Pierwszy dzień wiosny - Dniem odkrywania talentów

O odkrywanie talentów wśród młodych ludzi apelowali dziś w pierwszym dniu wiosny ministrowie edukacji i kultury: Katarzyna Hall i Bogdan Zdrojewski. Z inicjatywy MEN w tym roku pierwszy dzień wiosny obchodzony jest, jako Dzień odkrywania talentów.

Dzień odkrywania Talentów jest jednym z elementów ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej "Roku odkrywania talentów". Z tego powodu ministrowie zaprosili w poniedziałek do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie blisko 1500 uczniów z całej Polski ze szkół noszących miano "Szkół odkrywców talentów". Specjalnie dla nich przygotowano w Centrum warsztaty, które prowadzą naukowcy.

"Pierwszy dzień wiosny, zwany Dniem wagarowicza, to dzień dzieci niepokornych, indywidualistów" - przypomniał Zdrojewski podczas uroczystej inauguracji Dnia odkrywania talentów. Intencją MEN jest, by w całej Polsce tego dnia szkoły zrezygnowały z klasowo-lekcyjnego podejścia do edukacji na rzecz aktywności rozwijających zdolności poznawcze, artystyczne czy sportowe. "Niech talenty zakwitają nam wraz z wiosną" - zaapelowała Hall.

"Talenty mają dla nas ogromne znaczenie. Nie możemy sobie w czasie gonienia Europy, nadrabiania zaległości, pozwolić na to, by talenty nam umykały, byśmy ich nie zauważali, byśmy je zmarnowali. (...) Ważne jest, by w tym poszukiwaniu cechować się ogromną wrażliwością, bo talenty są w różnych obszarach (...) Talenty są odkrywane bardzo różnie, matematyczne dość wcześnie, muzyczne jeszcze wcześniej, ale talent literacki często późno, lub nawet bardzo późno" - mówił Zdrojewski.

Ministrowie wspólnie deklarowali, że zależy im na tym, by co roku pierwszy dzień wiosny był obchodzony jako Dzień odkrywania talentów, a poszukiwanie i wspieranie zdolnych młodych ludzi było zadaniem nauczycieli przez cały rok.

Uczniowie, z którzy przyjechali na warsztaty do Centrum Nauki Kopernik, różnie oceniali - w rozmowie z PAP pomoc szkoły w odkrywaniu talentów. Podkreślali, że bardzo zależy to od nauczycieli. "Są tacy, którym się chce i coś robią, ale są też tacy, którym nie zależy" - mówiły uczennice z Końskich (woj. świętokrzyskie), "Tradycyjna polska szkoła raczej zabija ciekawość, niż ją rozwija" - ocenił ich kolega.

"U nas nauczyciele bardzo się starają. Jest dużo kółek zainteresowań, dodatkowych zajęć. Każdy z nas znajdzie coś dla siebie, a nauczyciele pomagają nam, zachęcają do udziału w zajęciach, rozwijaniu się" - mówiły gimnazjalistki z Wasikowa (woj. podlaskie). Zapewniły, że każda z nich chodzi na jakieś zajęcia dodatkowe: jedna na plastyczne, druga na muzyczne, trzecia na sportowe.

Ministerstwo Edukacji Narodowej od trzech lat nadaje hasła kolejnym latom szkolnym, zwracając uwagę na kwestie, które w danym roku powinny być priorytetem. Rok szkolny 2008/2009 był "Rokiem przedszkolaka", a rok szkolny 2009/2010 - "Rokiem historii najnowszej", a obecny rok szkolny 2010/2011 jest "Rokiem odkrywania talentów".

"Rok odkrywania talentów" wpisuje się w priorytety edukacyjne Unii Europejskiej. Wychodzi naprzeciw zaleceniu Rady Europy, w˙którym zwrócono uwagę na specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i˙młodzieży o wyjątkowym potencjale oraz podkreślono, jak istotne jest zapewnienie im pomocy i wsparcia.

Jednym z elementów obchodów "Roku odkrywania talentów" jest akcja "Szkoła odkrywców talentów". O taki tytuł mogą ubiegać się placówki, które wyróżniają się odkrywaniem oraz rozwijaniem zdolności i zainteresowań uczniów. Może on być przyznany szkołom i przedszkolom, które posiadają przynajmniej trzech nauczycieli, prowadzących systematyczną pracę z uczniami nad ich zdolnościami, i których wychowankowie mają szczególne osiągnięcia czy dokonania. Pierwsza szkołą, która uzyskała ten tytuł jest XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica. Do tej pory otrzymało go 406 placówek.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic