Forum Audiowizualne uruchomiliśmy po raz pierwszy w 2013 roku; ideą przedsięwzięcia było stworzenie swoistego pomostu łączącego artystów stawiających pierwsze kroki w branży muzyczno-filmowej z mistrzami i ekspertami światowego przemysłu związanego z ekranem. Powstała w ten sposób przestrzeń uzupełniająca lukę w polskim szkolnictwie artystycznym, w którym przygotowanie do zawodu kompozytora filmowego wciąż pozostaje zjawiskiem marginalnym.
Każdego roku w specjalistycznych warsztatach w ramach Master Classes w Krakowie i w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach uczestniczy 25 młodych twórców z różnych krajów, wybranych spośród kandydatów zgłaszających się do konkursu FMF Young Talent Award. Początkujący kompozytorzy otrzymują możliwość czynnego udziału w procesie powstawania soundtracku we wszystkich jego fazach - od konstrukcji i omówienia pomysłu poprzez orkiestrację tematów, nagranie i montaż aż do finalnego efektu, jakim jest udźwiękowiony film. W tym roku słuchacze pójdą o krok dalej, skupiając się także na etapie postprodukcji muzyki filmowej. W warsztatach wezmą udział inżynierowie i reżyserzy dźwięku, którzy przeprowadzą symulację sesji nagraniowej i podpowiedzą młodym adeptom sztuki muzyczno-filmowej, jak przygotować ścieżkę dźwiękową do wydania.
Wykład inaugurujący szóstą odsłonę Forum Audiowizualnego odbędzie się 28 maja 2018 roku – tematem wystąpienia amerykańskiego kompozytora Richarda Bellisa będą relacje pomiędzy twórcą muzyki a reżyserem i podstawowe zasady współpracy obowiązujące w ekipach filmowych. W kolejnych dniach – począwszy od 30 maja 2018 roku - publiczność FMF będzie miała możliwość uczestniczenia w serii otwartych spotkań, warsztatów i paneli dyskusyjnych, organizowanych w ramach Centrum Festiwalowego. W harmonogramie wydarzeń towarzyszących znajdą się między innymi spotkania z najwybitniejszymi filmowcami, zaprojektowane w ramach cyklu Scoring4Polish Directors. I tak z miłośnikami kina i muzyki filmowej spotkają się producenci Jan Kwieciński (Atak paniki), Piotr Starak (Bogowie, Sztuka kochania) i Roman Jarosz (Człowiek z magicznym pudełkiem), scenarzysta i reżyser Paweł Maślona (Demon, Atak paniki), scenarzysta, aktor i reżyser, „ikona polskiego offu” Bodo Kox (Człowiek z magicznym pudełkiem), reżyserka i producentka filmów animowanych Dorota Kobiela (Twój Vincent) oraz kompozytorzy Sandro di Stefano (Człowiek z magicznym pudełkiem), Clint Mansell (Czarny łabędź, Twój Vincent) i Radzimir Dębski (Ranczo, Atak paniki, Sztuka kochania). W tym roku specjalne pasmo dedykujemy tylko paniom odnoszącym spektakularne sukcesy w branży ekranowej – poza Dorotą Kobielą z publicznością FMF spotkają się konsultantki muzyczne Patrycja Bukowska i Anna Malarowska, a także słynna twórczyni muzyki do gier video Eímear Noone i piosenkarka jazzowa Esther Ovejero. Wisienką na torcie będzie spotkanie z jedną z najwybitniejszych postaci światowego kina: scenarzystką i reżyserką Agnieszką Holland. Artystka opowie o roli muzyki w swojej filmowej twórczości, a partnerować jej będą stali współpracownicy i autorzy ścieżek dźwiękowych z jej najpopularniejszych produkcji – laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek (Plac Waszyngtona, Całkowite zaćmienie, Trzeci cud) i Antoni Komasa-Łazarkiewicz (Janosik. Prawdziwa historia, W ciemności, Dziecko Rosemary, Pokot).
Kolejnym pasmem Forum Audiowizualnego tegorocznego FMF będą panele dyskusyjne, osnute wokół problematyki integracji kompozytorów z filmowcami oraz pewnego rodzaju fuzji klasycznych form uprawiania muzyki i krytyki filmowej z najnowocześniejszymi trendami funkcjonującymi w branży. Autorzy nominowanej do Oscara muzyki do filmu Lion. Droga do domu – Hauschka i Dustin O’Halloran - poprowadzą rozmowę na temat twórczej współpracy kilku kompozytorów przy jednej ścieżce dźwiękowej. Pierwsi laureaci konkursu Young Talent Award, dziś otrzymujący zlecenia od topowych amerykańskich wytwórni, zdradzą przebieg swojej kariery od momentu zdobycia prestiżowej statuetki FMF. Wybitni twórcy muzyki do gier video – Christopher Drake, Richard Jacques i Eímear Noone – zainicjują dyskusję na temat przyszłości tego gatunku i jego miejsca w historii muzyki. Hollywoodzki reporter i krytyk filmowy Ray Bennet oraz dziennikarka muzyczna Eleni Mitsiaki przybliżą kulisy recenzowania muzyki filmowej zarówno w klasycznej formule (artykuły prasowe, audycje radiowe i telewizyjne), jak i we współczesnych odsłonach (blogi, kanały youtube). Festiwalowa publiczność będzie także miała okazję przyjrzenia się bliżej przemysłowi fonograficznemu i procedurze wydawniczej widzianej od kuchni. W panelu dotyczącym prowadzenia wytwórni płytowych i wydawnictw nutowych wezmą udział słynni producenci oraz edytorzy: Robert Townson, James Fitzpatrick i Mikael Carlson.
I jeszcze tegoroczne nowości, zaprojektowane w ramach współpracy pomiędzy festiwalami filmowymi organizowanymi w Krakowie. 31 maja 2018 roku, wspólnie z przedstawicielami Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywającego się w tym samym czasie co 11. FMF, zaprosimy słuchaczy i widzów do dyskusji panelowej na temat roli muzyki w filmach krótkometrażowych oraz w dokumentach. Z kolei w ostatnim dniu naszego festiwalu zaproponujemy precedensowe wydarzenie – „okrągły stół”, przy którym zasiądą dyrektorzy światowych festiwali muzyki filmowej (m.in. z Polski, Czech, Teneryfy, Chorwacji), by wspólnie zastanowić się nad ich przyszłością i planowanymi kierunkami rozwoju.
Forum Audiowizualne jest współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Województwo Małopolskie.