"Peaky Blinders" to brytyjski serial telewizyjny, którego pomysłodawcą jest Steven Knight, a producentem Caryn Mandabach. Fabuła serialu osadzona jest w latach 20. XX wieku, tuż po zakończeniu I wojny światowej i koncentruje się na postaci Thomasa Shelby'ego, lidera gangu Peaky Blinders, działającego w Birmingham. Główną rolę gra Cillian Murphy. Pilot serialu miał premierę 13 września 2013 roku na antenie BBC.
Z sezonu na sezon, ten dramat gangsterski zyskiwał coraz większą rzeszę fanów, urastając do rangi serialowego klejnotu. Z pewnością do jego rosnącej popularności przyczyniła się umowa, dzięki której użytkownicy Netflixa również mogą śledzić losy gangu Peaky Blinders.
"Zaczęło się od niewiarygodnej reakcji w Wielkiej Brytanii, a teraz na całym świecie" - przyznaje Steven Knight. "Rozmawiałem niedawno z kimś, kto był w Panamie, a barman powiedział mu, że oszczędza wystarczająco dużo pieniędzy, aby przyjechać do Birmingham, aby zobaczyć ulice, na których rozgrywały się wydarzenia z Peaky Blinders. Otrzymałem również wiele ciepłych słów od największych gwiazd, które pokochały ten serial" - dodał.
Niewątpliwie wielkim fanem serialu jest David Beckham, który postanowił stworzyć linię ubrań inspirowaną kultowym już serialem. "David jest wielkim fanem, podobnie jak jego syn. Podeszli do nas i powiedzieli, że chcą stworzyć kapsułową kolekcję ubrań Peaky Blinders" - mówi na łamach "The Guardian" Knight.
Sam twórca serialu przyznaje jednak, że pomimo rosnącej popularności serialu nie planował przekształcać swojego pomysłu w markę wykraczającą poza telewizję. "Pod koniec czwartej serii popularność i zainteresowanie serialem stało się bardzo widoczne na całym świecie. Wtedy zaczęliśmy myśleć nad całą gamą produktów" - wyznał. Zatem pojawiły się koszulki i bluzy dla fanów serialu, planowane jest wydanie książki, a w przyszłym roku gry.
Jak na ironię, twórcy serialu sami padli "ofiarą" jego popularności i chęci komercjalizacji tej serialowej gangsterskiej perełki. Charakterystyczne czapki, piwo i inne trunki - takie produkty z zastrzeżonym znakiem towarowym pojawiły się wraz z pierwszymi sezonami serialu. Zatem, gdy na początku 2017 roku, twórcy serialu podjęli próbę, aby zastrzec "Peaky Blinders" jako znak towarowy w dziesięciu kategoriach, okazało się, że zostali uprzedzeni przez wyczuwających trendy przedsiębiorców. (PAP Life)