W poprzednich trzech edycjach konkursu więcej niż 200 kompozytorów z ponad 20 krajów świata mierzyło się z trudnym zadaniem skomponowania muzyki ilustracyjnej do fragmentu filmu. W 2013 roku komponowali muzykę do etiudy „Ciemna strona księżyca” autorstwa Marka Gajowskiego wyprodukowanej w Alvernia Studios, w 2014 roku do trailera bestselerowej gry video „BioShock Infinite” (muzyka oryginalna: Gary Schyman), z kolei w 2015 roku zadaniem konkursowym było napisanie muzyki ilustrującej trudną scenę batalistyczną z serialu „Rodzina Borgiów” (muzyka oryginalna: Trevor Morris). W bieżącej edycji festiwalu młodzi adepci soundtracków zmierzą się z kultową animacją! Ich zadaniem będzie skomponowanie muzyki do fragmentu filmu „Shrek Forever” (2010), czyli czwartej i ostatniej części przygód sympatycznego zielonego ogra. Oryginalną muzykę do filmu napisał ceniony hollywoodzki twórca: Harry Gregson–Williams (gość specjalny FMF), który będzie także jednym z jurorów konkursu. Przed młodymi kompozytorami stoi zatem nie lada wyzwanie, oceniać ich będzie sam kompozytor muzyki do filmu!
„Już po pierwszych edycjach konkursu wiemy, że przed zwycięzcą stoją otwarte drzwi do kariery w branży filmowej. Siła prestiżu nagrody i autorytet Jury czynią z tej nagrody jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodych twórców w branży muzyki filmowej. Laureat pierwszej edycji Matthijs Kieboom po wykonaniu otrzymał kontrakt od Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów i Wydawców, dziś jest jednym z najwyżej cenionych młodych kompozytorów niderlandzkich, Jan Sanejko, laureat z 2014 roku, rozwija swoją karierę muzyczną ponieważ na FMF zdobył ważne i cenne kontakty branżowe. Świetnie radzi sobie także Antonio Di Iorio, laureat Young Talent Award 2015, prowadząc sesję nagraniowe w Hollywood i pisząc muzykę do poważnych amerykańskich tytułów” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
Festiwal Muzyki Filmowej jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych kulturalnych marek Krakowa (grudzień 2015, Agrotec Polska), jest także jednym z nielicznych polskich festiwali rozpoznawalnych w Hollywood. Pisały o nim wielokrotnie międzynarodowe media, w tym „Hollywood Reporter”, „Billboard Magazine” czy „Variety”. „Festiwal to nie tylko porażające skalą i profesjonalizmem produkcji prezentacje najnowszej muzyki filmowej, telewizyjnej czy pisanej do gier video. Nie tylko celebrujemy ten – do niedawna niesłusznie niedoceniany – gatunek twórczości artystycznej, ale także tworzymy żywą platformę, na której spotykają się mistrzowie, młodzi kompozytorzy, profesjonaliści branży, artyści – wykonawcy, a także łowcy nowych talentów: przedstawiciele agencji kompozytorskich z całego świata. W ramach działalności edukacyjnej i Master Classes oferowanych na festiwalu tworzymy miejsce spotkania i tzw. „market place” dla przedstawicieli szeroko pojętej branży filmowej, która, co z dumą podkreślam, z uwagą i żywym zainteresowaniem śledzi poczynania naszych młodych kompozytorów.”
Nagrodą główną w konkursie jest nie tylko złota statuetka FMF Young Talent Award zaprojektowana przez krakowskiego artystę Stanisława Juszczaka, ale przede wszystkim to, co stanowi najwyższą wartość dla młodego twórcy: zwycięska suita wykonana zostanie przez pełen skład orkiestry symfonicznej podczas „Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arenie Kraków. Dwudziestu najlepszych uczestników konkursu weźmie także udział w prestiżowych FMF Master Classes – warsztatach, sesji nagraniowej i panelach dyskusyjnych prowadzonych przez najlepszych specjalistów branży z cenionych uniwersytetów, studio filmowych i międzynarodowych agencji i organizacji kompozytorskich, których szczegółowy program ogłosimy niebawem.
„Konkurs FMF Young Talent Award uzyskał swoją wysoką reputację dzięki jego wyraźnemu usytuowaniu w centrum naszej misji edukacyjnej. Kompozytor nie tylko walczy o laur, ale jest otoczony profesjonalną opieką. Pracujemy nad jego wizerunkiem, wiedzą o funkcjonowaniu branży, wyposażamy w niezbędne kontakty i dajemy możliwość, często pierwszego wykonania orkiestrowego muzyki tworzonych w zaciszu prywatnych domowych studio czy na komputerze” – mówi Katarzyna Śmigielska, kurator projektu Forum Audiowizualnego FMF w Krakowskim Biurze Festiwalowym.
Zainteresowanie konkursem jest ogromne. Tylko w pierwszej edycji konkursu udział wzięło 54 kompozytorów, a jury wyłoniło kompozycję Holendra Matthijsa Kiebooma, a wyróżnieni zostali: Antonio Di Iorio (Włochy), Łukasz Pieprzyk i Tomasz Opałka (Polska). W 2014 roku spośród prawie 90 zgłoszeń konkursowych jury nagrodziło Jana Sanejkę, Macieja Dobrowolskiego (Polska) i Joepa Sporcka (Holandia). Podczas 8. FMF spośród ponad 80 zgłoszeń – jury doceniło kompozycję Antonia Di Iorio (Włochy), drugie miejsce ex aequo zajęli Kristjan Bergey (Kanada) i Moritz Schmittat (Wielka Brytania). Wszyscy dotychczasowi zwycięzcy pracują obecnie na rynku międzynarodowym, a konkursowe trofeum na zawsze staje się częścią biografii artystycznej tych twórców.
Ale to jeszcze nie koniec. Laureatom trzech pierwszych miejsc konkursu organizatorzy FMF zapewniają pokrycie kosztów pobytu w Krakowie na czas trwania całego festiwalu, pierwszeństwo udziału w prestiżowych FMF Master Classes i otwarty dostęp do wszystkich wydarzeń, ekskluzywnych spotkań ekspertów branży. Opiekę medialną i promocyjną nad twórczością laureata konkursu roztoczą organizatorzy FMF: radio RMF Classic, Krakowskie Biuro Festiwalowe, działająca w jego strukturze Krakow Film Commission, a także międzynarodowe stowarzyszenia twórców filmowych.
W jury oceniającym zgłoszone prace, oprócz wspomnianych wyżej Daniela Carlina i Harrego Gregsona-Williamsa zasiądą również: Robert Townson — producent Varèse Sarabande największej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową, Michael Todd - Dyrektor ds. Muzyki Filmowej i Telewizyjnej w Amerykańskim Stowarzyszeniu Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Doreen Ringer-Ross — Wiceprezydent ds. Filmu i Telewizji w BMI (Broadcast Music, Inc.), Diego Navarro — dyrygent, kompozytor i dyrektor Festiwalu Fimucité na Teneryfie, Jean Michel-Bernard – ceniony francuski kompozytor, pedagog i pianista, Magdalena Wojewoda-Mleczko — dyrektor programowa RMF Classic oraz Robert Piaskowski — dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Szczegółowy regulamin oraz formularz zgłoszeniowy są dostępne na www.fmf.fm. Wypełniony formularz należy wysłać na adres yta2016@biurofestiwalowe.pl. Na kompozycje w formie plików mp4 czekamy do 28 kwietnia 2016 roku. Uwaga: Dostęp do filmu konkursowego uczestnik będzie miał dopiero po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Powodzenia!
Organizatorami 9. FMF są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.
UWAGA: Bilety na festiwalowe koncerty można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl, w salonach EMPIK, Media Markt i Saturn na terenie całej Polski, oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 10 zł do 90 zł.
Więcej informacji na www.fmf.fm.
Szczegółowy program 9. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie tutaj.