Wysoka kara dla włoskiej telewizji RAI za buty Johna Travolty

Karę w wysokości ponad 206 tysięcy euro (blisko 900 tys. zł) otrzymała włoska telewizja publiczna RAI od krajowego organu regulacyjnego ds. mediów (AGCOM) za ukrytą reklamę, za jaką uznano występ amerykańskiego aktora Johna Travolty w sportowych butach z logo firmy podczas festiwalu w San Remo. W lutym tego roku znany aktor jako specjalny gość festiwalu piosenki udzielił wywiadu na scenie i zatańczył do muzyki z filmów ze swoim udziałem. Na finał, przed festiwalowym teatrem Ariston, wykonał taniec „kaczuszki”.

Wysoka kara dla włoskiej telewizji RAI za buty Johna Travolty
fot.PAP/EPA

Zaraz po wizycie Johna Travolty w San Remo zorientowano się, że miał on białe buty z wyraźnym logo, które było widoczne w zbliżeniach kamer w czasie transmisji.

To, co początkowo włoskie gazety uznały nawet za żenujący występ, szybko stało się powodem skandalu w związku z zarzutami niedozwolonej ukrytej reklamy.

To "nadzwyczaj poważne zdarzenie" - stwierdził urząd regulujący rynek mediów i za "naruszenie rozporządzeń dotyczących właściwego informowania o przekazach reklamowych" wymierzył RAI karę w wysokości 206 580 euro; czyli 20 razy wyższą niż wynosi minimalna grzywna.

Włoskie media przypominają, że do tego epizodu doszło w chwili, gdy transmisję z San Remo oglądało 11,8 miliona osób, czyli 60 procent całej widowni telewizyjnej w kraju.

To kolejny etap sprawy butów Johna Travolty. W maju kierownictwo publicznego nadawcy wystąpiło na drogę prawną przeciwko aktorowi, zarzucając mu w pozwie złamanie zasad kontraktu, nieuczciwą konkurencję i działania sprzeczne z profesjonalną poprawnością.

fot.PAP/EPA

Od gwiazdora "Grease" i "Pulp fiction" telewizja zażądała zadośćuczynienia poniesionych strat, także - jak zaznaczono - szkód dla jej reputacji. Ponadto zawieszona została wypłata całego honorarium za jego występ.

Stacja poinformowała, że w toku wewnętrznego postępowania wyjaśniającego ustalono, że nikt z pracowników i współpracowników nie wiedział o zamiarze Travolty, by wystąpić w butach z logo firmy.

Rok wcześniej telewizja RAI otrzymała karę w wysokości 175 tysięcy euro za to, że na scenie festiwalu w San Remo promowano jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych.

Z Rzymu Sylwia Wysocka

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic