Nominowany do Oscara film jest epicką historią norweskiego odkrywcy i podróżnika Thora Heyerdahla, który 28 kwietnia 1947 roku wraz z pięcioosobową załogą postanowił przemierzyć Ocean Spokojny na zbudowanej przez siebie tratwie z balsy (nazwał ją Kon-Tiki). Nie trzeba chyba tłumaczyć, że była to jedna z najniebezpieczniejszych oceanicznych wypraw w historii XX wieku. Chcąc udowodnić swoją tezę mówiącą o tym, że ludność zamieszkująca Polinezję pochodzi z Ameryki Południowej (a konkretnie Peru), Heyerdahl w ciągu 101 dni przepłynął na Pacyfiku ponad 8 tysięcy kilometrów. Mimo towarzyszących mu od początku drwin, pokpiwań i krytyki ze strony świata antropologów, podróżników i dziennikarzy, norweski badacz osiągnął swój cel. Odznaczył się tym samym niezwykłą determinacją, hartem ducha i odwagą, a przypomnijmy, że nie umiał pływać... Przełamał nie tylko własne bariery psychofizyczne, przypominając swoim przykładem, że już tysiące lat temu ocean był jedną z dróg komunikacji. Co równie ważne swoją zakończoną sukcesem wyprawą obnażył również bariery mentalne tkwiące w środowisku naukowym i podróżniczym ówczesnego świata.
Muzyka szwedzkiego kompozytora Johana Söderqvista, znanego z takich filmów jak Tuż po weselu, Pozwól mi wejść, czy Wesele w Sorrento, w Wyprawie Kon-Tiki pełni szczególną rolę, o czym przekonały się tłumy przybyłe do nowohuckiej hali. Z jednej strony jest pełna rozmachu, równie epicka co sam film, z drugiej zaś jest chwilami delikatna, stonowana i eteryczna. Towarzyszy nam mimochodem, pomagając narracji, ale nie odwracając niepotrzebnie naszej uwagi. Muzyka Szweda zawiera również pewne echa tradycyjnej muzyki Polinezji, czego dowodem jest użycie w partyturze muszli concha. W Krakowie zagrał na niej, a także na rozmaitych instrumentach perkusyjnych Peter Berndalen. Z kolei Sinfonietta Cracovia pod batutą Schumanna idealnie oddała ilustracyjny charakter całej ścieżki dźwiękowej. Przy napisach końcowych krakowska orkiestra rozwinęła nawet nieco skrzydła, wykonując brawurowo finałową suitę z filmu. Koncertowe wykonanie Wyprawy Kon-Tiki zostało nagrodzone owacją na stojąco. A to przecież dopiero początek muzyczno-filmowego święta. Przed nami jeszcze trzy dni koncertów, spotkań, warsztatów i projekcji.
Organizatorami Festiwalu są Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie - drugi najważniejszy Festiwal muzyki filmowej na świecie, organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem filmowym. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. Ponieważ Festiwal Muzyki Filmowej budzi ogromne zainteresowanie w środowisku filmowym i przyciąga do stolicy Małopolski współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników kina i sztuki filmowej – istotnym założeniem jest traktowanie imprezy jako wielkoformatowego wydarzenia przyczyniającego się do wspierania działań związanych z Regionalnym Funduszem Filmowym, z promocją lokalnej infrastruktury i zespołów muzycznych na międzynarodowym rynku kinematograficznym. To także ważne spotkanie branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli m.in. zdobywcy Oscara: Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Michał Lorenc, Wojciech Kilar, Reinhold Heil, Jonny Klimek, Abel Korzeniowski, Eric Serra, reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Tymor, Tomas Alfredson.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 425 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: przedstawiciele prestiżowych grup zawodowych, osoby wykształcone, mieszkańcy największych miast polski. 54,6% słuchaczy RMF Classic stanowią osoby z najbardziej prestiżowych kategorii zawodowych (dyrektorzy, prezesi, wolne zawody/specjaliści, właściciele firm). 52,5% słuchaczy RMF Classic to mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich (powyżej 500 tys.). 59,5% spośród nich posiada wyższe wykształcenie. Więcej: www.rmfclassic.pl Źródło: Radio Track MillwardBrown SMG/KRC; 01.2013–03.2013; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 21053; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 04.2012–03.2013; próba: 2183.