Gdańsk
13.04-28.05.2017
Messa da Requiem
Giuseppe Verdi
"Opera w kościelnym przebraniu” – tak na temat Messa da requiem ironizował Hans von Bulow, kierownik orkiestry i niemiecki kompozytor podczas premiery. Jednak ten aforyzm, w założeniu uszczypliwy, można traktować całkowicie dosłownie, w dodatku jako zaletę dzieła: skomponowane na cześć zmarłego przyjaciela Verdiego, Alessandro Manzoniego, Requiem prezentuje liczne cechy operowe ze swymi kontrastami (przyciemnione Mors stupebit i jaśniejące Sanctus, pianissimo pod koniec Libera me i straszliwe Tuba mirum…) i silną ekspresją muzyczną. Środki stosowane przez Verdiego przywodzą na myśl jego słynne i monumentalne dzieła sceniczne: czterogłos, liryczne arie, znakomite solo, pauzy między poszczególnymi partiami… Messa da requiem może być odbierana jako rodzaj religijnej opery przedstawiającej romantyczną wizję śmierci, będącą czymś więcej niż mszą za spokój duszy.
Koncert w Wielki Czwartek, 13 kwietnia 2017 roku, Opera Bałtycka w Gdańsku
Rigoletto. Semi-stage
Giuseppe Verdi
Największe piękno spektakli operowych polega na tym, że są dziełami ponadczasowymi – zarówno w prezentowanej treści, jak i tworzącej je muzyce. Tę uniwersalność dostrzegł Tomasz Podsiadły, reżyser Rigoletta, prezentowanego w tym sezonie w wersji semi-stage, który słusznie zauważa, że „przecież spektakl operowy to emocje zapisane w muzyce, obrazy namalowane dźwiękiem, pasje i namiętności”. Opowieść o nienawiści, miłości i pożądaniu to bowiem nie tylko sens prezentowanej opery, ale i uczucia obecne w każdej epoce. Współczesny widz przywykł do oglądania tych emocji na ekranie kinowym, my zaś proponujemy Państwu obraz pełen skrajnych uczuć, intryg i śmiercionośnego fatum w towarzystwie ponadczasowej „ścieżki dźwiękowej” autorstwa samego Verdiego.
Treść operowego dzieła, stworzonego w oparciu o budzący kontrowersje dramat Victora Hugo, tylko częściowo nawiązuje do pierwowzoru. Nie chodzi tu jednak o różnice w ciągu przyczynowo-skutkowym, ale o nadrzędne myśli patronujące każdej z tych sztuk. O ile autorowi Le roi s’amuse chodziło o wyraźne wykpienie władzy, jej rozpustnego trybu życia i prezentację swych poglądów, wśród których sztandarowym była antymonarchistyczność, o tyle Verdi (za sprawą doskonałego libretta Piavy) na pierwszy plan wysuwa międzyludzkie relacje i personalne dramaty. Z dramatu politycznego Rigoletto zmienia się w opowieść o tęsknocie, ślepej miłości, poświęceniu, ale też odrzuceniu, nienawiści i zemście. Wszystko to, doskonale współgrające z majestatyczną muzyką Verdiego, czyni prezentowane dzieło wydarzeniem niezwykłym i zapadającym na długo w pamięć.
Spektakle 28, 29 kwietnia 2017 roku, Opera Bałtycka w Gdańsku
Nabucco
Giuseppe Verdi
Nabucco Giuseppe Verdiego to opera, która swój majestat przejawia poprzez współgranie ze sobą wszystkich niezbędnych dla operowego dzieła czynników. Począwszy od doskonale skonstruowanego libretta, które dla zaangażowanego politycznie kompozytora stanowiło metaforę ówczesnej sytuacji Włoch, poprzez wyjątkowe partie solowe, kończąc na monumentalnych chórach, wspartych równie pokaźną orkiestrą. Owa współpraca poszczególnych grup muzycznych może być rozumiana dwojako – dosłownie, jako precyzyjne dogranie całości dzieła oraz przenośnie, tworząc odniesienie do Risorgimento, ruchu narodu włoskiego mającego na celu zespolenie rozbitej Italii. O kluczowej roli partii chóralnych oraz orkiestrowych świadczy też fakt, że najbardziej rozpoznawalnym fragmentem opery jest pieśń żydowskich niewolników, Va, pensiero, z której motyw zaprezentowano już w uwerturze do całości dzieła.
Piękno tego utworu wykorzystuje Opera Bałtycka i dzięki niezwykłej współpracy orkiestry, chóru i solistów zaprezentuje Nabucco, które na długo pozostanie w pamięci i sercach odbiorców.
Premiera 25 maja 2017 roku
Spektakle 26, 27, 28 maja 2017 roku