Zamieszczone na albumie arie należą do najbardziej wirtuozowskich, jakie kiedykolwiek napisano na głos ludzki – od zawiłych, koloraturowych, po wolne, nastrojowe - napisane, by zaprezentować niezwykłą w tamtych czasach technikę oddechu praktykowaną przez kastratów. Nowy album skupia się wokół szkoły neapolitańskiej, z której wywodzą się najbardziej znani jak Farinelli czy Caffarelli.
Era kastratów była niezwykłym rozdziałem w historii muzyki europejskiej. Trwająca blisko trzy wieki praktyka kastrowania młodych chłopców nasiliła się wraz z dekretem papieskim z końca XVI w. zabraniającym kobietom publicznych występów. W Rzymie od 1600 zasadą stało się, że w kościele partie sopranowe i altowe wykonywane były przez kastratów. Mieli nieskazitelne głosy, a całkowite oddanie się muzyce, często wbrew ich woli, czyniło z nich muzyków niebywałej miary. Wilhelm Heinse w 1795r. powiedział: „Śpiewaczki z ich szczególnymi zdolnościami wokalnymi dobrze radziły sobie z repertuarem pisanym dla kastratów. Uważam jednak, ze żaden z kobiecych głosów nie może być porównywalny do głosów Farinellego czy Caffarellego”.
Dotychczas jeszcze nie ukazała się kompleksowa i całkowicie wyczerpująca słowno – obrazowa prezentacja muzycznej sztuki kastratów. Zamiarem Cecili Bartoli było sportretowanie tego fenomenu tak obszernie jak to tylko możliwe. Zbiór nagranych arii to wybór z kilkuset dzieł (oper, kantat i kompozycji kościelnych), włącznie z repertuarem autorstwa Podpory – najsłynniejszego w XVIII w. nauczyciela śpiewu i kompozytora (autora „Szkoły dla kastratów”). Arie te należą do najbardziej wymagającej i najtrudniejszej muzyki skomponowanej na glos ludzki, za sprawą niezwykłej wirtuozerii, wydłużonych melizmatów, niekończących się łańcuchów koloraturowych, długo-oddechowych fraz, i bardzo szerokiej tessitury (od kontraltu przez mezzosopran do sopranu).
Cecilia Bartoli potrafiła z niezwykłą precyzją zrekonstruować dla nas te bezpowrotnie minione czasy.
Legendarna sztuka kastratów zadziwia również dzisiaj. Pomimo ogromnego poświęcenia, jakiego wymagała i kontrowersji, jakie wciąż wzbudza, odbierana jest jako fascynująca i niepowtarzalna. Mistrzostwo wokalne kastratów, tak bezgraniczne, że trudne do wyobrażenia jest doskonale uwidocznione w kompozycjach specjalnie dla nich tworzonych. Cecilia Bartoli prezentuje je w nagraniach na albumie „Sacrificium”, a do płyty załącza 100 stronicową, ilustrowaną opowieść o kastratach i ich Sacrificium…
Premiera 2 października 2009