Przypomnienie znaczącej roli Wojciecha Kilara dla historii polskiego i światowego kina, ponowna wizyta zdobywcy dwóch Nagród Akademii Alexandre’a Desplata z monograficznym koncertem największych jego hitów i pierwsza pod Wawelem wizyta wybitnego brytyjskiego kompozytora Craiga Armstronga z jego muzyką stworzoną do najbardziej widowiskowych produkcji Baza Luhrmanna. Aż dwie projekcje symultaniczne: światowa premiera Dracula Live in Concert – czyli oscarowa superprodukcja z 1992 roku z muzyką Wojciecha Kilara – oraz Birdman Live in Concert z udziałem wirtuoza perkusji, jazzmana i kompozytora Antonia Sancheza. Wreszcie piosenki filmowe w wykonaniu gwiazd polskiej estrady (aż w trzech przebojowych koncertach!) m.in. skomponowane do obrazów Quentina Tarantino, tworzone przez Alana Menkena dla Walta Disneya czy powstałe do filmów Baza Luhrmanna – to tylko kilka propozycji z wielobarwnego programu 12. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
„FMF to światowa marka, jeden z najbardziej rozpoznawalnych w świecie festiwali gatunkowych, a zarazem jeden z najbardziej innowacyjnych festiwali Krakowa. Wspólnie z RMF Classic wykreowaliśmy wysoką jakość; dzisiaj jest to ważne miejsce spotkań branży muzycznej i filmowej z całego świata, a zarazem miejsce powstawania nowych audiowizualnych projektów, które stąd inspirują promotorów i organizatorów festiwali. Cieszy mnie, że FMF nieustannie się rozwija, wchodzi w kontakty z nowymi partnerami, a zarazem zachowuje żywotność i swój misyjny, kulturotwórczy charakter. Odkrywanie nowej muzyki, światowe premiery suit, znaczenie przyznawanych tu nagród, a także kariery laureatów naszych wyróżnień – to wszystko pokazuje, czym stał się FMF: stał się międzynarodową instytucją. – zapowiada Izabela Helbin, dyrektor organizującego FMF Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Głęboko w sposobie programowania FMF tkwi potrzeba przygotowania koncertów dla wszystkich rodzajów publiczności: od najmłodszych, do seniorów, od »klasycznej« po najbardziej »alternatywną« publiczność. Ten festiwal ma być świętem różnorodności muzyki i kina oraz źródłem radości dla wszystkich”.
Na festiwalu pokażemy zatem szerokie spektrum programowe, od monograficznych wysmakowanych gal prezentujących wszystkie odcienie twórczości muzycznej Alexandre’a Desplata, po filmowo-muzyczną podróż po najważniejszych obrazach filmowych Krzysztofa Zanussiego.
Desplat wraca do Krakowa, by 18 maja 2019 roku zaprezentować w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE swoje najpiękniejsze muzyczne tematy.
„To w pewnym sensie kolejna alternatywna propozycja festiwalu: po ubiegłorocznym koncercie utworów Krzysztofa Pendereckiego wykorzystywanych w kinie, w którym pokazaliśmy muzykę absolutną Mistrza z obrazami Kubricka, Wajdy czy Scorsese, chcemy tym razem przewrotnie pokazać muzykę filmową w bardzo klasycznej, filharmonicznej formie, bez obrazów filmowych czy produkcyjnych ozdobników. Zażyczył sobie tego sam Alexandre Desplat. Chcemy pokazać wszystkie jej klasyczne niuanse i niezwykły talent samego Desplata, który jest uważany za spadkobiercę wielkiej tradycji francuskiej muzyki, wyznaczanej dziełami Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa czy Maurice Ravela” – wyjaśnia Robert Piaskowski, Dyrektor Artystyczny FMF.
Francuski kompozytor, dwukrotnie nagrodzony Oscarem (za muzykę do filmów Grand Budapest Hotel i Kształt wody), laureat Nagrody im. Wojciecha Kilara z 2016 roku, poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. Sinfonietta Cracovia wykona tematy do tak znanych obrazów, jak Idy Marcowe czy Jak zostać królem, a także oscarowe suity z Grand Budapest Hotel i Kształtu wody.
16 maja 2019 roku zaprosimy festiwalową publiczność na czwartą już odsłonę cyklu Scoring4Polish Directors. W tym roku poświęcona będzie twórczości jednego z najczęściej nagradzanych polskich reżyserów filmowych – Krzysztofa Zanussiego. Będzie to (obok Dracula Live in Concert) jeden z dwóch wieczorów w Centrum Kongresowym ICE Kraków, których głównym bohaterem będzie muzyka Wojciecha Kilara, przypominający także wieloletnią przyjaźń i współpracę artystyczną kompozytora i reżysera. Koncert wpisuje się także w jubileusz 80-lecia urodzin Krzysztofa Zanussiego.
„To rodzaj hołdu, który chcemy złożyć filmografii i dorobkowi znakomitego artysty i wizjonerowi polskiego kina, a jednocześnie członka Kapituły Honorowej Nagrody im. Wojciecha Kilara przyznawanej na FMF. Ale to nie wszystko. Chcielibyśmy także, by – wzorem ubiegłej edycji – była to pewna próba skrzyżowania klasycznego dorobku Mistrza z nowymi zjawiskami w polskiej muzyce filmowej. A zatem w kontekście pięknej – bodaj najdłuższej i najpłodniejszej w historii polskiego kina – relacji kompozytor-reżyser, jaką była artystyczna przyjaźń Kilara z Zanussim, chcemy pokazać najnowszą produkcję muzyczną do polskich filmów i seriali, w szczególności zapraszając twórców na festiwalu już uprzednio obecnych, takich jak Antoni Komasa-Łazarkiewicz czy Bartosz Chajdecki, ale także debiutującego na FMF Marcina Maseckiego” – zapowiada Robert Piaskowski.
I tak w jednej części koncertu usłyszymy aranżacje najpopularniejszych tematów Wojciecha Kilara (m.in. z Bilansu Kwartalnego, Cwału, Kontraktu, Persona non grata, Rewizyty), z którym Krzysztof Zanussi współpracował przy ponad czterdziestu produkcjach i o którego muzyce mówił, że „nie ma odpowiednika ani precedensu w historii światowego kina, bowiem prawdziwą osobliwością jest, gdy kompozytor wkracza w semantyczną sferę filmu, wartościując muzyką wybrane sceny albo wydarzenia”. Druga część gali poświęcona zostanie najciekawszym zjawiskom polskiej muzyki filmowej ostatniego sezonu. Gośćmi specjalnymi będą Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Bartosz Chajdecki i Marcin Masecki. Zabrzmią suity z popularnych seriali i fabuł, takich jak Kruk, Piłsudski czy Ślepnąc od świateł – polskiej produkcji HBO Europe.
Nie byłoby Festiwalu Muzyki Filmowej bez uwielbianych przez publiczność filmów z muzyką na żywo. W przyszłym roku festiwal przygotowuje aż dwie produkcje symultaniczne, które zostaną zaprezentowane w prestiżowej Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Publiczność FMF jako pierwsza na świecie 15 maja 2019 roku zobaczy Dracula Live in Concert, a dwa dni później wersję koncertową obsypanego Oscarami filmu Birdman.
„Do tej pory FMF wytworzył i wprowadził do międzynarodowego obiegu m.in. Pachnidło. Historię Mordercy, Kon Tiki. Dalekomorską Przygodę, Bogów czy Niekończącą się opowieść, zasilając międzynarodową przestrzeń ambitnych produkcji audiowizualnych. Tym razem połączyliśmy siły z naszymi przyjaciółmi z festiwalu FIMUCITÉ na Teneryfie w koprodukcji kolejnego międzynarodowego tytułu, w całości zamówionego przez Festiwal Muzyki Filmowej. Światowa premiera koncertowego wykonania horroru kostiumowego Bram Stoker’s Dracula Francisa Forda Coppoli z 1992 roku, z gwiazdorską obsadą (m.in. Gary Oldman, Winona Ryder, Anthony Hopkins, Keanu Reeves, Tom Waits, Monica Bellucci) i muzyką Wojciecha Kilara wykonywaną na żywo, stanowić będzie krok milowy w historii FMF. Tytułem interesuje się już teraz kilka festiwali i filharmonii w Europie i Ameryce Północnej”. – mówi Robert Piaskowski.
Nagrodzony potrójnym Oscarem (za kostiumy, charakteryzację oraz montaż dźwięku) Dracula (1992) zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej muzyki – dzięki ścieżce dźwiękowej do tego obrazu Wojciech Kilar zaistniał w Hollywood. „Coppola to geniusz. Z pozornie prostych, ociekających krwią historii potrafi zrobić poetyckie arcydzieło, jak miało to miejsce w Ojcu Chrzestnym. Napisanie muzyki do jego filmu było moim marzeniem” – mówił kompozytor w wywiadach. Praca nad ścieżką dźwiękową nie należała do najprostszych – Kilar poważnie chorował na serce, Coppola zaś zmieniał wersje robocze filmu w takim tempie, że nie sposób było nadążyć z muzyką. Po kilku miesiącach pracy w katowickim domu kompozytora piętrzyła się wieża kaset wysokości metra. „Jedyne wskazówki reżyserskie, jakie wówczas otrzymałem, brzmiały tak, że ma to być film o pomyłce Boga, a partytura powinna obejmować godzinę i piętnaście minut muzyki” – opowiadał kompozytor.
Dwa dni później powrócimy do Centrum Kongresowego ICE Kraków na nocny pokaz obsypanego Oscarami (za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oraz zdjęcia) komediodramatu Alejandro Gonzáleza Iñárritu Birdman (2014). Ścieżkę dźwiękową do tego filmu – na którą składają się wyłącznie tematy na perkusję solo – skomponował meksykański twórca i mistrz improwizacji perkusyjnej, Antonio Sánchez. Uhonorowano ją prestiżowymi wyróżnieniami – Sánchez otrzymał m.in. nagrodę Grammy, nominacje do Złotego Globu oraz do nagrody BAFTA. Kompozytor będzie gościem 12. FMF w Krakowie – w piątkową noc wykona solowo na perkusji swoją muzykę w ramach symultanicznego pokazu Birdman Live in Concert.
12. FMF to także pierwsza w historii festiwalu tak szeroka i zróżnicowana prezentacja piosenek, przygotowana precyzyjnie tak, aby spełnić marzenia festiwalowej publiczności. Podczas aż trzech koncertów festiwalu: Koncert Disneya: Magia muzyki, Dance2Cinema: Tarantino oraz koncertu finałowego festiwalu FMF Gala: The Glamorous Show usłyszymy piosenki z ukochanych i popularnych filmów, śpiewane przez najlepszych polskich solistów.
Festiwalowy weekend rozpoczniemy spektakularnym wydarzeniem. W piątkowy wieczór, 17 maja 2019 roku, zagra dla nas FMF Youth Orchestra – zespół złożony z wybitnie utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, założony pięć lat temu specjalnie na potrzeby festiwalu. Po raz pierwszy młodzi muzycy zagrają dla tak dużej publiczności i w aż tak poważnej produkcji. Ich koncert z najpopularniejszymi piosenkami z filmów Walta Disneya (w repertuarze m.in. Król Lew, Aladyn czy Kraina Lodu) zaplanowaliśmy w krakowskiej TAURON Arenie. W tym roku orkiestra połączy siły z międzynarodowym gronem młodych talentów związanych z zaprzyjaźnionymi festiwalami muzyki filmowej w Gandawie w Belgii oraz na Teneryfie, wyselekcjonowanych przez festiwal prowadzony przez przyjaciela FMF – Diego Navarro. Na estradzie wystąpią także soliści – m.in. Katarzyna Łaska, Magdalena Wasylik i Marcin Jajkiewicz. Muzyków poprowadzą Monika Bachowska – występująca z zespołem od początku jego istnienia – i amerykański dyrygent fińskiego pochodzenia, Erik Ochsner.
Sobotnia noc należeć będzie z kolei do kultowych piosenek z filmów Quentina Tarantino. W Sali Kameralnej Centrum Kongresowego ICE w ramach trzeciej odsłony cyklu Dance2Cinema usłyszymy najpopularniejsze piosenki, które w produkcjach czołowego przedstawiciela postmodernizmu filmowego niejednokrotnie odegrały znaczącą rolę. W repertuarze znajdą się kultowe tytuły, takie jak Pulp Fiction, Kill Bill, Jackie Brown czy Django. Wykonawcami taneczno-klubowego show będą polscy wokaliści (Ania Karwan i Damian Ukeje) oraz jedenastoosobowa hiszpańska formacja Pop Culture Band. To kolejne wspólne przedsięwzięcie FMF i FIMUCITÉ.
W burleskowym, mieniącym się barwami finale pokażemy pełen blasku świat postmodernistycznej gry z konwencjami. Będzie to pełny zaskakujących zmian akcji i nastrojów, widowiskowy koncert FMF Gala: The Glamorous Show w krakowskiej TAURON Arenie. FMF powraca do formy show z udziałem tancerzy, pełną rozmachu scenografią i drobiazgowo zaprojektowaną oprawą efektów specjalnych. Zgodnie z tematem przewodnim 12. edycji FMF, niedzielny wieczór zdominują kultowe piosenki i symfoniczne tematy z superprodukcji australijskiego reżysera-wizjonera Baza Luhrmanna: Moulin Rouge, Wielki Gatsby, Romeo i Julia. Na estradzie TAURON Areny Kraków wystąpią gwiazdy piosenki, w tym Natasza Urbańska i Natalia Nykiel, które zaśpiewają piosenki z repertuaru Garbage, The Cardigans, Amy Winehouse, Jacka White’a czy Beyoncé. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej i chór Pro Musica Mundi poprowadzi polski dyrygent, kompozytor, pianista i aranżer Krzysztof Herdzin; oprawą choreograficzną zajmie się pochodzący z Teneryfy Santiago Bello. Gościem specjalnym Gali będzie słynny brytyjski kompozytor – Craig Armstrong, wyróżniony Złotym Globem kompozytor muzyki do wszystkich wykonanych podczas Gali filmów, a także innych: Zanim się pojawiłeś, Ray, Wyścig z czasem czy Snowden. Podczas koncertu sam kompozytor wystąpi na scenie w wykonaniu Glasgow Theme z uwielbianego filmu To właśnie miłość, oraz The Balcony Scene z Romea i Julii.
Festiwal to także kameralne prezentacje piękna czystej muzyki. W wigilię FMF usłyszymy niezwykły nastrojowy koncert Cinema Chorale, z najpiękniejszymi chóralnymi kompozycjami filmowymi w roli głównej. Koncert zabrzmi w gotyckim wnętrzu Kościoła św. Katarzyny, stanowiąc preludium do festiwalowego programu głównego.
„Bardzo rzadko wykorzystuje się potęgę, mistykę i znaczenie chóralnej muzyki w kinie. Chóry funkcjonują w wielkich superprodukcjach, takich jak Gladiator czy Władca Pierścieni, a zatem w wysokobudżetowych produkcjach, w których kompozytor ma wprost nieograniczone możliwości użycia środków wyrazu. Ja chciałbym zaproponować publiczności FMF piękne i nieoczywiste opracowania muzyki filmowej na chóry. Od lat odsuwam w czasie ten pomysł, a przecież chóry współtworzące festiwal od 12 lat to istotna treść jego energii i piękna. Ten koncert dedykuję setkom chórzystów, którzy współtworzą FMF od samego początku, a do poprowadzenia koncertu zaprosiłem znanego chórmistrza, który od 12 lat prowadzi na FMF zespoły chóralne, profesora Wiesława Delimata. Chóry, jakie przygotowuje na festiwal, to nie tylko unikalne wielobarwne brzmienie, to prawdziwa identyfikacja, radość śpiewania, to zespół ludzi obdarzonych prawdziwą pasją”. – mówi o kulisach przygotowania koncertu Robert Piaskowski.
Zespół Pro Musica Mundi przeniesie nas w mistyczny świat muzyki filmowej a cappella. Zabrzmią arcydzieła Davida Langa z takich produkcji filmowych, jak Młodość i Wielkie piękno Paola Sorrentina (Just i I lie), Angele Dei Ennio Morriconego z Misji Rolanda Joffé, Orphic Hymn Jóhanna Jóhannssona, utwory Michaela Danny (Lilies), Patricka Doyle’a (Non Nobis Domine) czy Benjamina Wallfischa (Agnus Dei). Rarytasami będą chóralne opracowania słynnego Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera, użytego m.in. w Śmierci w Wenecji Luchino Viscontiego, Apotheosis Wojciecha Kilara z filmu Jeden dzień z życia mężczyzny Jerzego Stuhra czy powstałe na bazie słynnego Adagio for Strings Samuela Barbera, stanowiące część ścieżki dźwiękowej takich filmów jak Pluton czy Człowiek słoń – Agnus Dei. Gościem honorowym wieczoru będzie słynny francuski kompozytor i trzykrotny laureat nagrody Cezara (za muzykę do filmów: Mikrokosmos, Himalaya – dzieciństwo wodza i Pan od muzyki) – Bruno Coulais, którego utwory chóralne, między innymi ze słynnego filmu Pan od muzyki, zabrzmią podczas koncertu.
Na niedzielne popołudnie zapraszamy do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na koncert z cyklu Cinematic Piano. Tym razem koncert wykona Traffic Quintet, zespół założony przez żonę Alexandre’a Desplata, skrzypaczkę Dominique „Solrey” Lemonnier, która przedstawi swój kameralny projekt Quai de Scène. W kameralnym koncercie usłyszymy muzykę Alexandre’a Desplata w nowych, intymnych aranżacjach. Program koncertu wypełnią głównie utwory z płyty Traffic Quintet plays Alexandre Desplat, wydanej w listopadzie 2015 roku. Na fletach i instrumentach perkusyjnych gościnnie zagra sam kompozytor.
Program 12. FMF dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego. W tym roku szczególnie istotnym tematem Forum Audiowizualnego FMF będzie temat tworzenia piosenek filmowych, a także ich doboru do filmów – specjalne warsztaty dla kompozytorów powstają we współpracy z wybitnymi ekspertami branży z Hollywood. Przyznamy także prestiżowe nagrody, w tym te o uświęconej już festiwalowej tradycji: Young Talent Award i Nagrodę im. Wojciecha Kilara oraz prestiżowy tytuł Ambasadora FMF.
12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja 2019 roku.
Sprzedaż biletów rusza 21 grudnia o godz. 14.00
Maria Wilczek-Krupa