Aleksandra Kurzak zaśpiewa w ICE Kraków

9 października w ICE Kraków wystąpi gwiazda światowych scen operowych, najpiękniejszy polski sopran – Aleksandra Kurzak. Artystkę, nazywaną słowiańską Marią Callas i występującą na najbardziej prestiżowych scenach świata – Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro alla Scala w Mediolanie, Royal Opera House (Covent Garden) w Londynie – rzadko można usłyszeć w Polsce.

Kraków
9.10.2015


Na ekskluzywny krakowski koncert złożą się najpiękniejsze arie ilustrujące wokalną perfekcję i wybitne operowe role artystki. Śpiewaczce będzie towarzyszyć Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją libańsko-polskiego dyrygenta Bassema Akikiego. Koncert zapowiada nowy cykl ICE Classic, którego szczegóły melomani poznają jeszcze tej jesieni.

Jestem dumna, że artystka tej klasy co Aleksandra Kurzak, której kalendarz wypełniony jest po brzegi na najbliższe pięć lat, przyjęła nasze zaproszenie i zgodziła się wystąpić w Centrum Kongresowym ICE Kraków – nie kryje radości Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest organizatorem tego nadzwyczajnego koncertu operowego.

Aleksandra Kurzak  - gwiazda o międzynarodowej renomie, najbardziej znana na świecie polska śpiewaczka operowa, sopran najwyższej klasy. Jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z wytwórnią Decca Classics. W 2009 roku uzyskała dyplom doktora sztuki muzycznej.

W życiu prywatnym jest związana ze słynnym francusko-włoskim tenorem Roberto Alagną, którego poznała w 2012 roku czasie pracy nad przedstawieniem Napój miłosny Donizettiego w Royal Opera House - mają półtoraroczną córkę Malenę, mieszkają na przemian w Warszawie i pod Paryżem.

Urodziła się w Brzegu Dolnym 7 sierpnia 1977 roku. Wychowała się we Wrocławiu, w rodzinie muzyków: jej mama Jolanta Żmurko, jest sopranistką, solistką Opery Wrocławskiej, ojciec Ryszard Kurzak jest waltornistą i wykładowcą na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Już jako mała dziewczynka przebywała często za kulisami opery i znała na pamięć wiele arii. W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Mama była jej pierwszą nauczycielką śpiewu, a decyzję, że będzie zdawała na Wydział Wokalny Wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła tuż przed maturą. Studia ukończyła z wyróżnieniem, naukę kontynuowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i w Międzynarodowym Studiu Operowym przy Staatsoper w Hamburgu.

Po raz pierwszy na scenie pojawiła się podczas studiów w roli Zuzanny w Weselu Figara Mozarta na scenie Opery we Wrocławiu, u boku swojej mamy Jolanty Żmurko. Od 2001 do 2007 roku była związana ze Staatsoper w Hamburgu, przez pierwsze dwa sezony w Międzynarodowym Studiu Operowym, a później jako solistka tej opery. W 2004 roku  zadebiutowała na dwóch najbardziej prestiżowych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Występowała na scenach największych teatrów operowych, m.in. Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Staatsoper oraz Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus w Zurychu, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Regio di Torino,  Arena di Verona, Lyric Opera House w Chicago, Los Angeles Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, czy podczas Festiwalu w Salzburgu.

Aleksandra Kurzak jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2015 roku otrzymała International Opera Awards 2015 oraz została laureatką BACHTRACK OPERA AWARD  zostając najlepszą śpiewaczką mijającego sezonu.

To, co zachwyca w kreacjach Kurzak, to przede wszystkim lekkość i radość śpiewania. Ta lekkość wynika z precyzyjnie przygotowanego warsztatu. Nienaganna dykcja, gra emocji, żonglowanie nastrojami. Kurzak potrafi nas przekonać do każdej postaci, nieważne, czy tragicznej, czy filuternie zalotnej. A przy tym nigdy nie traci nic ze swego uroku.

Jacek Hawryluk, Gazeta Wyborcza

Taką skalą środków wyrazu może się popisać jeden śpiewak na tysiące. Giętka, swobodna koloratura ze zdolnością do wycieczek ponad wysokie "c" piano, siła i dźwięczność głosu w całej skali, dramatyzm i umiejętność wykorzystania barw przybrudzonych, na granicy recytacji – wszystko spojone niezliczonymi odcieniami łączącymi skrajności we wspaniałą całość.

Gazeta.pl

ICE Classic – nowa marka kultury

Koncert operowych arii Kurzak zapowiada nową markę kultury, wyjątkową serię koncertów muzyki klasycznej – ICE Classic. Mają one wypełniać czas pomiędzy kluczowymi festiwalami Krakowa i zapewnić publiczności  artystyczne doznania na najwyższym światowym poziomie. Wszystkie koncerty w ramach cyklu odbywać się będą w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Dzięki uruchomieniu ICE Kraków doczekaliśmy się przestrzeni koncertowej mieszczącej blisko 2 000 osób, dysponującej znakomitym zapleczem technicznym i wysokimi walorami akustycznymi. To pozwala nam dołączyć do wielu ważnych scen muzycznych Europy i prezentować artystów do tej pory niedostępnych dla krakowskich organizatorów – zapowiada Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Dzięki marce ICE Classic w naszym mieście będą mogli regularnie występować najwybitniejsi wykonawcy o międzynarodowej renomie. Skupimy się głównie na repertuarze z XIX i XX wieku, znakomitych solistach sceny operowej, instrumentalistach i światowej sławy orkiestrach i dyrygentach.

Bilety na koncert Aleksandry Kurzak w ramach cyklu ICE Classic w cenach od 100 do 250 zł będą dostępne w sprzedaży od 24 czerwca 2015 r. za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach informacji miejskiej InfoKraków. Szczegółowe informacje na temat biletów są dostępne na stronie www.icekrakow.pl oraz www.biurofestiwalowe.pl.

9.10.2015 r. (piątek)
godzina 20.00
Aleksandra Kurzak – Najpiękniejsze arie operowe
wyk. Aleksandra Kurzak, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Bassem Akiki
ICE Kraków
ul. Marii Konopnickiej 17
Kraków

Bassem Akiki – dyrygent urodzony w Libanie, od 2014 roku posiadający też obywatelstwo polskie, współpracuje z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi. Jego ogromna energia, pasja muzyczna i precyzja w działaniach artystycznych doceniana jest zarówno przez publiczność i krytykę, jak i poszczególne zespoły muzyczne. Bassem Akiki studiował w Wyższym Konserwatorium Muzyki w Bejrucie (Liban) w klasie oboju prof. E. Kupéliana i w klasie śpiewu dr R. Deeb. Równocześnie studiował filozofię na Lebanese International University (Bejrut). W 2003 roku rozpoczął studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. S. Krawczyńskiego), które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010 roku z wynikiem celującym ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M. Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Muzyczne zainteresowania Bassema Akikiego skupiają się wokół muzyki Zachodu i Wschodu: ich wzajemne wpływy stanowiły temat wykładów, które artysta prowadził w latach 2007–2009 w Uniwersytecie im. Phillipsa w Marburgu (Niemcy). Wykształcenie w dziedzinie filozofii pozwoliły Bassemowi Akikiemu na przeanalizowanie relacji filozofii z muzyką. Po przygotowaniu pracy magisterskiej, traktującej o relacjach między Richardem Wagnerem, Fryderykiem Nietzsche i Richardem Straussem, dyrygent przygotował i obronił rozprawę doktorską pt. Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera „Angels in America”. Opera ta została wykonana po raz pierwszy w Polsce pod jego batutą, w ramach festiwalu Opery Współczesnej w październiku 2012 roku we Wrocławiu.
W 2007 roku, jeszcze w trakcie studiów, Bassem Akiki zadebiutował jako dyrygent z zespołem Opery Wrocławskiej, prowadząc przedstawienie Traviaty G. Verdiego. Artysta posiada bogaty repertuar symfoniczny oraz dyryguje takimi utworami jak: Così fan tutte, Don Giovanni, Czarodziejski flet W.A. Mozarta; Traviata, Rigoletto, Joanna d’Arc, Falstaff G. Verdiego; Carmen G. Bizeta; Chopin G. Oreficego; Kobieta bez cienia R. Straussa; Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha; Turandot G. Pucciniego; Borys Godunow M. Musorgskiego; Matka czarnoskrzydłych snów H. Kulenty i La libertà chiama la libertà E. Knapika.

W 2012 roku przygotował i poprowadził światową prapremierę opery Slow man (N. Lens/J.M. Coetzee) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W roku 2013 zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej prowadząc spektakle Nabucco Verdiego oraz Jolanta P. Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego B. Bartóka. W 2014 roku zadebiutował w Teatrze La Monnaie w Brukseli premierą spektaklu Shell Shock (N. Lens/N. Cave), zaś w lutym 2015 roku przygotował i poprowadził w brukselskim królewskim teatrze operowym światową premierę opery Medúlla Björk.
Bassem Akiki współpracuje z licznymi orkiestrami i zespołami artystycznymi w Libanie, Polsce, Francji, we Włoszech, USA i w Kanadzie.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej to czołowy polski zespół symfoniczny młodego pokolenia. Tworzą go pasjonaci – najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in.: Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe i Royal Music Conservatoire w Brukseli. Orkiestra nagrała dotychczas siedemnaście płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccord USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Zespół podpisał również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki poważnej Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po klasykę muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na swym koncie ma nagrania ścieżek filmowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith oraz współpracę z kompozytorami: Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A.P. Kaczmarkiem. Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej koncertuje w kraju i za granicą, realizując VI edycję autorskiego cyklu promującego zapomnianą polską muzykę „Jeszcze polska muzyka...“, realizowanego pod patronatem Województwa Małopolskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i samorządów. Ponadto, dzięki współpracy z Ministerstwem Kultury i krakowską Akademią Muzyczną, zespół zrealizuje IV edycję Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów OAB, funkcję pierwszego dyrygenta orkiestry objął maestro Jacek Kaspszyk.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic