Werdykt międzynarodowego jury, które wybierało spośród 11 polskich produkcji, został ogłoszony w piątek wieczorem podczas gali w Krakowie. "Za odwagę w artystycznej prowokacji, która nakłuwa społeczną wrażliwość, każąc dostrzec tematy dotychczas ignorowane" Grand Prix i statuetkę Boskiego Komedianta przyznano "Fobii" z warszawskiego Nowego Teatru, wyreżyserowanej przez szwedzkiego reżysera Markusa Ohrna.
Określana jako ironiczna krytyka społeczeństwa "Fobia" podejmuje temat przemocy i stygmatyzujących stereotypów dotyczących osób LGBTQ+, stawiając pytania o eksploatację grup mniejszościowych w świecie biznesu i sztuki. Sztuka łączy przerysowany język wizualny Markusa Ohrna z dokumentalną praktyką współautora tekstu, Karola Radziszewskiego, skupiającego się na nieheteronormatywnej, nieopowiedzianej historii Polski.
Dwie nagrody - za scenografię dla Małgorzaty Szczęśniak oraz aktorską dla Mai Komorowskiej - przypadły "Elizabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie. Jury doceniło również Karolinę Kowalską główną nagrodą aktorską za tytułową kreację w "Pięknej Zośce" w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże, a nagrodą aktorską Emose Uhunmwangho za "Złote płyty" w reżyserii Mateusza Pakuły z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu. "Piękna Zośka" otrzymała też reżyserską nagrodę dla Wierzchowskiego, jury zauważyło również światła w tym przedstawieniu, zaprojektowane przez Szymona Kluza.
Dwa wyróżnienia - za kompozycję wokalną dla Marty Górnickiej oraz za choreografię dla Evelin Facchini - zdobyły "Matki. Pieśni na czas wojny", kolejny projekt Chóru Kobiet Marty Górnickiej, firmowany przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Maxim Gorki Theather w Berlinie. Natomiast za "pejzaż dźwiękowy" uhonorowany został Jan Duszyński ze spektaklem "Antygona w Molenbeek" w reżyserii Anny Smolar z Teatru Dramatycznego w Warszawie.
W tym roku do polskiego konkursu Inferno grono selekcjonerów wybrało 11 spektakli, wśród których znalazły się: "Wesele" Mai Kleczewskiej z Teatru Słowackiego w Krakowie, "Chłopi" w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie, "Piękna Zośka" Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, "Dzieje grzechu" Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, "Matki. Pieśni na czas wojny" Marty Górnickiej z Teatru Powszechnego w Warszawie i Maxim Gorki Theater w Berlinie, "Antygona w Molenbeek" Anny Smolar z Teatru Dramatycznego Warszawie, "Persona. Ciało Bożeny" Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, "Człowiek papieru" w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Powszechnego w Warszawie, "Złote płyty" w reż. Mateusza Pakuły z wrocławskiego Capitolu, a także "Fobia" Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego oraz "Elizabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.
17. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia odbywa się pod hasłem "You are so fucking special" w dniach 6-15 grudnia 2024 w Krakowie. Wydarzenie jest organizowane od 2008 r. przez Teatr Łaźnia Nowa, instytucję kultury Miasta Krakowa, partnerem jest Instytut Adama Mickiewicza.