Repertuar ‘Dolce Duello’ obejmuje niemal sto lat historii muzyki. Na krążku znajdą się utwory Antonio Vivaldiego, George’a Friderica Handela, Domenico Gabrielliego, Tomaso Albinoniego oraz Luigi Boccheriniego. Języczkiem uwagi zapewne staną się trzy światowe premiery: ‘Giusto Amor, tu che m’accendi’ z serenaty Gli orti esperidi Nicoli Antonio Porpory oraz dwie kompozycje Antonio Caldary – ‘Fortuna e speranza’ z opery Nitocri oraz ‘Tanto, e con sì gran piena’ z Gianguira.
Dzieła te wymagają od solistów nieprzeciętnych możliwości i stuprocentowego zaangażowania. Fakt ten sprawia, że artystki są zaangażowane w przyjacielski „pojedynek” na głos i wiolonczelę.
Choć koncert jest jego najbardziej rozwiniętą i złożoną formą, to osiemnastowieczna aria obbligato, z jej zawadiacką, spektakularną partią instrumentalną – przykuwa zdecydowanie najwięcej uwagi.
Od samego początku ery Baroku, głos i wiolonczela były niemal nierozłączne. Choć czasem współpracowały z przyczyn czysto praktycznych (wiolonczela była częścią continuo), często były zestawiane w celu uzyskania odpowiedniej ekspresji – z woli samego kompozytora.
Uważa się, że brzmienie wiolonczeli jest najbliższe ludzkiemu głosowi. Dzięki temu, oba instrumenty doskonale się uzupełniają. Kiedy jednak stają ze sobą w szranki, dzieje się coś niesamowitego – wiolonczela popycha ludzki głos na skraj jego fizycznych możliwości, z kolei śpiewak żąda od instrumentalisty wydobycia z drewna i strun czystych, surowych emocji, tak jakby instrument ten należał do samej matki natury.
W muzyce zawartej na ‘Dolce Duello’ słychać wielką przyjaźń łączącą Bartoli i Gabettę. Artystki znają się od lat, od dawna też poszukiwały projektu, przy którym mógłby nawiązać współpracę. Przy pomocy muzykologa odkryły dla siebie kolekcję pięknych dzieł na głos i wiolonczelę – w jej ramach znalazły się trzy utwory, które nigdy wcześniej nie zostały nagrane. Album, który powstał w ten sposób jest bardzo różnorodny – są tu zarówno poruszające lamenty, jak Ode for St Cecilia’s Day Haendla, jak i bardziej energetyczne arie - chociażby ‘Di verde ulivo’ Vivaldiego. Grając razem, Bartoli i Gabetta błyszczą.
‘Dolce Duello’ jest albumem dwóch „pojedynkujących” się artystek. Z tego starcia zwycięsko wyjdzie słuchacz, któremu dane będzie zanurzyć się w wybornej muzyce, podarowanej mu przez dwie genialne damy.
Spis utworów:
1. Caldara: “Fortuna e speranza” (Nitocri) *
2. Albinoni: “Aure, andate e baciate” (ll Nascimento dell’Aurora)
3. Gabrielli: “Aure voi, de’ miei sospiri” (San Sigismondo, re di Borgogna)
4. Vivaldi: “Di verde ulivo” (Tito Manlio)
5. Handel: Ode for St Cecilia’s Day: “What passion cannot Music raise and quell?”
6. Caldara: “Tanto, e con sì gran piena” (Gianguir) *
7. Handel: “Son qual stanco pellegrino” (Arianna in Creta)
8. Porpora: “Giusto Amor, tu che m ’accendi” (Gli orti esperidi) *
9-11. Boccherini: Cello Concerto No. 10 in D major, G 483
*World premiere recordings
Tour dates:
31 August - Menuhin Festival Gstaad, Kirche Saanen, Switzerland
2 September - Fondation Pierre Gianadda, Martigny, Switzerland
23 November - Festspielhaus Baden-Baden, Germany
25 November - Essen Philharmonie, Germany
27 November - Amsterdam Concertgebouw, Netherlands
29 November - Brussels Palais des Beaux-Arts, Belgium
1 December - Barbican Centre, London, UK
4 December - Philharmonie de Paris, France
10 December - Prinzregententheater Munich, Germany
12 December - Vienna Musikverein, Austria
14 December - Prague Rudolfinum, Czech Republic
17 December - Berlin Philharmonie, Germany
Cecilia Bartoli, głos
Sol Gabetta, wiolonczela
Cappella Gabetta
Andrés Gabetta, dyrygent