Koncert z cyklu Scoring4Polish Directors organizujemy już po raz trzeci - ideą pomysłu jest ukazanie meandrów współpracy reżysera z kompozytorem muzyki filmowej. Bohaterami wcześniejszych edycji byli Andrzej Wajda i Roman Polański; 31 maja 2018 główna część wieczoru będzie poświęcona Agnieszce Holland. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną również najciekawsze ścieżki dźwiękowe ostatniego sezonu w polskiej kinematografii.
Kariera słynnej polskiej reżyserki rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego wieku - pierwsze kroki ekranowe Holland stawiała u boku Krzysztofa Zanussiego, jako asystentka reżysera przy filozoficznym traktacie filmowym: Iluminacja. Kolejnym etapem było pisanie scenariuszy na zlecenie Andrzeja Wajdy i wreszcie – w 1976 roku – przyszła pora na samodzielną pełnometrażową fabułę telewizyjną: Niedzielne dzieci, dwa lata później na debiut na srebrnym ekranie: Aktorzy prowincjonalni. Niedzielne dzieci otrzymały nominację do Złotych Lwów, Aktorzy Prowincjonalni – nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych w Cannes.
Już w latach 90. reżyserka nawiązała współpracę z polskim kompozytorem mieszkającym w Hollywood, późniejszym laureatem Oscara za muzykę do Marzyciela (2005) – Janem A.P. Kaczmarkiem. Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem było Całkowite zaćmienie – historyczny dramat z 1995 roku, oparty na biografiach dwóch francuskich poetów XIX wieku: Arthura Rimbauda i Paula Verlaine’a. Rok później powstał Plac Waszyngtona – melodramat opowiadający historię nowojorskiej dziedziczki Catherine Sloper, żyjącej pod presją ojca niepotrafiącego pogodzić się ze śmiercią żony. I wreszcie – w 1999 roku – na ekrany amerykańskich kin weszło trzecie wspólne dzieło Holland i Kaczmarka: Trzeci cud – opowieść o kryzysie wiary i zarazem jej potrzebie. Jan A.P. K. napisał też muzykę do dwóch telewizyjnych filmów A. Holland: Strzał w serce i A Girl Like Me.
Trzy wspólne tytuły Agnieszki Holland i Jana A.P. Kaczmarka pojawią się w repertuarze tegorocznego koncertu Scoring4Polish Directors. Obok nich w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią suity przygotowane przez kompozytora młodej generacji - Antoniego Komasę-Łazarkiewicza – do głośnych produkcji Holland: nagrodzonego Złotymi Lwami dramatu wojennego W ciemności i uhonorowanego Srebrnym Niedźwiedziem i Złotymi Lwami polskiego kandydata do Oscara Pokot. O pracy nad W ciemności Łazarkiewicz mówił: „Obejrzeliśmy z Agnieszką film w pierwszej wersji montażowej i zgodziliśmy się, że spokojnie mógłby funkcjonować w ciszy. Potem zaczęliśmy myśleć, co muzyka mogłaby tu zdziałać i gdzie na pewno nie wolno jej wpuścić. Ostatecznie ścieżka dźwiękowa zajmuje niewiele ponad pół godziny, ale ma za to bogate życie wewnętrzne - to są wielowarstwowe kompozycje napisane w taki sposób, aby wypełniały przestrzeń związaną z topografią filmu. Zgraliśmy je celowo bardzo cicho – realizator się nawet śmiał, że po raz pierwszy przyjechał do niego kompozytor, który co chwilę domaga się, aby muzyka była ciszej. Udało nam się zredukować ścieżkę dźwiękową do takiego poziomu, że jeden z recenzentów nazwał ją homeopatyczną. Uznałem to za ostateczne potwierdzenie mojego sukcesu”. Innego eksperymentu Łazarkiewicz użył w Pokocie, w którym zdecydował się na fuzję klasycznych brzmień orkiestrowych z „brudnym” światem dźwięków generowanych elektronicznie. 31 maja 2018 roku, podczas koncertu poświęconego twórczości Agnieszki Holland, kompozytor osobiście wystąpi na scenie w roli kompozytora - wykonawcy.
Część wieczoru z cyklu Scoring4Polish Directors poświęcimy najnowszym zjawiskom muzycznym polskiej kinematografii. W programie znajdą się m.in. kompozycje Radzimira Dębskiego, o którym w świecie show biznesu zrobiło się głośno za sprawą zwycięstwa odniesionego w konkursie na remiks piosenki Beyonce End of Time. Dębski przywiezie na 11. FMF dwie suity filmowe – Sztukę kochania (reż. Maria Sadowska) i Atak paniki (reż. Paweł Maślona) z 2017 roku. Podczas koncertu stanie też na podium dyrygenckim, prowadząc orkiestrę w swoich utworach. Kolejnym gościem wieczoru będzie Sandro di Stefano – włoski twórca nagrodzony Złotymi Lwami 2017 za najlepszą muzykę do futurystycznego romansu Człowiek z magicznym pudełkiem Bodo Koxa. Stefano przygotuje suitę ze zwycięskiej ścieżki dźwiękowej, specjalnie na potrzeby 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. I jeszcze Clint Mansell – brytyjski kompozytor, wokalista oraz gitarzysta, autor jednego z najbardziej rozpoznawalnych tematów muzycznych we współczesnym kinie: Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego. Mansell zaprezentuje festiwalowej publiczności suitę z najnowszego filmu Twój Vincent w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana – pierwszej pełnometrażowej animacji techniką malarską, opartej na burzliwych losach i historii tragicznej śmierci van Gogha. Praca nad animacją była ogromnie wyczerpująca – film składa się z sześćdziesięciu pięciu tysięcy klatek ręcznie namalowanych przez stu dwudziestu pięciu plastyków z całego świata. Podczas rysowania malarze słuchali głównie muzyki Clinta Mansella, stąd zrodził się pomysł, by skomponowanie ścieżki dźwiękowej powierzyć właśnie temu artyście.
Repertuar trzeciej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors dopełnią ścieżki dźwiękowe polskiego kompozytora, aranżera, wokalisty i producenta muzycznego Marcina Macuka (znanego pod pseudonimem: Emma Cuk). Usłyszymy premierowe wykonania suit z filmów Chrzest (2010) i Demon (2015) Marcina Wrony oraz tematy z czarnej komedii Hycel (2015) w reżyserii Darii Woszek. Wisienką na torcie będzie muzyka Jeffa Beala z House of Cards; cztery odcinki tego serialu wyreżyserowała (w latach 2015 i 2017) bohaterka wieczoru, Agnieszka Holland.
31 maja 2018 roku na estradzie sali koncertowej ICE Kraków wystąpi AUKSO - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy. Muzyków pokieruje założyciel i dyrektor artystyczny zespołu, Marek Moś. Koncert poprowadzi Olga Bołądź, główna bohaterka filmu Człowiek z Magicznym Pudełkiem oraz Dariusz Stańczuk, redaktor RMF Classic.