Już po raz czwarty najzdolniejsi kompozytorzy filmowi młodego pokolenia zmierzyli się w konkursie o statuetkę FMF Young Talent Award! Międzynarodowe Jury obradujące pod przewodnictwem prof. Daniela Carlina, dyrektora cenionej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, uznało, że pierwszą nagrodę otrzyma Joep Sporck (Holandia). Drugie miejsce zajął Bartosch McCarthy, natomiast zdobywcą trzeciego miejsca jest Kristjan Bergey (Kanada).
Zwycięzca odebrał nagrodę podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arena Kraków w obecności plejady kompozytorów i tysięcy widzów zgromadzonych na koncercie, którzy wysłuchali zwycięskiej suity skomponowanej do fragmentu filmu „Shrek Forever”(2010), czyli czwartej i ostatniej części przygód sympatycznego zielonego ogra. Oryginalną muzykę do filmu napisał ceniony hollywoodzki twórca: Harry Gregson–Williams (gość specjalny FMF), który był jednym z jurorów tegorocznej edycji konkursu i honorowym gościem gali. Przed młodymi kompozytorami stało nie lada wyzwanie, oceniał ich sam kompozytor muzyki do filmu. Wszystkim laureatom i uczestnikom gratulujemy!
W międzynarodowym jury oceniającym zgłoszone prace, oprócz Daniela Carlina i Harry’ego Gregsona –Williamsa zasiedli również: Robert Townson — szef największej wytwórni płytowej Varèse Sarabande wydającej muzykę filmową, Michael Todd — dyrektor ds. Muzyki Filmowej i Telewizyjnej w Amerykańskim Stowarzyszeniu Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Doreen Ringer-Ross — wiceprezydent ds. Filmu i Telewizji w BMI (Broadcast Music, Inc.), Diego Navarro — dyrygent, kompozytor i dyrektor Festiwalu Fimucité na Teneryfie, Jean Michel-Bernard – ceniony francuski kompozytor, pedagog i pianista, Sunny Park – producent muzyczna z DreamWorks Animation, Magdalena Wojewoda-Mleczko — dyrektor programowa RMF Classic oraz Robert Piaskowski — dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
„W uznaniu dla niezwykłego motywu muzycznego, który oddaje główny wątek dramatyczny sekwencji animowanej, jednocześnie zgrabnie podkreślając jej liczne zmiany w perspektywie i w emocjach,” – tak prof. Carlin uzasadnił wybór Joepa Sporcka. Wybór drugiego miejsca umotywował: „W uznaniu dla znakomitego motywu muzycznego, cechowanego świetnymi przejściami oraz idealnie pasującym wzrostem napięcia, prowadzącym do świetnego dramatycznego rozwiązania.” Natomiast miejsce trzecie uzasadnił następująco: „W uznaniu wyjątkowego motywu muzycznego, który w mistrzowski sposób przekazuję energię, lekkość i ciepło zróżnicowanych emocjonalnie scen.”
Nagrodą główną w konkursie jest statuetka FMF Young Talent Award zaprojektowana przez krakowskiego artystę Stanisława Juszczaka, a także prezentacja zwycięskiej muzyki przez pełną orkiestrę symfoniczną podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” przed publicznością oraz gośćmi specjalnymi 9. FMF.
Wyróżnienie Specjalne przypadło na ręce Lawrence’a Whiteheada. „W uznaniu świetnego motywu muzycznego, który gładko przechodzi z lekkiej komedii, przez farsę, po szczególnie wymowne, przejmujące zakończenie” – powiedział Daniel Carlin.
Dodatkową nagrodą jest ufundowana przez globalną wytwórnię West One Music Group możliwość wzięcia udziału w sesji nagraniowej orkiestry w czołowym londyńskim studio nagraniowym. Zdobywca tej nagrody będzie miał możliwość spotkania muzyków, rozmowy z producentami, obejrzenia z bliska zarówno pomieszczenia do nagrań, jak również centrum sterowania. Laureatem nagrody został niemiecki kompozytor o polskich korzeniach Bartosch McCarthy. Laureat będzie miał możliwość zdobycia jedynej w swoim rodzaju wiedzy na temat nagrywania i produkcji materiałów muzycznych najwyższej jakości. West One Music Group pokryje koszty przelotów w klasie ekonomicznej do Londynu, zakwaterowanie w Londynie oraz możliwość uczestniczenia w sesji nagraniowej
Poziom tegorocznego konkursu był niezwykle wysoki. W tym roku otrzymaliśmy blisko 70 zgłoszeń z 15 krajów, m.in. z: Niemiec, Holandii, Danii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Meksyku, Austrii, Kanady, Słowenii, Węgier, Szwajcarii, USA czy Łotwy. Do ścisłego finału zakwalifikowało się 27 kompozytorów, którzy wzięli także udział w cyklu warsztatów i Master Classes prowadzonych przez ekspertów z Hollywood. To pokazuje, że FMF stał się ważną i cenioną w branży platformą dla rozwoju edukacji profesjonalnej młodych kompozytorów.
Zainteresowanie konkursem FMF Young Talent Award jest ogromne. Wszyscy zwycięzcy dotychczasowych edycji konkursu pracują obecnie na rynku międzynarodowym, a konkursowe trofeum na zawsze staje się częścią biografii artystycznej tych twórców.
W ciągu ostatnich lat FMF stał się najważniejszym na świecie festiwalem tej branży. Dzięki FMF, tu w Krakowie powstała ważna platforma edukacji profesjonalnej dla młodych kompozytorów. Co roku współzawodniczą o palmę pierwszeństwa, tak jak tegoroczny laureat. Ale jednocześnie uczą się tajników zawodu, orkiestracji, aranżacji, ale tego także, jak sobie radzić na trudnym globalnym rynku muzyki. Uczą się od najlepszych ekspertów branży z Hollywood. To najlepszy tego typu kurs w tej części Europy. Skorzystało już z niego blisko 150 kompozytorów z ponad 30 krajów.