Jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland doceniło kompozytora za „wyczucie napięcia filmowego i muzykę, która nie jest ilustracyjna, ale kreacyjnie towarzyszy narracji”. Obok uznanej reżyserki w skład jury weszli również Robert Townson – producent Varèse Sarabande, największej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową, Chris Brown – ceniony producent muzyczny brytyjskiej agencji West One Music Group, Diego Navarro – kompozytor, dyrygent, dyrektor Festiwalu Muzyki Filmowej Fimucité na Teneryfie, Richard Jacques – autor oryginalnej muzyki do gry James Bond 007: Blood Stone, Eimear Noone – dyrygentka i kompozytorka znana z pracy nad muzyką do gier, Magdalena Wojewoda-Mleczko – Dyrektor Muzyczna RMF Classic oraz Robert Piaskowski – Dyrektor Artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej.
Laureat pierwszej nagrody zyskuje nie tylko pamiątkową statuetkę i możliwość prezentacji zwycięskiego utworu na 11. Festiwalu Muzyki Filmowej: weźmie także udział w orkiestrowej sesji nagraniowej zorganizowanej w jednym z najlepszych studiów w Londynie, z którymi współpracuje agencja muzyczna West One Music Group. Dodatkowo kompozytor będzie mógł liczyć na prywatne konsultacje czołowej amerykańskiej agencji PR-owej Costa Communications przygotowujące do rozpoczęcia kariery muzycznej w Hollywood.
Poziom konkursu był w tym roku niezwykle wysoki. Wpłynęły zgłoszenia 80 kompozytorów z 15 krajów, w tym z Indii, Australii, Kanady, Grecji, Ukrainy czy Stanów Zjednoczonych.
W dotychczasowych pięciu edycjach FMF Young Talent Award wzięło udział blisko pięciuset młodych twórców z ponad trzydziestu krajów świata, a laureaci głównej nagrody działają dziś prężnie na międzynarodowym rynku muzyki filmowej. Głównym celem konkursu jest bowiem wyłonienie uzdolnionych kompozytorów młodego pokolenia i zaprezentowanie ich twórczości szerokiej publiczności, w tym także przedstawicielom światowej branży filmowej. Zainteresowanie udziałem w FMF Young Talent Award jest ogromne: wszyscy zwycięzcy dotychczasowych edycji konkursu pracują obecnie na rynku międzynarodowym, a zdobyte w Krakowie trofeum staje się na zawsze częścią ich biografii artystycznej.
W ciągu ostatnich lat FMF stał się jednym z najważniejszych na świecie festiwalem zwróconym ku młodym kompozytorom, stanowiąc dla nich ważną platformę profesjonalnej edukacji. Co roku twórcy współzawodniczą o palmę pierwszeństwa, a dwudziestu najlepszych zostaje zaproszonych do Krakowa do udziału w Master Classes, podczas których uczą się tajników zawodu, orkiestracji i aranżacji oraz tego, jak sobie radzić na trudnym globalnym rynku muzyki. To najlepszy tego typu kurs w naszej części Europy.
Marco Valerio Antonini
Ukończył studia w zakresie kompozycji i orkiestracji na Akademii Muzycznej św. Cecylii w Rzymie. Uczestniczył w kursie mistrzowskim Film Scoring Master Class Fotogrammi e Pentagrammi, prowadzonym przez nagrodzonego Oscarem kompozytora Nicola Piovaniego.
W 2013 skomponował muzykę do filmu dokumentalnego Profezia. L’Africa di Pasolini, który został zaprezentowany na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.
Dzięki temu sukcesowi rozpoczął współpracę z firmą producencką Istituto Luce Cinecittà, z którą zrealizował dwa dokumenty: L’Ultima voce. Guido Notari (reż. Enrico Menduni) i 1945. L’anno che non c’è (reż. Beppe Attene), pokazywane następnie na międzynarodowych festiwalach filmowych.
Paweł Głosz
Absolwent Kompozycji i Teorii Muzyki na wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Antoniego Wichrowskiego. W swojej twórczości łączy elementy muzyki elektronicznej (w tym także live electronics), etnicznej oraz wokalnej. Z jednej strony zafascynowany awangardową muzyką sonorystyczną, z drugiej szukający inspiracji wśród symfonicznej muzyki filmowej. Komponuje przede wszystkim muzykę teatralną. Współpracował z takimi reżyserami jak Łukasz Kos (Nasza klasa), Paweł Passini (Mały K), Paweł Łysak (Ryszard III), a także z Bożeną Klimczak (Dali) oraz Bartoszem Porczykiem (Amadeusz). Stale współpracuje z Martą Streker i Igorem Fijałkowskim oraz z niezależnym wrocławskim teatrem Układ Formalny. Stworzył muzykę do takich spektakli jak N.I.M (przystosowując ją do odbioru przez osoby niesłyszące), #enterorestes, Matka Courage krzyczy, Ofelia i Ha oraz Koniec. Stworzył oprawę muzyczną wrocławskiego festiwalu Port Literacki i Festiwalu Fantastyki. Współtwórca orkiestrowej aranżacji The Power of the Force, suity symfonicznej z Gwiezdnych Wojen, która została wykonana w Filharmonii Wrocławskiej przez orkiestrę i chór żeński Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego.
Michael Wilson
Kompozytor, producent i aranżer. Ukończył studia licencjackie w zakresie kompozycji muzycznej na Oklahoma Baptist University. Już podczas studiów komponował i aranżował muzykę, wykorzystując różnorodne instrumenty i formy muzyczne – tworzył między innymi utwory na fortepian, kwartet smyczkowy, jazzowe ensemble czy orkiestrę marszową. W tym czasie trzy jego utwory wykonała orkiestra symfoniczna w pełnym składzie, a premierze jego kompozycji The Greatest Generation towarzyszył pokaz filmu nakręconego także przez Wilsona. W 2015 roku uczestniczył w warsztatach organizowanych przez Uniwersytet Nowojorski i Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców, podczas których zrealizował nagranie swoich kompozycji z towarzyszeniem orkiestry, a także miał okazję poznać metody pracy Seana Callery’ego, Michaela Levine’a i Iry Newborna. Obecnie pracuje jako niezależny kompozytor, a jego twórczość publikowana jest w popularnych bankach muzyki. W 2015 został przyjęty na Scoring for Motion Pictures and Television, prestiżowy kurs organizowany przez Uniwersytet Południowej Kalifornii. W 2016 otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie International Soundtrack Composition. Komponuje przede wszystkim muzykę do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i gier. Jest współpracownikiem kompozytora Gordy’ego Haaba (Star Wars Battlefront II i Halo Wars II), a także orkiestratorem Jeffa Beala i Jaya Gruski.
Przypominamy, że 11. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 29 maja i potrwa do 5 czerwca 2018. Organizatorami Festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.