To już druga odsłona serii klubowych koncertów Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie – w ubiegłym roku, podczas plenerowego widowiska Dance2Cinema, wystąpił włoski kompozytor i DJ, trzykrotny laureat Oscara i czterokrotny zdobywca Złotego Globu oraz nagród Grammy: Giorgio Moroder. Na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Krakowie zabrzmiały wówczas najpopularniejsze tematy i piosenki z filmowej kolekcji artysty, między innymi Top Gun, Midnight Express, Człowiek z blizną i Niekończąca się opowieść. Moroder osobiście poprowadził spektakl, stojąc za konsolą.
Tegoroczna edycja Dance2Cinema obejmie dwa kameralne koncerty. W pierwszej części wieczoru wystąpi hiszpańska piosenkarka Esther Ovejero – gwiazda katalońskiej sceny muzycznej, koncertująca na świecie od kilkunastu lat. Zadebiutowała w 1999 roku na festiwalu Canarias Heineken Jazz&Más, na którym zaśpiewała wspólnie z założoną przez siebie formacją bluesową, zyskując renomę najciekawszego i najbardziej wszechstronnego głosu na kanaryjskiej scenie muzyki soul. W tym samym roku rozpoczęła współpracę z najwybitniejszymi artystami Wysp, a wkrótce – z czołowymi muzykami Barcelony, w tym z uznaną grupą La Vella Dixeland. Dalej były koncerty na popularnych festiwalach i prestiżowych scenach, takich jak Terrassa Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival, Jamboree Jazz Club, Luz de Gas czy Jazzsi Club, gdzie wokalistka przez cztery lata nadzorowała organizację Jam Sessions.
W 2005 Esther Ovejero wydała pierwszy solowy album zatytułowany Rompiendo el Silencio, z gościnnym udziałem kameruńskiego multiinstrumentalisty Richarda Bony (gitara basowa, kontrabas, perkusja, wokal). Krążek został zaprezentowany na kanaryjskim festiwalu Heineken Jazz&Más, na którym artystka wystąpiła jako support przed koncertem słynnego argentyńskiego gitarzysty Luisa Salinasa. Cztery lata później Ovejero ukończyła pracę nad drugą płytą Historias compartidas; w sesji nagraniowej wzięli wówczas udział uznani artyści: David Quevedo, Martin Leiton, Charlie Moreno i Kike Perdomo. Trzeci album – Gerunds – hiszpańska wokalistka nagrała w 2014 roku, pod pseudonimem „Ricca”.
Muzyka jest dla Esther tym, co ją napędza i kształtuje jej umysł. „Mama mówi, że zaczęłam śpiewać jak miałam dwa albo trzy lata. Muzyka jest nieodłączną częścią mnie – śpiewam kiedy jestem smutna lub szczęśliwa, kiedy idę ulicą albo kieruję autem. Czasami śpiewam nawet w myślach” – wyznaje artystka. I dodaje, że słucha muzyki każdego rodzaju, w zależności od nastroju, w jakim się znajduje, historii, jaką dana piosenka opowiada oraz możliwości wokalnych, jakie stwarza wykonawcy. Na pierwszym miejscu znajduje się, od zawsze, jazz. „To jest bardzo trudny gatunek, trzeba poświęcić długie godziny, by zaśpiewać piosenki jazzowe właściwie. To właśnie w jazzie możemy odnaleźć najpiękniejsze melodie i teksty” – uważa Esther Ovejero.
W Krakowie, podczas koncertu FMF Dance2Cinema, wokalistka zaprezentuje własną interpretację piosenek z filmów czołowego hiszpańskiego reżysera, Pedra Almodovára. W przygotowanym przez nią parateatralnym show znajdą się takie tytuły, jak Wysokie obcasy, Volver, Prawa pożądania, Kiki, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. „Almodovár jest bardzo nietypowym i oryginalnym reżyserem. Dorastałam przy jego filmach i każdy z nich naznaczył mnie w inny sposób” – mówi Ovejero.
Koncert piosenek filmowych Almodovára organizujemy w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie.
Drugą część wieczoru wypełni muzyka filmowa islandzkiego kompozytora Altiego Ӧrvarssona i jego zespołu Torrek. Ӧrvarsson zaistniał na scenie muzycznej w bardzo młodym wieku, jeszcze zanim zdecydował się na rozpoczęcie studiów na Barkee College of Music i North Carolina School of the Arts. Waz z formacją Sálin hans Jóns mins zdobył trzy platynowe i dwie złote płyty. Kolejna nagroda - Pete Carpenter Fellowship - którą otrzymał już za samodzielne kompozycje, zaprowadziła go aż do Los Angeles. Tam rozpoczęła się jego przygoda z małym i wielkim ekranem – Atli nawiązał współpracę ze słynnym autorem telewizyjnych piosenek, Mike’em Postem (Nowojorscy gliniarze, Prawo i porządek). Wkrótce zwrócił na niego uwagę jeden z gigantów amerykańskiej muzyki filmowej, Hans Zimmer. „Spotkaliśmy się za pośrednictwem naszego wspólnego agenta, który uważał, że świetnie pasuję do grona Europejczyków pracujących w jego zespole. Hans to jeden z najbardziej błyskotliwych umysłów, jakie kiedykolwiek spotkałem, inspiruje mnie do szukania nowych dróg. Współpracę z nim uważam za wielki przywilej” – mówi Ӧrvarsson.
Na 11. Festiwal Muzyki Filmowej Alti Ӧrvarsson przyjedzie ze specjalnym funkowym projektem, zabarwionym nutą irlandzko-islandzkiej muzyki folkowej. Towarzyszyć mu będzie zespół Torrek, który powstał podczas pracy nad ścieżką dźwiękową do dramatu historycznego Dziewiąty legion (reż. Kevin McDonald, 2011). Atli opowiada: „W trakcie tego procesu, dzięki temu, że trafiłem na takich współpracowników jak Eoghan i Flaithri Neff – poznałem celtycką muzykę ludową. Poczułem, że byłoby wspaniale spróbować połączyć ją z moim rodzimym folklorem. Wcześniej, z moja siostrą Hildą, rozważaliśmy możliwość stworzenia jakiegoś etnicznego projektu w oparciu o islandzki folk. Ale dopiero przy pracy nad Dziewiątym legionem zrozumiałem, jak silne są te melodie, które przetrwały wieki”.
Niedługo po premierze filmu McDonalda Torrek rozpoczął koncerty na estradach całego świata. W Krakowie Atli Ӧrvarsson i jego muzycy wystąpią u progu festiwalowego weekendu, 1 czerwca 2018 roku.
Oba koncerty z cyklu Dance2Cinema odbędą się w kameralnym wnętrzu Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.