Alexandre Desplat, jeden z najmłodszych gigantów europejskiej i amerykańskiej muzyki filmowej, należy do twórców hołdujących tradycyjnej sztuce komponowania, opartej na mistrzostwie warsztatowym i dbałości o szczegóły instrumentacyjne. W swoich ścieżkach dźwiękowych dwukrotny laureat Oscara (za muzykę do Grand Budapest Hotel Wesa Andersona z 2014 roku oraz Kształtu wody Guillerma del Toro z 2017 roku) łączy muzykę symfoniczną z elementami jazzu, minimalizmu, szeroko pojętej elektroniki oraz muzyki ludowej, także tej pozaeuropejskiej, którą zafascynował się jeszcze w dzieciństwie. „Droga muzyka jest kręta i trudna, dlatego ogromnie ważne jest nie tylko dobre wykształcenie i odpowiedni background, ale także to, by spotkać na niej osoby, które potrafią słuchać i wyzwalają najgłębsze pokłady naszej wyobraźni” – zauważa Desplat, dodając jednocześnie, że w swojej karierze artystycznej bardzo wiele zawdzięcza polskim filmowcom i muzykom. „Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie, wreszcie o Kilarze, którego podziwiam zarówno za artystyczną wolność, jak i kompozytorską precyzję i mistrzostwo instrumentacyjne, a także o Romanie Polańskim, uzewnętrzniającym w swojej twórczości wszystkie fascynujące polskie cechy, które obserwuję” – mówił artysta podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w 2016 roku, odbierając Nagrodę im. Wojciecha Kilara, zainaugurowaną zaledwie rok wcześniej.
Francuski kompozytor powróci do Krakowa w maju 2019 roku, by zaprezentować publiczności 12. FMF swoje tematy filmowe, tym razem wyłącznie w muzycznej odsłonie. „Po ubiegłorocznym koncercie z utworami Krzysztofa Pendereckiego wykorzystywanymi w kinie to nasza kolejna propozycja alternatywnego spojrzenia na muzykę filmową. Nieco przewrotnie przedstawimy dorobek filmowy Alexandre’a Desplata w koncertowej formie – z dala od ekranu, bez obrazu filmowego czy jakichkolwiek dodatków produkcyjnych. Poprosił o to sam Desplat. To świetna okazja, by pokazać niezwykły talent naszego gościa, uważanego za spadkobiercę wielkiej muzyki francuskiej i kontynuatora tradycji kompozytorskiej Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa czy Maurice’a Ravela” – zapowiada Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
18 maja 2019 roku w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmią fragmenty najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych Alexandre’a Desplata – usłyszymy m.in. oscarowe tematy z Grand Budapest Hotel i Kształtu wody, pierwszy głośny soundtrack kompozytora napisany na potrzeby dramatu Petera Webbera Dziewczyna z perłą, najsłynniejsze motywy z Narodzin Jonathana Glazera, Jak zostać królem Toma Hoopera, Valeriana i miasta tysiąca planet Luca Bessona, Autora widmo Romana Polańskiego czy obydwu części Harry’ego Pottera i Insygniów śmierci Davida Yatesa. Desplat zadyryguje także symfonią Peleas i Melisanda na flet i orkiestrę, inspirowaną dziewiętnastowiecznym dramatem Maurice’a Maeterlincka pod tym samym tytułem. Sobotni koncert monograficzny The Magic and Majesty of Alexandre Desplat w wykonaniu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia poprowadzi sam kompozytor.
W niedzielne popołudnie muzyka Alexandre’a Desplata zagości ponownie na festiwalu. W historycznym wnętrzu Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wystąpi Traffic Quintet – zespół założony w 1996 roku przez żonę kompozytora, skrzypaczkę Dominique „Solrey” Lemonnier, z którą Desplat związany jest zawodowo od początku kariery, kiedy na przełomie lat 80. i 90., jako absolwent Konserwatorium Paryskiego, oprawiał muzycznie spektakle teatralne i jednocześnie pracował w policji. Dominique „Solrey” Lemonnier i Traffic Quintet przygotowali dla słuchaczy FMF projekt zatytułowany Quai de Scène; w czwartym koncercie z cyklu Cinematic Piano usłyszymy utwory filmowe Alexandre’a Desplata w nowych, kameralnych aranżacjach – w repertuarze znajdą się intymne tematy z płyty Traffic Quintet Plays Alexandre Desplat, wydanej w listopadzie 2015 roku (obok Dziewczyny z perłą, Jak zostać królem i Autora widmo usłyszymy także motywy z Drzewa życia Terrence’a Malicka, Coco Chanel Anne Fontaine czy Strasznie głośno, niesamowicie blisko Stephena Daldry’ego). Na flecie i instrumentach perkusyjnych zagra gościnnie Alexandre Desplat.
Tekst: Maria Wilczek-Krupa