Tak jak w poprzednich latach, festiwal składa się z trzech wieczornych koncertów cenionych brytyjskich chórów, które prezentują słuchaczom szerokie spektrum polskiej muzyki sakralnej od XIII wieku do czasów współczesnych. W tym roku chórami występującymi na festiwalu są The Brabant Ensemble, The Carice Singers i The Epiphoni Consort.
"To już trzecia edycja i po niej będziemy mieli już 10 koncertów z polską muzyką sakralną w Londynie. To chyba niezły wynik. Wiele osób mnie pytało - a co my będziemy przez tyle lat prezentować? Czy my mamy tyle tej polskiej muzyki sakralnej? Ale okazuje się, że mamy i mamy jeszcze na zapas, więc spokojnie powinniśmy dotrwać jeszcze do pięciolecia" - mówi Paweł Łukaszewski.
Jak podkreśla, festiwal jest bardzo dobrze odbierany przez publiczność, którą w większości stanowią Brytyjczycy. "Założenie podstawowe nie polegało na tym, że będziemy chcieli robić festiwal dla Polaków, tylko chcieliśmy Brytyjczykom pokazać polską muzykę i oni podchodzą po każdym koncercie, rozmawiają, bardzo żywo reagują i mówią, że nie znali tej muzyki, więc dobrze, że taki festiwal powstał" - opowiada.
Podczas koncertu inaugurującego tegoroczną edycję chór The Brabant Ensemble pod dyrekcją Stephena Rice’a skupił się na dziełach epoki renesansu i baroku. Zaprezentował m.in. twórczość dwóch najważniejszych kompozytorów tego okresu: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (1665-1734) i Mikołaja Zieleńskiego (1560-1620). Ale pomiędzy nie wplecione zostały utwory współczesne, m.in. "Kyrie według Byrda" Roxanny Panufnik. Wieczór zakończył się wykonaniem hymnu "Gaude Mater Polonia", skomponowanego przez Wincentego z Kielczy (1200-1261).
W piątek chór The Carice Singers zaprezentuje zestaw utworów współczesnych kompozytorów - od Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, po Krzysztofa Pendereckiego. W programie koncertu zatytułowanego "Maryja" publiczność usłyszy m.in. rzadko wykonywane "Stabat Mater" Romana Padlewskiego, a także "Pieśni Maryjne" Henryka Mikołaja Góreckiego i "O Gloriosa Virginum" Krzysztofa Pendereckiego.
Festiwal "Joy & Devotion" zakończy się w sobotę występem chóru The Epiphoni Consort pod dyrekcją Tima Readera z bogatym wyborem dzieł współczesnych celebrujących mękę i zmartwychwstanie Chrystusa. W programie znalazły się m.in. dwa utwory Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu publiczność usłyszy również "Angelus Domini" Andrzeja Koszewskiego (1922-2015) - kompozytora, który w swoich utworach czerpał z muzyki ludowej i "Cantus gloriosus" Józefa Świdra (1930-2014) – wybitnego, wielokrotnie nagradzanego kompozytora, twórcy ponad 200 utworów chóralnych.
Nowością podczas tegorocznego festiwalu będzie dodatkowy popołudniowy koncert, podczas którego zabrzmią dzieła m.in. Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Marii Szymanowskiej, a także polki i mazurki.
Organizatorem festiwalu "Joy & Devotion", podobnie jak w dwóch poprzednich latach, jest Instytut Adama Mickiewicza.
Z Londynu Bartłomiej Niedziński