Mojca Erdmann - "Mostly Mozart"

Na swój debiutancki album dla Deutsche Grammophon Mojca Erdman wybrała ulubione arie z oper Mozarta oraz kompozytorów jemu współczesnych: Johanna Chrsitiana Bacha, Antonia Salieriego, Giovanniego Paisiello oraz Ignaza Holzbauera. Młodej niemieckiej sopranistce towarzyszy znakomita orkiestra La Cetra Barockorchester Basel, którą dyryguje Andrea Marcon.

La Cetra słynie ze stylowego wykonawstwa muzyki baroku i klasycyzmu na instrumentach z epoki. Erdmann udało się znakomicie oddać geniusz muzyki Mozarta, wykonując pełne emocji, barwne arie z „Zaidy”, „Idomeneo”, „Don Giovaniego” i „Le Nozze di Figaro”. W recenzji opery „Dionysos” Wolfganga Rihma wystawionej w ubiegłym roku na Festiwalu w Salzburgu recenzent Die Zeit nazwał ją „najpiękniejszym głosem tego lata”.

Pochodząca z Hamburga Mojca Erdmann zaczęła pobierać lekcje gry na skrzypcach w wieku sześciu lat. Osiem lat później rozpoczęła studia wokalne pod kierunkiem Evelyn Herlitzius, które kontynuowała u Hansa Sotina w Cologne Musikhochschule. W 2003 roku zdobyła Pierwszą Nagrodę oraz Nagrodę Specjalną w prestiżowym konkursie Bundeswettbewerb Gesang. W 2005 roku została uhonorowana NDR (North German Radio) Music Prize na Schleswig-Holstein Music Festival oraz nagrodą Luitpold na Letnim Festiwalu w Kissingen. Punktem przełomowym w karierze śpiewaczki był debiut w 2006 roku na festiwalu w Salzburgu, gdzie wykonała tytułową partię opery „Zaida” Mozarta (pod dyrekcją Ivora Boltona). W następnym roku odniosła na Festiwalu kolejny sukces, tym razem śpiewając Zelmirę w Haydnowskiej „Armidzie”. Współpracowała z tak uznanymi dyrygentami jak Simon Rattle, Nicolas Harnoncourt, Bertrand de Billy, Manfred Honeck, Kent Nagano, Fabio Luisi, występując w tak prestiżowych salach jak wiedeńska Theater an der Wien czy amsterdamska Concertgebouw. Obdarzona sopranem lirycznym śpiewaczka ma w swoim repertuarze kompozycje Mozarta (rola Blonde w „Die Entführung aus dem Serail”, Zerlina w „Don Giovannim”), Wagnera („Siegfried”), Ravela („L’Enfant et les sortilège”), Straussa (Sofia w „Rosenkavalier”) oraz Schumanna i Wolfa (cykl pieśni „Italienisches Liederbuch). Mojca Erdmann jest również uznaną śpiewaczką muzyki współczesnej. Odniosła sukces na Festiwalu w Salzburgu w 2010 roku wykonując główną rolę żeńską w najnowszej operze Wolfganga Rihma „Dionysos”.

Mojca Erdmann -  "Mostly Mozart"
La Cetra Barockorchester Basel / Andrea Marcon

Premiera: Kwiecień 2011
Tracklista:

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)
[1] Tiger! Wetze nur die Klauen (Zaide)
Zaide

ANTONIO SALIERI (1750–1825)
[2] Par les larmes dont votre fille (Hypermnestre)
Les Danaïdes

WOLFGANG AMADEUS MOZART
Recitative and Aria (Ilia):
[3] Quando avran fine omai
[4] Padre, germani, addio!
Idomeneo

[5] Ruhe sanft, mein holdes Leben (Zaide)
Zaide

Recitative and Aria (Zerlina):
[6] Ma se colpa
[7] Batti, batti, o bel Masetto
Don Giovanni

GIOVANNI PAISIELLO (1740–1816)
[8] Il mio ben quando verrà (Nina)
Nina, o sia La pazza per amore

WOLFGANG AMADEUS MOZART
Recitative and Aria (Susanna):
[9] Giunse alfin il momento
[10] Deh vieni, non tardar
Le nozze di Figaro

IGNAZ HOLZBAUER (1711–1783)
Recitative and Aria (Pfalzgräfin Anna):
[11] Es ist geschrieben
[12] Ihr Rosenstunden
Günther von Schwarzburg

WOLFGANG AMADEUS MOZART
[13] Vedrai, carino, se sei buonino (Zerlina)
Don Giovanni

JOHANN CHRISTIAN BACH (1735–1782)
[14] À qui pourrai-je avoir recours ? (Oriane)
Amadis de Gaule

WOLFGANG AMADEUS MOZART
[15] Ach, ich fühl's, es ist verschwunden! (Pamina)
Die Zauberflöte

ANTONIO SALIERI
[16] Père barbare, arrache-moi la vie ! (Hypermnestre)
Les Danaïdes

WOLFGANG AMADEUS MOZART
[17] Se il padre perdei (Ilia)
Idomeneo

IGNAZ HOLZBAUER
[18] Die Klüfte sausen! (Pfalzgräfin Anna)
Günther von Schwarzburg


MOJCA ERDMANN, soprano

La Cetra
Barockorchester Basel

Andrea Marcon

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic