Od baletu Sergiusza Prokofiewa przez Oscarową ścieżkę dźwiękową z obrazu „Zakochany Szekspir” Stephena Warbecka aż po klasyczny przykład słynnego stylu Hollywood Classical Film Score Miklósa Rózsy – taką różnorodność stylistyczną zaproponowaliśmy słuchaczom podczas koncertu „Szekspir symfonicznie”. Muzyka do ekranizacji dzieł wielkiego klasyka zabrzmiała podczas 8. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Koncert wykonali soliści Melanie Pappenheim, Jonathan Peter Kenny, Jonathan Banks i Sara Andon z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Christiana Schumanna.
Przeżyjmy to jeszcze raz!
Na początek prezentujemy suitę, która skradła serca melomanów i wzbudziła olbrzymi aplauz publiczności podczas koncertu – mowa o muzyce Jocelyn Pook do adaptacji „Kupca Weneckiego” (2004) w reżyserii Michaela Radforda. Było to światowe prawykonanie suity zamówionej specjalnie na festiwal u samej kompozytorki. Tę niezwykłą muzykę mieliśmy okazję usłyszeć w wykonaniu zjawiskowego duetu wokalnego Melanie Pappenheim (mezzosopran) i Jonathana Petera Kenny (kontratenor), którzy wystąpili z towarzyszeniem Jonathana Banksa (dulcimer) oraz muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą znakomitego Christiana Schumanna.
Suita Jocelyn Pook do adaptacji „Kupca Weneckiego”
Już za tydzień, 25 marca zaprezentujemy fragment muzyczny z baletu „Romeo i Julia” (1935) autorstwa Sergiusza Prokofiewa — „The Montagues & The Capulets”. Jeden z najbardziej znanych tematów muzycznych świata został brawurowo wykonany przez orkiestrę i był jednym z najjaśniejszych momentów wieczoru.
Pięknie zabrzmiała również ścieżka dźwiękowa z filmu „Romeo i Julia” (1968) Franco Zeffirellego. W programie koncertu znalazły się dwa utwory z kultowej muzyki Nino Roty. Już 1 kwietnia przypomnimy piosenkę „Ai Giochi Addio” w wykonaniu zjawiskowej Hildy Örvarsdóttir.
8 kwietnia powrócimy do prawdziwej klasyki kina — przedstawimy ścieżkę dźwiękową nominowaną do Oscara w 1954 roku w kategorii Best Music, Scoring of a Dramatic or Comedy Picture. To uroczysty temat Miklósa Rózsy z „Juliusza Cezara” („Caesar Now Be Stil”, 1953) w reżyserii Josepha L. Mankiewicza. To sztandarowy przykład słynnego stylu Hollywood Classical Film Score, w pełnym rozmachu wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą niezrównanego Christiana Schumanna.
Szczególne miejsce w programie koncertu zajęła muzyka powstała podczas wieloletniej współpracy Patricka Doyle’a z niekwestionowanym autorytetem szekspirowskiego teatru, Kennethem Branaghiem. Już 15 kwietnia, przypomnimy wykonanie utworu „Strike Up Pipers” szkockiego kompozytora z filmu „Wiele hałasu o nic” (1993).
W przededniu czterechsetnej rocznicy śmierci Williama Szekspira, 22 kwietnia, powrócimy do nagrodzonej Oscarem w 1999 roku ścieżki dźwiękowej z filmu „Zakochany Szekspir” (1998) Stephena Warbecka. Charakterystyczny temat na prostym instrumencie – flażolecie – wykonała doskonale znana festiwalowej publiczności Sara Andon.
Kolejną suitę brytyjskiego twórcy, specjalnego gościa 8. FMF - Stephena Warbecka - z muzyką z ekranizacji obydwu części „Henryka IV” (2012, produkcja BBC) przypomnimy w piątek, 29 kwietnia.
W maju raz jeszcze powrócimy do nominowanej do prestiżowych nagród: BAFTA oraz Złote Globy ścieżki dźwiękowej Nino Roty do „Romea i Julii”. 6 maja przypomnimy suitę zaaranżowaną z najpiękniejszych tematów muzycznych filmu, m.in. słynnego tematu miłosnego.
Na zakończenie polecamy utwór, który zabrzmiał na finał pierwszej klasycznej części koncertu „Szekspir symfonicznie”. Podczas tego wykonania owacjom nie było końca. 13 maja pokażemy przepiękny chorał symfoniczny Patricka Doyle’a „Non Nobis, Domine” z filmu „Henryk V” (1989) w reżyserii Kennetha Branagha. Był to jeden z najbardziej magicznych momentów tego koncertu.
Koncertem „Szekspir symfonicznie” Festiwal Muzyki Filmowej złożył hołd kompozytorom muzyki do najsłynniejszych adaptacji Williama Szekspira, a uświetnili go swoją obecnością Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. Koncert był prawdziwym kalejdoskopem stylów, konwencji i brzmień, które połączyło jedno: ponadczasowa twórczość Szekspira. Owacjom na stojąco tego pamiętnego wieczora nie było końca.
Organizatorami FMF są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.