ON AIR
od 16:00 zaprasza: Natalia Grzeszczyk

Poznaj różne twarze muzyki filmowej i klasycznej!


„Muzyka filmowa to po pierwsze kontrapunkt, a po drugie nie może być pleonazmem” - Serge Gainsbourg

O muzyce:

„Muzyka filmowa to po pierwsze kontrapunkt, a po drugie nie może być pleonazmem”. Tak oto Serge Gainsbourg podsumował swoją koncepcję muzyki filmowej, dziedziny, której artysta o jego renomie nie mógł uniknąć. Gainsbourg pisał muzykę filmową przez całe życie, od L’Eau à la Bouche, swojego pierwszego filmu, do Stan the Flasher, do którego muzykę skomponował na rok przed śmiercią. Czy muzyka filmowa była dla niego odskocznią od pisania piosenek? Niekoniecznie. Wręcz przeciwnie: w jego muzyce filmowej zawsze słychać ducha piosenki. Reżyserzy angażowali Gainsbourga ze względu na to, kim był w muzyce popularnej. Reżyser często miał na myśli jakąś melodię, której wykonawcą był Gainsbourg. Stąd też świat filmu ozdobiły takie perły jak L’Eau à la Bouche, L’Herbe Tendre, Requiem pour un Con, Cannabis, Sex-shop, czy Dieu Fumeur de Havanes… Na planie L’Eau à la Bouche, pierwszego pełnometrażowego filmu, do którego komponował muzykę, Gainsbourg poznał Jacquesa Doniol-Valcroze’a – jednego z założycieli pisma „Cahiers du Cinéma” i ojca duchowego francuskiej Nowej Fali. Artystyczny i komercyjny sukces ścieżki dźwiękowej teoretycznie winien był wynieść Gainsbourga do awangardy estetycznej rewolucji, która miała przenicować francuski przemysł filmowy. Była w tym pewna logika: jazzowe brzmienia wykreowane przez tandem Gainsbourg-Alain Goraguer były w owym czasie modne. Gainsbourg miał wtedy trzydzieści lat – był rówieśnikiem Delerue, Duhamela, Legranda. Wspierany przez Nową Falę, tym bardziej mógł zostać idolem młodych i nowoczesnych. Jednak Gainsbourg nie szedł tą ścieżką. Nigdy nie spotkał Truffauta, Malle’a czy Godarda. Później nawiązał współpracę z innymi – Jean-Paulem Le Chanois, Michelem Boisrondem czy Jacquesem Poitrenaudem. Z tych spotkań powstały filmy obyczajowe dla widowni na sobotnie wieczory. Nie były one pozbawione pewnego wdzięku czy elegancji (Strip-Tease, Sweet Skin) i stały się pretekstem do nawiązania kolejnych, nietypowych związków (Gainsbourg/ Gabin, Gainsbourg/ Michel Simon). Przez trzydzieści lat, Gainsbourg komponował muzykę do filmów tematyką obejmujących gustowny, post-Emmanuellowski erotyzm, kilku niewypałów (Le Franciscain de Bourges, Les Valseuses, Les Brigades du Tigre), a także świetnych dzieł będących owocem przelotnych spotkań z wybitnymi autorami (Blier, Luntz, William Klein, Breillat). Zamiarem każdego z nich było skrzyżowanie własnej wizji świata z wizją świata Gainsbourga. Często były to ich pierwsze lub drugie filmy, co jednocześnie jest dowodem wielkoduszności wielkiego artysty w stosunku do początkujących reżyserów. Można powiedzieć, że gdy komponował ścieżki dźwiękowe, Gainsbourg działał w sposób podobny, jak podczas tworzenia muzyki nie przeznaczonej do filmu. Kolory dobierał angażując różnych aranżerów – jazz West Coast z Goraguerem, jajogłowy pop z Colombierem i Vannierem i reggae, w szczególności z Sabarem. Muzyka filmowa była widzianą w przekroju drogą, którą kroczył komponując piosenki popularne.

Serge Grainsbourg
Good Bye Emmanuelle
Manon 70
i inne tematy filmowe
Tracklista:

Le Cinema Gainsbourg-Musiques De Films 1959-1990

1. Serge Gainsbourg - L'Eau A La Bouche
2. Alain Goraguer - Angoisse
3. Alain Goraguer - Black March
4. Nico - Strip Tease
5. Alain Goraguer - Les Loups Dans La Bergerie
6. Alain Goraguer - Cha Cha Cha Du Loup
7. Juliette Gréco - Strip Tease
8. Alain Goraguer - Some Small Chance
9. Alain Goraguer - Rendez-Vous A La Calvados
10. Alain Goraguer - Wake Me At Five
11. Alain Goraguer - Solitude
12. Juliette Gréco - La Valse De L'Au Revoir
13. Serge Gainsbourg - Comment Trouvez-Vous Ma Soeur?
14. Michel Colombier - Erotico Tico
15. Michel Colombier - Caressante
16. Serge Gainsbourg - Chanson Du Forçat
17.Serge Gainsbourg - Un Petit Garçon Nommé Charlie Brown
18.Anna Karina - Hier Ou Demain
19. Serge Gainsbourg - Manon
20. Serge Gainsbourg - Cannabis
21. Serge Gainsbourg, Jane Birkin - La Chanson De Slogan
22. Serge Gainsbourg - Good Bye Emmanuelle
23. Jane Birkin - Yesterday Yes A Day

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic