Najważniejsze tytuły OFF PLUS CAMERA 2013 - Konkurs Główny „WYTYCZANIE DROGI”

Międzynarodowy Konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową to główna sekcja OFF PLUS CAMERA. Festiwalowa publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy najnowsze filmy, o których obecnie gorąco dyskutuje się na świecie. Będą one walczyć o nagrodę główną w wysokości 100 000 USD, przyznawaną przez międzynarodowe jury. Zdradzamy tytuły filmów, które znajdą się w tegorocznym konkursie.

“A Month in Thailand” reż: Paul Negoescu

Radu jest mężczyzną około trzydziestki, zamieszkałym w Bukareszcie wraz ze swą kochającą, ale nadopiekuńczą dziewczyną Adiną. Poznajemy ich w Sylwestra, kiedy oboje wybierają się na imprezę noworoczną, a Radu zaczyna mieć coraz większe wątpliwości dotyczące ich związku. Opowiedziana z dyskretnym poczuciem humoru historia narcystycznego i niedojrzałego w gruncie rzeczy bohatera jest zarazem okazją do sportretowania rumuńskiej formacji młodych, względnie dobrze zarabiających ludzi i tego, jak spędzają swój czas.

„Middle of Nowhere” reż: Ava DuVernay
Ten przejmujący dramat opowiada historię Ruby: kobiety z południowego Los Angeles, której mąż odsiaduje wyrok więzienny. Ruby postanawia porzucić szkołę pielęgniarską, po to by jak najczęściej być przy mężu. Nakręcony w zaledwie dziewiętnaście dni przy użyciu mikroskopijnego budżetu w wysokości 200 tysięcy dolarów, “Middle of Nowhere” jest drugim filmem w karierze Avy DuVernay i przykładem prawdziwie niezależnej produkcji.

„Northwest” reż: Michael Noer

Osiemnastoletni Caspar pragnie osiągnąć sukces za wszelką cenę. Rozpoczyna od kariery drobnego włamywacza jako członek gangu Jamala. Po jakimś czasie zaczyna pracować dla Björna, który jest konkurentem Jamala w złodziejskiej branży. Ten postanawia się zemścić na nielojalnym osiemnastolatku. Wyraźnie zainspirowany poetyką braci Dardenne, film Noera zawiera w sobie jednocześnie szokującą prawdę, jak i autentyczną czułość emocjonalną, łącząc ogień z wodą i tworząc filmowe świadectwo prawdziwego doświadczenia, będącego udziałem wciąż zbyt dużej liczby młodych ludzi.

„Obława” reż: Marcin Krzyształowicz

Polska, II wojna światowa. Kapral Wydra (Marcin Dorociński) jest oficerem Armii Krajowej, który na rozkaz Państwa Podziemnego likwiduje lokalnych kolaborantów i Niemców. Pomiędzy jedną egzekucją a drugą, Wydra razem z odziałem partyzantów ukrywają się w lesie, gdzie muszą toczyć nieustanną walkę z zimnem, strachem i głodem. Film Krzyształowicza to bolesne i prawdziwe rozliczenie zbrodni i zdrad z czasów wojny. Brak tu patosu i heroicznego bohaterstwa.

„Ombline” reż: Stéphane Cazes

20-letnia Ombline odsiaduje więzienny wyrok za pobicie funkcjonariusza policji podczas napadu, w którym śmierć poniósł jej chłopak. Kara staje się automatycznie trudniejsza do odbycia, gdy dziewczyna dowiaduje się, że spodziewa się dziecka. Los zmusza ją do porodu w więzieniu. Imponujący debiut fabularny Stéphane Cazesa, francuskiego reżysera i scenarzysty, który nad swoim projektem filmowym pracował już od 18 roku życia.

„Simon Killer” reż: Antonio Campos

Po tym, jak jego pięcioletni związek został nagle zakończony, Simon postanawia wybrać się do Paryża w poszukiwaniu siebie. Bardzo szybko zstępuje do mrocznego miejskiego półświatka, szukając transgresyjnego seksu i oddając się niepokojącym zachowaniom. Jego życie staje się coraz to mocniej nieuporządkowane, w miarę jak obserwujemy głębię jego bólu, samotności i możliwego szaleństwa.

“Sleepless Night” reż: Kun-jae Jang

On pracuje w fabryce, ona jest instruktorką jogi. Żyją wspólnie w Seulu, prowadząc spokojną, pełną oddania, a zarazem pozbawioną romantycznych wzlotów egzystencję. Lubią wspólne przejażdżki rowerem. Dużo rozmawiają. Zastanawiają się, czy – jako że oboje przekroczyli trzydziestkę – przyszła już pora na dziecko. Niesamowity, przejmujący portret całkowicie oddanej sobie pary.

„Smashed” reż: James Ponsoldt

Komediodramat przedstawiający historię młodego małżeństwa, którego życie toczy się wokół dobrej zabawy, beztroski i wiernej kompanki, jaką jest butelka alkoholu. Wszystko jest „pod kontrolą” do momentu, gdy Kate postanawia zerwać z nałogiem i zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia. Dzięki fantastycznej roli Mary Elizabeth Winstead, która została okrzyknięta „absolutną rewelacją” podczas Sundance Film Festival w 2012 roku, obraz zdobył wiele nominacji i wyróżnień.

„Soldate Jeannette” reż: Daniel Hoesl

Fanni i Anna to dwie różne osobowości. Pierwsza mieszka w Wiedniu, prowadzi wystawne życie i otacza się luksusowymi przedmiotami. Druga jest zwykłą wieśniaczką, która pracuje na świńskiej fermie. Pewnego dnia losy bohaterek się spotkają – być może nie po raz pierwszy. Pomimo różnicy wieku, pochodzenia i życiowej sytuacji, obie zapragną wolności i ucieczki od stereotypów. Mają do stracenia zarazem wszystko i nic – i decydują się podjąć ryzyko.

„The End of Love” reż: Mark Webber
Kiedy matka dwuletniego Isaaka ginie w wypadku samochodowym, obowiązek wychowania i opieki nad maluchem spada na ojca chłopca. Mark (Mark Webber) to młody aktor, który po przeprowadzce z Nowego Jorku próbuje odnaleźć się w filmowym środowisku Miasta Aniołów. Brak pracy i pieniędzy, samotność, a przede wszystkim opieka nad synem przerasta jego możliwości. „The Strange Little Cat” reż: Ramon Zürcher
Leniwe niedzielne popołudnie – trzy pokolenia pewnej berlińskiej rodziny przygotowują się do wspólnej kolacji. Pralka się psuje, pusta butelka kręci się w miejscu sama z siebie, kiełbasa zaczyna atakować biesiadników… Atmosfera zaczyna gęstnieć w coraz to śmieszniejszy surrealizm, mimo że opowieść snuta jest całkowicie realistycznie. Czy w trakcie tego wieczoru wydarzy się coś niezwykłego? A czy każda minuta naszego życia nie jest niezwykłą komedią już w punkcie wyjścia?

„Upstream Color” reż: Shane Carruth

Historia brutalnego porwania i powolnego procesu leczenia ran poprzez miłość – opowiedziana przez Hollywood setki razy – tutaj zostaje potraktowana z niespotykaną wizualną i intelektualną maestrią. Żaden element tej zdumiewającej love story nie wydaje się konwencjonalny: jej reżyser wymyśla język kina na nowo, jednocześnie przepracowując dekady historii kina, tak że efekt wydaje się jednocześnie ostatnim słowem w dziedzinie filmowych możliwości, jak i hołdem dla horroru i komedii romantycznej.

 

Karnety na festiwal w sprzedaży. Więcej na: www.offpluscamera.com

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic