Czterodniowy przegląd otworzył pokaz filmu „Biały ślad” Adama Krzeptowskiego z 1932 roku. To dzieło wyjątkowe w historii polskiej kinematografii: jeszcze przed premierą zostało zaprezentowane 90 lat temu na pierwszym festiwalu filmowym w Wenecji. Film ten otrzymał tam wyróżnienie za zdjęcia.
Odrestaurowany przez Filmotekę Narodową melodramat z Janiną Fischer i olimpijczykiem, narciarzem Bronisławem Czechem w obsadzie rozgrywa się w zimowej scenerii Tatr.
W czwartkowym programie jest też „Chleb i sól” Damiana Kocura, który został zaprezentowany na tegorocznym festiwalu w Wenecji i dostał tam nagrodę specjalną jury sekcji Horyzonty.
Piątek będzie dniem dwóch komedii zrealizowanych w ramach projektu Teatroteka, łączącego technologię filmową i młodą polską dramaturgię teatralną.
To „Porwać się na życie” Michała Szcześniaka z 2017 roku z Agatą Kuleszą, Andrzejem Mastalerzem, Tomaszem Saprykiem i Izabelą Kuną oraz „A niech to gęś kopnie” w reżyserii Joanny Zdrady z Agnieszką Przepiórską, Arkadiuszem Janiczkiem i Sonią Bohosiewicz.
Przedstawiony też zostanie film „Cicha ziemia” Agi Woszczyńskiej z Agnieszką Żulewską i Dobromirem Dymeckim; to opowieść o parze, która wynajmuje dom na włoskiej wyspie. Reżyserka spotka się z widzami.
W programie na sobotę jest zrealizowany w ramach Teatroteki „Nad” Mariusza Bielińskiego - historia mężczyzny niesłusznie skazanego za morderstwo i uwolnionego po wieloletnim wyroku.
Odbędą się też projekcje dwóch dokumentów Pawła Łozińskiego: „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” z 2016 roku – poruszające studium trudnej miłości matki i córki - oraz „Filmu balkonowego” (2021). Uznany reżyser i scenarzysta spotka się ze studentami uniwersytetu Roma Tre.
Pokazy zakończy „Iluzja” Marty Minorowicz z Agatą Buzek o prywatnym śledztwie prowadzonym przez matkę zaginionej dziewczyny.
W niedzielę odbędzie się włoska premiera filmu Anny Zakrzewskiej „Przeczarowanie”. To zapis pracy artystki Małgorzaty Mirgi-Tas nad projektem polskiego pawilonu na trwającym w Wenecji Biennale Sztuki. To wyjątkowe wydarzenie w 120-letniej historii Biennale: po raz pierwszy artysta pochodzenia romskiego jest autorem narodowego pawilonu. W czasie inauguracji polskiego pawilonu w kwietniu wystawa Mirgi-Tas wywołała zachwyt zwiedzających i krytyków sztuki.
Następne filmy, które zostaną przedstawione, to „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej, „Walizka” Wawrzyńca Kostrzewskiego i „Sonata” Bartosza Blaschke.
Z Rzymu Sylwia Wysocka