Inspiracje, wyzwania i triumfy tworzenia nowoczesnych ścieżek dźwiękowych – kinowy dokument odsłaniający kulisy pracy wybitnych kompozytorów filmowych będzie miał polską premierę 21 maja 2017 roku, podczas jubileuszowej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W „Score: A Film Music Documentary” Matta Schradera zobaczymy muzyczne ikony światowego kina, goszczące na obecnej i poprzednich edycjach FMF, w tym Hansa Zimmera, Howarda Shore’a, Alexandre’a Desplata, Elliota Goldenthala, Josepha Trapanese, Dario Marianellego, Briana Tylera, Harry’ego Gregsona-Williamsa i Heitora Pereirę.
Światowa premiera filmu dokumentalnego opowiadającego o szczegółach realizacji najbardziej rozpoznawalnych ścieżek dźwiękowych Hollywood, miała miejsce jesienią 2016 roku. Kalifornijski reżyser Matt Schrader pracował nad produkcją dwa lata, pieczołowicie rejestrując kolejne etapy pracy nad partyturami autorstwa wybitnych osobowości światowej muzyki filmowej, przeprowadzając wywiady i gromadząc scenariusze oraz materiały zebrane w archiwach i prywatnych kolekcjach twórców. Pomysł skonstruowania dokumentu, którego główną bohaterką będzie muzyka filmowa i jej wpływ na współczesną publiczność przyszedł mu do głowy w kinie. „Doskonale pamiętam poruszające rytmy w Dobrym, Złym i Brzydkim, orkiestrowy finał E.T. czy pełen adrenaliny pomysł na ostatnią przejażdżkę w Mrocznym Rycerzu. Bywają momenty, w których my, widzowie, wychodzimy daleko poza historię widzianą na ekranie. Dzieje się tak dzięki muzyce, która nie przemawia do naszego intelektu, ale do naszego serca. Te właśnie momenty są dowodem na to, że właściwy obraz połączony z odpowiednim dźwiękiem może spowodować fizyczne zmiany w organizmie – w kanałach łzawiących, w sercach, nawet w ramionach czy stopach. Może spowodować zimne dreszcze i gęsią skórkę. Muzyka filmowa mówi do nas językiem, który wszyscy rozumiemy, ale niewielu z nas potrafi nim mówić. Postanowiłem zrobić o tym film,” – wyjaśniał reżyser dziennikarzom na kilka dni przed premierą.
Przez dwa lata członkowie ekipy Schradera całkowicie poświęcili się pracy nad projektem, rezygnując z dotychczasowych zajęć. Zdjęcia kręcono m.in. w Los Angeles, Malibu, Nowym Jorku, Michigan i w Londynie. W filmie przedstawione zostały wszystkie etapy tworzenia oprawy dźwiękowej, od powstania pomysłu, poprzez jego zapis, orkiestrację i sesję nagraniową aż do fazy montażu. Schrader przyjrzał się niemal każdemu rodzajowi muzyki występującemu w kinie: wielkiej symfonice, swingowi, partyturze jazzowej i muzyce dronowej. Do udziału w produkcji zaprosił najwybitniejsze postaci światowej muzyki filmowej, w tym Hansa Zimmera, Howarda Shore’a, Alexandra Desplata, Elliota Goldenthala, Danny’ego Elfmanna, Johna Powella, Harry’ego Gregsona-Williamsa, Johna Debney’a, Randy’ego Newmana, Patricka Doyle’a, Briana Tylera, Rachel Portman, Josepha Trapanese, Daria Marianellego, Marca Beltramiego, Davida Arnolda, Christophera Younga, Davida Newmana i Heitora Pereirę. Obecni na tegorocznym festiwalu bohaterowie filmu będą odpowiadać na pytania naszych widzów podczas panelu, tuż po projekcji.
Polską premierę „Score: A Film Music Documentary” zaplanowaliśmy na 21 maja 2017 roku o godz. 11.00 w ICE Kraków. Bezpłatne wejściówki będą dostępne w portalu Evenea (już dziś) od godz. 12.00, pod linkiem. Liczba miejsc jest ograniczona. Po pokazie zapraszamy na trzecią odsłonę panelu dyskusyjnego wytwórni Varèse Sarabande, który połączony jest z mini recitalem gości kompozytorów. Robert Townson, szef wytwórni, większość swojej kariery poświęcił nadawaniu drugiego życia ścieżkom dźwiękowym poza srebrnym i małym ekranem. Koncerty muzyki filmowej, jak również symultaniczne pokazy filmów z muzyką na żywo są obecnie coraz chętniej umieszczane w repertuarach światowych festiwali muzyki i kina. Filmowe tematy przeniknęły także do sal koncertowych, gdzie funkcjonują równolegle ze sztandarowymi pozycjami muzyki symfonicznej, oratoryjnej czy kameralnej. O zatarciu granic i utworzeniu nowej kategorii repertuaru orkiestrowego Robert Townson rozmawiać będzie z Howardem Shore, Janem A.P. Kaczmarkiem, Brianem Tylerem, Seanem Callerym, , Jeanem-Michelem Bernardem i Sarą Andon. Kompozytorzy zostaną zaproszeni do zaprezentowania swoich ulubionych tematów, a Sara Andon (flet) i Jean-Michel Bernard (fortepian) wykonają tematy Jamesa Hornera z filmu „Wichry namiętności” Edwarda Zwicka. Jak zapewnia Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF, „zarówno ta dyskusja, jak i poprzedzający ją film o kuluarach powstawania muzyki filmowej będą pełniły rolę symbolicznego podsumowania tego, co udało nam się zebrać i przedstawić w ciągu dziesięciu lat funkcjonowania FMF. Z wytwórnią Varèse Sarabande łączy nas wieloletnia, bardzo owocna współpraca, a bohaterowie filmu Matta Schradera to w wielu wypadkach festiwalowi goście specjalni. Będzie to zatem ogromnie ważne i emocjonujące wydarzenie dla nas wszystkich”.
Program wydarzeń towarzyszących i całego Forum Audiowizualnego 10. FMF uzupełni plenerowy pokaz filmu „Top Gun” Tony’ego Scotta z Oscarową piosenką goszczącego w tym roku na FMF legendarnego Giorgio Morodera, zaplanowany na poniedziałkowy wieczór na placu pod Wawelem (ul. Powiśle 11). Start o godz. 21.30. Wstęp wolny!
W tym roku mamy także coś dla najmłodszych — warsztaty muzyczne „Watch That Sound”, przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych (od 6 do 12 lat) i stwarzające niepowtarzalną okazję do wniknięcia w głąb tajemniczego świata fantazji i skomponowania własnej muzyki do filmu. Zajęcia będą prowadzone w Centrum Festiwalowym w Pałacu Krzysztofory w dniu 18 maja 2017 o godz. 9:00 oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. M. Karłowicza (osiedle Centrum E 2). Zajęcia praktyczne, polegające na komponowaniu własnej muzyki filmowej przy użyciu rozmaitych przedmiotów oraz nietypowych instrumentów poprowadzi holenderski kompozytor i pedagog, Jacques van de Veerdonk. Wszystkie zajęcia z cyklu „Watch That Sound” objęte będą rejestracją, zgłoszenia przyjmujemy pod adresem: warsztaty@fmf.fm.
Muzeum Etnograficzne w Krakowie przygotowało cykl warsztatów inspirowanych pozycjami w programie FMF — „Gwiezdnymi wojnami” i „Niekończącą się opowieścią”. Będą to m.in. humorystyczny mini-wykład dla dzieci i rodziców dotyczący prozy niemieckiego twórcy Michaela Endego (autora ikon literatury dziecięcej, w tym „Niekończącej się historii”, „Kuby Guzika” i „Momo”), warsztaty z zakresu etnografii międzygalaktycznej (projektowanie własnego statku kosmicznego, wyścigi międzygalaktyczne) oraz spotkanie poświęcone fantazyjnym opowieściom i baśniowym stworom (próba skonstruowania własnej „Niekończącej się historii”). Zgłoszenia na warsztaty w Muzeum Etnograficznym należy przesyłać na adres: szelingowska@etnomuzeum.eu.
Ale to nie wszystko! Już 12 maja zapraszamy na muzyczne preparty! Punktualnie o godz. 20 na Barce Aquarius tuż przy Moście Dębnickim odbędzie się rozgrzewka przed tegoroczną odsłoną FMF. Pod hasłem „Romance before FMF: dancing to film music” krakowski zespół Boba Jazz Band wprowadzi nas w klimat festiwalowej muzyki filmowej, granej na żywo. Będą tańce, będzie zabawa. Zapraszamy wszystkich, którzy na 10. Festiwal Muzyki Filmowej czekają z utęsknieniem. Bezpłatne wejściówki będą dostępne w portalu Evenea (już dziś) od godz. 11.00, pod linkiem. Liczba miejsc jest ograniczona. Nie zwlekajcie.
10. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie odbędzie się w dniach 17 - 23 maja. Bilety na festiwalowe koncerty można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków (z wyjątkiem InfoKraków w Balicach).
Pełny program festiwalu jest dostępny na stronie internetowej: www.fmf.fm.
#ilovefmf
#allisfilmmusic
Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są:
Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.