Przypomnienie znaczącej roli Wojciecha Kilara dla historii polskiego i światowego kina, ponowna wizyta zdobywcy dwóch Nagród Akademii Alexandre’a Desplata z monograficznym koncertem największych jego hitów i pierwsza pod Wawelem wizyta wybitnego brytyjskiego kompozytora Craiga Armstronga z jego muzyką stworzoną do najbardziej widowiskowych produkcji Baza Luhrmanna. Aż dwie projekcje symultaniczne: światowa premiera Dracula Live in Concert – czyli oscarowa superprodukcja z 1992 roku z muzyką Wojciecha Kilara – oraz Birdman Live in Concert z udziałem wirtuoza perkusji, jazzmana i kompozytora Antonia Sancheza. Wreszcie piosenki filmowe w wykonaniu gwiazd polskiej estrady (aż w trzech przebojowych koncertach!) m.in. skomponowane do obrazów Quentina Tarantino, tworzone przez Alana Menkena dla Walta Disneya czy powstałe do filmów Baza Luhrmanna – to tylko kilka propozycji z wielobarwnego programu 12. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
„Wspólnie z RMF Classic wykreowaliśmy wysoką jakość festiwalu. Dzisiaj jest to ważne miejsce spotkań branży muzycznej i filmowej z całego świata, a zarazem miejsce powstawania nowych audiowizualnych projektów, które stąd inspirują promotorów i organizatorów festiwali. Cieszy mnie, że FMF nieustannie się rozwija, wchodzi w kontakty z nowymi partnerami, a zarazem zachowuje żywotność i swój misyjny, kulturotwórczy charakter. Odkrywanie nowej muzyki, światowe premiery suit, znaczenie przyznawanych tu nagród, a także kariery laureatów naszych wyróżnień – to wszystko pokazuje, czym stał się FMF: stał się międzynarodową instytucją. – zapowiada Izabela Helbin, dyrektor organizującego FMF Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Na festiwalu pokażemy zatem szerokie spektrum programowe, od monograficznych wysmakowanych gal prezentujących wszystkie odcienie twórczości muzycznej Alexandre’a Desplata, po filmowo-muzyczną podróż po najważniejszych obrazach filmowych Krzysztofa Zanussiego. Desplat wraca do Krakowa, by 18 maja 2019 roku zaprezentować w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE swoje najpiękniejsze muzyczne tematy. „To w pewnym sensie kolejna alternatywna propozycja festiwalu: po ubiegłorocznym koncercie utworów Krzysztofa Pendereckiego wykorzystywanych w kinie, w którym pokazaliśmy muzykę absolutną Mistrza z obrazami Kubricka, Wajdy czy Scorsese, chcemy tym razem przewrotnie pokazać muzykę filmową w bardzo klasycznej, filharmonicznej formie, bez obrazów filmowych czy produkcyjnych ozdobników. Zażyczył sobie tego sam Alexandre Desplat. Chcemy pokazać wszystkie jej klasyczne niuanse i niezwykły talent samego Desplata, który jest uważany za spadkobiercę wielkiej tradycji francuskiej muzyki, wyznaczanej dziełami Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa czy Maurice Ravela” – wyjaśnia Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
16 maja 2019 roku zaprosimy festiwalową publiczność na czwartą już odsłonę cyklu Scoring4Polish Directors. W tym roku poświęcona będzie twórczości jednego z najczęściej nagradzanych polskich reżyserów filmowych – Krzysztofa Zanussiego. Będzie to (obok Dracula Live in Concert) jeden z dwóch wieczorów w Centrum Kongresowym ICE Kraków, których głównym bohaterem będzie muzyka Wojciecha Kilara, przypominający także wieloletnią przyjaźń i współpracę artystyczną kompozytora i reżysera. Koncert wpisuje się także w jubileusz 80-lecia urodzin Krzysztofa Zanussiego. I tak w jednej części koncertu usłyszymy aranżacje najpopularniejszych tematów Wojciecha Kilara (m.in. z Bilansu Kwartalnego, Cwału, Kontraktu, Persona non grata, Rewizyty), z którym Krzysztof Zanussi współpracował przy ponad czterdziestu produkcjach.
Nie byłoby Festiwalu Muzyki Filmowej bez uwielbianych przez publiczność filmów z muzyką na żywo. W przyszłym roku festiwal przygotowuje aż dwie produkcje symultaniczne, które zostaną zaprezentowane w prestiżowej Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Publiczność FMF jako pierwsza na świecie 15 maja 2019 roku zobaczy Dracula Live in Concert, a dwa dni później wersję koncertową obsypanego Oscarami filmu Birdman. Ścieżkę dźwiękową do tego filmu – na którą składają się wyłącznie tematy na perkusję solo – skomponował meksykański twórca i mistrz improwizacji perkusyjnej, Antonio Sánchez. Uhonorowano ją prestiżowymi wyróżnieniami – Sánchez otrzymał m.in. nagrodę Grammy, nominacje do Złotego Globu oraz do nagrody BAFTA. Kompozytor będzie gościem 12. FMF w Krakowie – w piątkową noc wykona solowo na perkusji swoją muzykę w ramach symultanicznego pokazu Birdman Live in Concert.
12. FMF to także pierwsza w historii festiwalu tak szeroka i zróżnicowana prezentacja piosenek, przygotowana precyzyjnie tak, aby spełnić marzenia festiwalowej publiczności. Podczas aż trzech koncertów festiwalu: Disney in Concert, Dance2Cinema: Tarantino oraz koncertu finałowego festiwalu FMF Gala: The Glamorous Show usłyszymy piosenki z ukochanych i popularnych filmów, śpiewane przez najlepszych polskich solistów.
Festiwalowy weekend rozpoczniemy spektakularnym wydarzeniem. W piątkowy wieczór, 17 maja 2019 roku, zagra dla nas FMF Youth Orchestra – zespół złożony z wybitnie utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, założony pięć lat temu specjalnie na potrzeby festiwalu. Po raz pierwszy młodzi muzycy zagrają dla tak dużej publiczności i w aż tak poważnej produkcji. Ich koncert z najpopularniejszymi piosenkami z filmów Walta Disneya (w repertuarze m.in. Król Lew, Aladyn czy Kraina Lodu) zaplanowaliśmy w krakowskiej TAURON Arenie. W tym roku orkiestra połączy siły z międzynarodowym gronem młodych talentów związanych z zaprzyjaźnionymi festiwalami muzyki filmowej w Gandawie w Belgii oraz na Teneryfie, wyselekcjonowanych przez festiwal prowadzony przez przyjaciela FMF – Diego Navarro. Na estradzie wystąpią także soliści – m.in. Katarzyna Łaska, Magdalena Wasylik i Marcin Jajkiewicz. Muzyków poprowadzą Monika Bachowska – występująca z zespołem od początku jego istnienia – i amerykański dyrygent fińskiego pochodzenia, Erik Ochsner.
Sobotnia noc należeć będzie z kolei do kultowych piosenek z filmów Quentina Tarantino. W Sali Kameralnej Centrum Kongresowego ICE w ramach trzeciej odsłony cyklu Dance2Cinema usłyszymy najpopularniejsze piosenki, które w produkcjach czołowego przedstawiciela postmodernizmu filmowego niejednokrotnie odegrały znaczącą rolę.
W burleskowym, mieniącym się barwami finale pokażemy pełen blasku świat postmodernistycznej gry z konwencjami. Będzie to pełny zaskakujących zmian akcji i nastrojów, widowiskowy koncert FMF Gala: The Glamorous Show w krakowskiej TAURON Arenie. FMF powraca do formy show z udziałem tancerzy, pełną rozmachu scenografią i drobiazgowo zaprojektowaną oprawą efektów specjalnych. Zgodnie z tematem przewodnim 12. edycji FMF, niedzielny wieczór zdominują kultowe piosenki i symfoniczne tematy z superprodukcji australijskiego reżysera-wizjonera Baza Luhrmanna: Moulin Rouge, Wielki Gatsby, Romeo i Julia. Na estradzie TAURON Areny Kraków wystąpią gwiazdy piosenki, w tym Natasza Urbańska i Natalia Nykiel, które zaśpiewają piosenki z repertuaru Garbage, The Cardigans, Amy Winehouse, Jacka White’a czy Beyoncé.
Festiwal to także kameralne prezentacje piękna czystej muzyki. W wigilię FMF usłyszymy niezwykły nastrojowy koncert Cinema Chorale, z najpiękniejszymi chóralnymi kompozycjami filmowymi w roli głównej. Koncert zabrzmi w gotyckim wnętrzu Kościoła św. Katarzyny, stanowiąc preludium do festiwalowego programu głównego.
Na niedzielne popołudnie zapraszamy do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na koncert z cyklu Cinematic Piano. Tym razem koncert wykona Traffic Quintet, zespół założony przez żonę Alexandre’a Desplata, skrzypaczkę Dominique „Solrey” Lemonnier, która przedstawi swój kameralny projekt Quai de Scène. W kameralnym koncercie usłyszymy muzykę Alexandre’a Desplata w nowych, intymnych aranżacjach. Program koncertu wypełnią głównie utwory z płyty Traffic Quintet plays Alexandre Desplat, wydanej w listopadzie 2015 roku. Na fletach i instrumentach perkusyjnych gościnnie zagra sam kompozytor.
12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja 2019 roku.