nagród i Stypendiów Naukowych przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, w roku 2022 powołana została przez Ministra Edukacji i Nauki do pełnienia funkcji eksperta Komisji Ewaluacji. W obszarze jej zainteresowań naukowych pozostaje muzyka XX i XXI wieku, zwłaszcza polska, a także zagadnienia formy muzycznej i analizy muzycznej.
Na środowej uroczystości została przyznana również nagroda Związku Kompozytorów Polski za promocję polskiej muzyki współczesnej, którą z rąk prezesa dr. Mieczysława Kominka odebrała dziennikarka radiowa i krytyk muzyczny Ewa Szczecińska. ZKP przyznało też nagrodę za polu edukacji muzycznej Marlenie Wieczorek i prowadzonej przez nią Fundacji Meakultura.
Na środowej uroczystości przyznano również nagrody za 65. Konkurs młodych kompozytorów im. Tadeusza Bairda. "Przedmiotem konkursu po raz pierwszy był utwór na orkiestrę symfoniczną". Jak zaznaczył było to możliwe dzięki życzliwości dyrektora filharmonii w Zielonej Górze im. Tadeusza Bairda właśnie. Nagroda główna została przez jury przyznana Jakubowi Jungowi, II nagroda Jakubowi Borodziukowi, III Bartoszowi Jaworowi. Wyróżniona w konkursie została Magdalena Bobkowiak.
Klemens Leczkowski