ON AIR
od 10:00 Na porządku dziennym zaprasza: Urszula Urzędowska

6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie

Echa i pogłosy: muzyczna podróż po Europie Środkowo-Wschodniej. Szósta edycja festiwalu otwiera nowy rozdział w historii Eufonii. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna,eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy zawitamy z koncertami poza Warszawę: do Krakowa, Lusławic, Lublina, Katowic i Dębicy. Również po raz pierwszy w programie festiwalu znalazły się sceniczne wersje oper,w tym premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Oficjalne otwarcie Eufonii odbędzie się na tej samej scenie z udziałem światowej sławy mezzosopranistki Elīny Garanči. Będzie to jej pierwszy występ w Warszawie. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęły też inne gwiazdy światowego formatu oraz polskiej sceny muzycznej. W listopadzie zapraszamy na muzyczną wędrówkę po naszym europejskim regionie i po Polsce. Przewodnikami podczas tej wyprawy będą w tym roku artyści z Litwy, Łotwy, Słowacji, Czech, Chorwacji, Ukrainy, Armenii, Anglii, Francji, Niemiec, USA i Szwajcarii.

6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie

2 listopada - 8 grudnia 2024 | Warszawa, Katowice, Kraków, Lublin, Lusławice, Dębica

BILETY

Cechą charakterystyczną Eufonii pozostaje różnorodność i bogactwo repertuaru.Festiwal, jak zawsze, oferuje bogatą paletę utworów łączących przeszłość z teraźniejszością i udowadnia, że dawne tradycje muzyczne mogą wciąż inspirować współczesnych twórców. Repertuar tegorocznej edycji to także dialog między tradycją a nowoczesnością, przenikanie się muzycznych idei na przestrzeni wieków.Narodowe Centrum Kultury, organizator festiwalu, stara się w ten sposób przyciągnąć do sal koncertowych zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak też entuzjastów nowych brzmień, młodszą publiczność, poszukującą alternatywnych dźwięków w muzyce.

Tegoroczny repertuar festiwalu zespół programowy podzielił na trzy przenikające się sekcje:

  • Alterfonie (Skalpel, Dobrawa Czocher & Goście, Gurdjieff Ensemble, Kwartludium & Jacaszek, Operomanija, La Tempȇte);
  • Wielkie Dzieła (Elīna Garanča, Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Szymańskiego, utwory Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Karola Szymanowskiego);
  • Muzyka Przeszłości (Venceslao re di Polonia Antonio Caldary w wykonaniu {Oh!} Orkiestry i solistów, występy The Sixteen, Marti & Gondko, Solamente Naturali, Bastarda).

Tegoroczne Eufonie zostały wzbogacone o wstęp i epilog. Czerwcowy koncert Eufonie – Preludium, z udziałem Adama Struga i zespołu Monodia Polska, będzie miał zaskakującą, prapremierową kontynuację w listopadzie. To występ duetu Skalpel, który na specjalne zamówienie festiwalowe zaprezentuje oryginalną, autorską interpretację zarejestrowanych w czerwcu utworów wykonywanych przez Struga i Monodię Polską. Preludium można traktować też jako zapowiedź różnorodności programu, w którym nie zabraknie muzyki średniowiecza, renesansu oraz baroku w interpretacji wybitnych artystów, takich jak: Bastarda, The Sixteen, Corina Marti i Michał Gondko oraz zespół Solamente Naturali. 11 września wieczorem zaplanowano drugie wydarzenie poprzedzające festiwal: Eufonie - Prolog: Kochanowski Wika / Strug / Monodia Polska.Festiwalowym epilogiem będzie natomiast wykonanie Siedmiu Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego 13 grudnia br. w Dębicy.

Drugie specjalne zamówienie festiwalowe zrealizowała Dobrawa Czocher, którawykona prapremierowo utwory inspirowane suitami wiolonczelowymi Jana Sebastiana Bacha. Zespół Bastarda przedstawi pieśni ze „Śpiewnika Śląskiego” Valentina Trillera. Niezwykle interesującym punktem programu będzie również koncert zespołu Kwartludium z Michałem Jacaszkiem. Artyści zaprezentują dźwięki inspirowane bogatą tradycją Kolchidy.

Inspiracje, które przenikają tegoroczny program Eufonii, sięgają daleko poza Europę Środkowo-Wschodnią. Podróżujemy muzycznie do źródeł kultury łacińskiej i arabskiej, na Bliski Wschód. Taką wyprawą będzie np. występ Gurdjieff Ensemble, obfitujący w armeńską tradycję i ducha orientu. Z kolei podczas symfonicznego koncertu „Baśnie nocy”, z udziałem Iwony Sobotki, Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Klauzy, usłyszymy pełne orientalizmu i liryzmu Pieśni księżniczki z baśni op. 31 oraz Pieśni o nocy op. 27 Karola Szymanowskiego i ekspresyjny Taniec siedmiu zasłon z opery Salome Richarda Straussa.

Festiwalowi od pierwszej edycji towarzyszą dzieła Krzysztofa Pendereckiego. Tym razem będzie to wykonanie „Siedmiu bram Jerozolimy w interpretacji Orkiestry i Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Chóru Polskiego Radia oraz znakomitych solistów: Iwony Hossy, Karoliny Sikory, Anny Lubańskiej, Rafała Bartmińskiego, Artura Jandy, Sławomira Hollanda. To dzieło przeniesie nas symbolicznie do Jerozolimy, kolebki trzech religii. Na koncert zapraszamy festiwalową publiczność do Warszawy (24.11), Krakowa (2.11) oraz Dębicy (13.12).

Na festiwalu nie zabraknie również współczesnych nawiązań do dawnych form muzycznych. Paweł Mykietyn zaprezentuje „Pasję wg św. Marka” - swoją interpretację gatunku kojarzonego przede wszystkim z okresem baroku, nadając mu nowoczesną, współczesną formę. W programie festiwalu znalazły się też trzy opery, z których każda ukazuje inne oblicze tego gatunku. Usłyszymy XVIII-wieczną operę „Venceslao, re di Polonia” Antonio Caldary, inspirowaną historią Władysława IV Wazy, „Czarną Maskę” Krzysztofa Pendereckiego, opartą na dziele Gerharta Hauptmana, oraz współczesną, niekonwencjonalną operę „Have a good day!”, poruszającą egzystencjalne problemy kobiet z doświadczeniem emigranckim, pracujących w supermarkecie poniżej swoich kwalifikacji.

Podczas Eufonii uczcimy też jubileusze wybitnych polskich kompozytorów: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego. Jubileusz Wnuk-Nazarowej stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet-kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której „Mémoire de Mémoire” zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy.

Festiwal Eufonie w sposób komplementarny uzupełnia polski repertuar koncertowy o utwory nieznane lub rzadko wykonywane w Polsce. Europa Środkowo-Wschodnia, do której muzycznych tradycji odwołują się organizatorzy, to niezwykle interesujący i inspirujący muzycznie region. W kulturowym tyglu pełnym inspiracji, różnorodności płynącej z doświadczeń każdego z tych krajów i miejsc, powstaje niepowtarzalna opowieść o nas i naszym regionie.

Patronat honorowy nad festiwalem jak co roku obejmują ambasadorzy krajów regionu, a sam festiwal wspiera politykę Partnerstwa Wschodniego i jest ważnym narzędziem dyplomacji kulturalnej Polski. Festiwal realizuje również Cele Zrównoważonego Rozwoju Agendy 2030 ONZ.

W tym roku partnerami Eufonii są: Filharmonia Narodowa, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Ars Cameralis, Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Festiwal Kody, Nowy Teatr w Warszawie, Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, Warszawska Jesień, Filharmonia Krakowska, Instytut Adama Mickiewicza. Wybrane koncerty będą re/transmitowane przez Polskie Radio, które jest członkiem Europejskiej Unii Nadawców (EBU).


6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie
2 listopada - 8 grudnia 2024 | Warszawa, Katowice, Kraków, Lublin, Lusławice, Dębica

Penderecki: Siedem bram Jerozolimy

2 listopada, godz. 18:00
Centrum Kongresowe ICE w Krakowie


Początkowo jedynie instrumentalna, jednak w trakcie komponowania przybrała formę wokalno-instrumentalną. Napisana z okazji jubileuszu 3000-lecia Świętego Miasta VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego to symbol jedności trzech religii i nadziei na bezkonfliktowy świat.


Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Polskiego Radia Lusławice

Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Karolina Sikora – mezzosopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Artur Janda – bas
Sławomir Holland – narrator
Piotr Piwko – chórmistrz
Maria Piotrowska-Bogalecka – przygotowanie Chóru PR Lusławice


Partnerem wydarzenia jest Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

Gurdjieff Ensemble: Zartir – Przebudzenie

9 listopada, godz. 20.00
Kościół Wszystkich Świętych w Warszawie


Armeńska tradycja, fascynacja naturą, wolność ducha. Gurdijeff Ensemble zabierze słuchaczy w podróż pełną ducha orientu, armeńskiej poezji za sprawą zaaranżowanych na instrumenty tradycyjne przez Levona Eskeniana utworów Georgija Gurdjieffa, Paghtasara Dpira, Ashoughs Sayat Novy czy Jivaniego. Będzie to niczym tytułowy Zartir, czyli przebudzenie z królewskiego snu.


Gurdjieff Ensemble

Elina Garanča

15 listopada, godz. 19.00
Teatr Wielki – Opera Narodowa


Przez New York Times nazwana „najlepszą Carmen od 25 lat”. Elīna Garanča od ponad dwudziestu lat króluje na scenach operowych jako jedna z najznakomitszych mezzosopranistek. Program koncertu został podzielony na dwie części. W pierwszej części – zdominowanej przez operę francuską – usłyszymy utwory C. Saint-Saensa, J. Masseneta czy Gounoda. W drugiej zaś kulminacyjnym punktem będą fragmenty z Carmen Bizeta.


Antonin Dvořak, Uwertura z opery Armida
Antonin Dvořak, Synáčku, můj květe (kołysanka Julii) z opery Jakobini
Jules Massenet, Meditation z opery Thaïs
Camille Saint-Saëns, Mon coeur s’ouvre à ta voix z opery Samson i Dalila
Camille Saint- Saëns, Bacchanale z opery Samson i Dalila
Charles Gounod, Plus grand, dans son obscurité z opery La Reine de Saba
***
Trzy passodoble z Hiszpanii:
I. Pascual Marquina, España Cañí
II. Santiago Lope, Gerona
III. Manuel Panella, El gato montés
Georges Bizet, L'amour est un enfant de Bohême z opery Carmen
Georges Bizet, Preludium z aktu I opery Carmen
Georges Bizet, Habanera z opery Carmen
Georges Bizet, Entr’acte z aktu III opery Carmen
Georges Bizet, Séguedille z opery Carmen
Georges Bizet, Entr’acte z aktu IV opery Carmen
Georges Bizet, En vain, pour éviter z opery Carmen
Georges Bizet, Entr’acte z aktu II opery Carmen


Elina Garanča – mezzosopran
Orkiestra Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Karel Mark Chichon – dyrygent


Partnerem wydarzenia jest Teatr Wielki – Opera Narodowa.

Skalpel: Kohelet – Iluminacje

15 listopada, godz. 22.00
Mała Warszawa


Oświetlenie dzieł z dawnych wieków niczym współczesna iluminacja gotyckich katedr nocą. Takiego zadania podjął się duet Skalpel, który wziął na warsztat utwory wykonane przez Adama Struga i Monodię Polską podczas koncertu Eufonie – Preludium. Efekt? Na pewno warty wysłuchania!


Elektroniczne interpretacje psalmów Mikołaja Gomółki i polskich pieśni z repertuaru Adama Struga i Monodii Polskiej


Skalpel

Bastarda: Poza teraźniejszość

16 listopada, godz. 17.00
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka


Muzyka religijna z XV i XVI wieku. Tak prezentuje się program koncertu zespołu Bastarda. Obok współczesnych interpretacji kompozycji Piotra z Grudziądza – jednego z najwybitniejszych twórców tej epoki – usłyszymy materiał muzyczny z wrocławskiego kancjonału Valentina Trillera, które zespół przygotował na specjalne zamówienie Narodowego Centrum Kultury.


Materiał z albumu Promitat eterno (2017), muzyka na podstawie utworów Piotra z Grudziądza (ok. 1392–po 1452):
Predulcis eurus
Pax eterna
Presidorum erogatrix
Presulem ephebeatum
Kyrie fons bonitatis
Presulis eminenciam
Promitat eterno

Utwory ze Śpiewnika śląskiego Valentina Trillera (XV w.):
Christ ist erstanden
Carnis nube jam detecta
Efficax pax fax
Felici peccatrici


Bastarda
w składzie:
Paweł Szamburski – klarnet (clarinet)
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela (cello)
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy (contrabass clarinet)

Heroiny muzyki polskiej

16 listopada, godz. 19.00
POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich


Kompozytorka, pedagog, dyrygentka, ale i dyrektorka instytucji kulturalnych, polityk, w latach 1997-1999 Minister kultury i sztuki. Joanna Wnuk- Nazarowa w tym roku obchodzi jubileusz 75 lat. Dedykowany jej koncert jest pretekstem do zagłębienia się nie tylko w twórczość solenizantki, ale i innych kobiet-kompozytorek: od nestorki Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której utwór Mémoire de Mémoire na trąbkę, puzon i orkiestrę smyczkową podczas Eufonii będzie miał swoją polską premierę.


Joanna Wnuk-Nazarowa, Lamento
Joanna Wnuk-Nazarowa, Quintetto per archi No. 2
***
Hanna Kulenty, Mémoire de Mémoire na trąbkę, puzon i orkiestrę smyczkową (polskie prawykonanie)
Krystyna Moszumańska-Nazar, Musica per archi
Grażyna Bacewicz, Koncert na orkiestrę smyczkową


Piotr Majoor – trąbka (trumpet)
Adrian Gryciuk – puzon basowy
Sinfonietta Cracovia
Katarzyna Tomala – dyrygent

Marti & Gondko: Fantasiae, Cantiones et Coreae

17 listopada, godz. 17.00
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka


Lutnia i klawesyn – czy jest coś bardziej przywodzącego na myśl muzykę dawną? W repertuarze koncertu perły muzyki polskiego renesansu, prezentowane w ich wersjach instrumentalnych. Kompozycje, które w XVI wieku kojarzone były często ze śpiewanymi do nich piosenkami tanecznymi, m.in. proweniencji polskiej.


Anonim, Rex (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.), Bona cor[ea?] (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Benedictus de Drusina (ok. 1520–ok. 1580), Fantasia (Tabulatura Bene­dictusa de Drusina, 1556)
Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.), Ave ierarchia (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Anonim, Polnischer Tantz (Partesy monachijskie, 1520–1540)
Mikołaj Gomółka (ok. 1535–po 1591), Kleszczmy rękoma (Melodie na psałterz polski, 1580)
Matthäus Waissel (ok. 1535/40–1602), 5 Polnische Täntze (Tabulatura Matthäusa Waissela, 1591)
Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.), Praeambulum in G per B (Tabu­latura Jana z Lublina, 1537–1548)
Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.), Zaklolam szÿa Tharnem (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Wojciech Długoraj (1557/8–po 1619), Chorea polonica (Tabulatura lipska, 1619 r.)
Wojciech Długoraj (1557/8–po 1619), Cantio polonica (Tabulatura lip­ska, 1619 r.)
Anonim, Jeszcze Marczynye (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.), Haÿduczkÿ (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Anonim, Praeambulum super d (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Ludwig Senfl (ok. 1489–ok. 1543), Vita in ligno moritur (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Antonio de Ribera (1 poł. XVI w.), Rex autem David (Tabulatura Jana z Lublina, 1537–1548)
Wacław z Szamotuł (ok. 1524–ok. 1560), Kryste dnyu nassey swyatlosci (rok?)
Anonim, Potorae Koniginn inn Polen Tantz (Tabulatura Emanuela Wurs­tisena, 1591–1605)
Anonim, Fantasia primi toni (Gdańska tabulatura organowa, 1591)
Anonim, Ein gutter polnischer Tantz (Tabulatura Christopha Löffelholza, 1585)


Corina Marti – klawesyn
Michał Gondko – lutnia

Antonio Caldara: Venceslao rè di Polonia

17 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala koncertowa


W 1725 roku na dworze cesarskim w Wiedniu premierowo wykonano pięcioaktową operę weneckiego kompozytora Antonio Caldary z librettem Apostolo Zeno. Venceslao re di Polonia zaraz potem zniknęła ze sceny. Do partytury dzieła dotarła w wiedeńskich archiwach Martyna Pastuszka i wraz z {oh!} Orkiestra po ponad 300 latach przywróciła ją do życia. Akcję opery umiejscowiono w Krakowie, inspirując się historią Władysława IV Wazy.


Antonio Caldara: Venceslaorè di Polonia
Opera w wersji koncertowej


Max Emanuel Cencic – Venceslao, re di Polonia
Nicholas Tamagna – Casimiro, suo figliuolo
Denis Orellana – Alessandro, altro suo figliuolo
Suzanne Jerosme – Lucinda, regina di Lituania
Sonja Runje – Erenice, principessa polacca, discendente dagli antichi re di Polonia
Stefan Sbonnik – Fernando, generale e favorito di Venceslao
Tomáš Král – Gismondo, capitano delle guardie, confidente di Casimiro
{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne, skrzypce

The Sixteen: Heavenly harmonies

18 listopada, godz. 19.30
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka


Zachowana twórczość kompozytorów działających w ośrodkach XVI- i XVII-wiecznej Polski to przede wszystkim utwory religijne. Wykonywano je podczas liturgii odbywanych z udziałem polskich królów w krakowskiej katedrze na Wawelu i w warszawskiej kolegiacie św. Jana Chrzciciela. Utwory na te okazje pisali głównie muzycy kapeli królewskiej, m.in. Włosi, którzy swoimi talentami chętnie dzielili się z twórcami lokalnymi. Jedni i drudzy ilustrowali swoją muzyką ówczesne wyobrażenia niebiańskiej harmonii.


Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665-1734) – O rex gloriae
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) – Pulchra es, amica mea
Giovanni Francesco Anerio (1567-1630) – Missa Pulchra Es: Kyrie & Gloria
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Rorate caeli (II)
Bartłomiej Pękiel (1633-1670) – O adoranda Trinitas
Asprillio Pacelli (1569-1623) – Beati estis
Vincenzo Bertolusi (1550-1608) – Ego flos campi
Bartłomiej Pękiel – Ave Maria
Vincenzo Bertolusi – Osculetur me
Giovanni Francesco Anerio – Salve Regina
Luca Marenzio (1553-1599) – Iniquos odio habui
Luca Marenzio – Missa super Iniquos odio habui: Credo
Gregorz Gerwazy Gorczycki – Sepulto Domine
Luca Marenzio – Jubilate Deo
Bartłomiej Pękiel – Resonet in laudibus
Marcin Mielczewski (1600-1651) – Jubilate Deo
Vincenzo Bertolusi – Ave verum corpus


The Sixteen


Partnerem wydarzenia jest Festiwal Ars Cameralis.

Solamente Naturali: Musica Globus

19 listopada, godz. 18.00
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka


Solamente Naturali w programie Musica globus snuje opowieść o pobycie Geora Philippa Telemana na Górnym Śląsku na dworze hrabiego Promnitz. Wizyta ta zainspirowała kompozytora do połączenia muzyki komponowanej dla dworu z melodiami ludowymi obecnymi na tym terenie.


Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Perpetuum mobile ze Suity D-dur TWV 55:D12 (1726–1730?)
Vivement TWV 45 (rękopis rostocki, XVIII w.)
Hungaricus nr 35 (kolekcja z Uhrovca, 1730)

GALIA

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Entrée ze Suity D dur TWV 55:D4 (1723 lub wcześniej)

HOLLAND

Jacob van Eyck (1589/90–1657)
Branle (z kolekcji Der fluyten lust-hof, 1656)

ALBA

John Playford (1623–1686)
Scotch tune (z kolekcji The Division Violin, 1685)
Henry Purcell (1659–1695)
Scotch tune z muzyki do komedii Amphitryon (1690)

ITALIA

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Allegro z Concerto alla rustica RV 151 (po 1720/1724)

EURO-ASHKENAZ

Anonim (opr. Miloš Valent)
Taniec nr 277 (kolekcja z Uhrovca, 1730)
En Kitzvo (rękopis berliński, XVIII w.)
Dwa tańce (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)

BARBARO

Anonim (opr. Miloš Valent)
Taniec (kolekcja z Uhrovca, 1730)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Les Janissaires ze Suity D-Dur TWV 55:D17 (1735–1739)
Anonim (opr. Miloš Valent)
Nota Kurucz I i II (kolekcja z Uhrovca, 1730)
Žela trowke (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)

POLSKA

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Hanaquoise ze Suity D-dur TWV 55:D3 (ok. 1725)
Anonim (opr. Miloš Valent)
Taniec nr 90 (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Polonez (rękopis rostocki, XVIII w.)
Anonim (opr. Miloš Valent)
Taniec G 10 (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Hanac II i III (rękopis rostocki, XVIII w.)
Anonim (opr. Miloš Valent)
Taniec G 11 (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Allegro z Concerto alla Polonese TWV 43:G7 (1726–1730)

HUNGARIA

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Marsz
Anonim (opr. Miloš Valent)
Verbung per il Violino (kolekcja z Pesztu, XVIII w.)
Hungarice (kolekcja Biblioteki w Ostrzyhomiu, XVIII w.)
Hungaricus nr 22(kolekcja z Uhrovca, 1730)
Taniec nr 322 (kolekcja z Uhrovca, 1730)
Dopschensis (kolekcja z Uhrovca, 1730)
Adagio (kolekcja Saltus Hungarici z Trenczyna, XVIII w.)
Taniec B 14 (kolekcja Anny Szirmay-Keczer, 1720)

ANATOLIA

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Mezzetin en turc ze Suity B-dur (Ouverture burlesque) TWV 55:B8 (1723 lub wcześniej)
Anonim (opr. Miloš Valent)
Tańce – wybór (kolekcja Aliego Ufkiego, XVIII w.)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Les Turcs ze Suity B-dur (Ouverture ‘Les nations’)TWV 55:B5 (1721–1723)


Solamente Naturali

The Sixteen: Heavenly harmonies

19 listopada, godz. 19.30
NOSPR Katowice – Sala Kameralna


Zachowana twórczość kompozytorów działających w ośrodkach XVI- i XVII-wiecznej Polski to przede wszystkim utwory religijne. Wykonywano je podczas liturgii odbywanych z udziałem polskich królów w krakowskiej katedrze na Wawelu i w warszawskiej kolegiacie św. Jana Chrzciciela. Utwory na te okazje pisali głównie muzycy kapeli królewskiej, m.in. Włosi, którzy swoimi talentami chętnie dzielili się z twórcami lokalnymi. Jedni i drudzy ilustrowali swoją muzyką ówczesne wyobrażenia niebiańskiej harmonii.


Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665-1734) – O rex gloriae
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) – Pulchra es, amica mea
Giovanni Francesco Anerio (1567-1630) – Missa Pulchra Es: Kyrie & Gloria
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Rorate caeli (II)
Bartłomiej Pękiel (1633-1670) – O adoranda Trinitas
Asprillio Pacelli (1569-1623) – Beati estis
Vincenzo Bertolusi (1550-1608) – Ego flos campi
Bartłomiej Pękiel – Ave Maria
Vincenzo Bertolusi – Osculetur me
Giovanni Francesco Anerio – Salve Regina
Luca Marenzio (1553-1599) – Iniquos odio habui
Luca Marenzio – Missa super Iniquos odio habui: Credo
Gregorz Gerwazy Gorczycki – Sepulto Domine
Luca Marenzio – Jubilate Deo
Bartłomiej Pękiel – Resonet in laudibus
Marcin Mielczewski (1600-1651) – Jubilate Deo
Vincenzo Bertolusi – Ave verum corpus


The Sixteen


Koncert w ramach XXXIII Festiwalu Ars Cameralis.

La Tempête: Nocturne

19 listopada, godz. 20.00
Kościół Wszystkich Świętych w Warszawie


Od ciemności ku światłu. Przesiąknięte tysiącletnią tradycją prawosławną „Całonocne czuwanie” Sergiusza Rachmaninowa powstało w 1915 roku, na tle zawirowań politycznych w kraju ojczystym kompozytora i początków I wojny światowej. Ideą spektaklu przygotowanego przez zespół La Tempete jest rekonstrukcja rytuału, połączenie Całonocnego czuwania wraz z bizantyjskimi pieśniami, przy jednoczesnym całkowitym wykorzystaniu przestrzeni przez śpiewaków, tworząc transcendentalną podróż wśród dźwięków jednego z największych dzieł sztuki wokalnej.


Siergiej Rachmaninoff, Całonocne czuwanie
Hymny bizantyjskie


La Tempête


Partnerem wydarzenia jest Kody – Ośrodek „Rozdroża”.

Dobrawa Czocher & Goście

20 listopada, godz. 19.30
Mała Warszawa


Łączy doskonałą technikę wiolonczelową z nieograniczoną wyobraźnią i ekspresją. Dobrawa Czocher – wiolonczelistka, kompozytorka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Hochschule für Musik w Detmold w Niemczech. W 2023 roku wydała swój debiutancki solowy album Dreamscapes nominowany w sześciu kategoriach do prestiżowej nagrody Opus Klassik. Podczas koncertu w ramach Festiwalu Eufonie artystka zaprezentuje nie tylko utwory z tej płyty, ale i nowy materiał oraz przygotowane specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury utwory nawiązujące do Suit wiolonczelowych Jana Sebastiana Bacha.


Nieopublikowane nowe kompozycje Dobrawy Czocher
Utwór inspirowany Suitami wiolonczelowymi Jana Sebastiana Bacha
Muzyka z albumu Dreamscapes


Dobrawa Czocher

La Tempête: Nocturne

20 listopada, godz. 20.00
Bazylika oo. Dominikanów w Lublinie


Od ciemności ku światłu. Przesiąknięte tysiącletnią tradycją prawosławną „Całonocne czuwanie” Sergiusza Rachmaninowa powstało w 1915 roku, na tle zawirowań politycznych w kraju ojczystym kompozytora i początków I wojny światowej. Ideą spektaklu przygotowanego przez zespół La Tempete jest rekonstrukcja rytuału, połączenie Całonocnego czuwania wraz z bizantyjskimi pieśniami, przy jednoczesnym całkowitym wykorzystaniu przestrzeni przez śpiewaków, tworząc transcendentalną podróż wśród dźwięków jednego z największych dzieł sztuki wokalnej.


Siergiej Rachmaninoff, Całonocne czuwanie
Hymny bizantyjskie


La Tempête


Koncert w ramach 16. Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

Paweł Mykietyn: Pasja wg św. Marka

21 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa - Sala koncertowa


Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna to zarazem dzieło wpisujące się w wielką tradycję pasyjną, jak i symbol rewolucyjnych przemian w tym gatunku. Począwszy od wyboru tekstu, opartego o wszystkie ewangelie oraz Księgę Izajasza, przedstawiającego historię na dwóch liniach czasowych, po ucieleśnienie Chrystusa kobiecym głosem, obecność agresywnego rocka i mikrotonowości w orkiestrze. Tematem utworu jest nie tylko męka Chrystusa, ale cierpienie jako element egzystencji człowieka. Mykietyn w utworze łączy tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem.


Artyści:
Urszula Kryger
Kasia Moś
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani
AUKSO
Marek Moś – dyrygent
Magdalena Cielecka – narratorka
Tomasz Cyz – reżyser
Katarzyna Łuszczyk – reż. światła
Monika Stolarska, Piotr Bontro – video

Aktorki/performerki:
Anna Bieżyńska
Karolina Bruchnicka
Emma Giegżno
Patrycja Grzywińska
Weronika Humaj
Alicja Juszkiewicz
Angelika Kurowska
Anastazja Małocha
Aleksandra Piotrowska
Karina Rezner
Karolina Rzepa

Penderecki: Czarna Maska

22 listopada, godz. 19.00
Teatr Wielki
Opera Narodowa


Krzysztof Penderecki w swoich operach potrafi budować fascynujące światy. Jego trzecie dzieło sceniczne, Czarna maska, przenosi nas w przeszłość, do miasteczka Bolkenhain (obecnie Bolków) na Dolnym Śląsku.


Opera w jednym akcie.


Jacek Laszczkowski – Silvanus Schuller
Natalia Rubiś – Benigna
Katarzyna Drelich – Arabella
Anna Lubańska – Rosa Sacchi
Szymon Rona – Jedidja Potter
Wojciech Gierlach – FrançoisTortebat
Adrianna Ferefecka – Daga
Krzysztof Szumański – Löwel Perl
Dariusz Machej – Pleban Wendt
Mateusz Zajdel – Hadank
Remigiusz Łukomski – Hrabia Ebbo Hüttenwächter
Magdalena Pluta – Hrabina Laura Hüttenwächter

Bassem Akiki– Dyrygent
David Puntney – Reżyseria
Raimund Bauer – Scenografia
Marie-Jeanne Lecca – Kostiumy
David Haneke – Projekcje
Fabrice Kebour – Reżyseria świateł


Partnerem wydarzenia jest Teatr Wielki – Opera Narodowa.

Kwartludium & Jacaszek: Kolchida

22 listopada, godz. 22.00
Mała Warszawa


Kolchida – kraina u wybrzeży Morza Czarnego, cel wyprawy Argonautów po Złote Runo. Muzyczne dziedzictwo obecne na tych terenach zainspirowało zespół Kwartludium oraz Michała Jacaszka do stworzenia utworów inspirowanych niezwykłą historią tego miejsca i pieśniami, wśród których znajdują się te pamiętające starożytną krainę. Jest to muzyczna odyseja prowadząca publiczność ku bogactwu tradycji tkwiącej u źródeł europejskiej kultury.


Kwartludium
Jacaszek

Penderecki: Siedem bram Jerozolimy

23 listopada, godz. 18.00
ECMKP w Lusławicach


Początkowo jedynie instrumentalna, jednak w trakcie komponowania przybrała formę wokalno-instrumentalną. Napisana z okazji jubileuszu 3000-lecia Świętego Miasta VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego to symbol jedności trzech religii i nadziei na bezkonfliktowy świat.


Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Polskiego Radia Lusławice

Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Karolina Sikora – mezzosopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Artur Janda – bas
Sławomir Holland – narrator
Piotr Piwko – chórmistrz
Maria Piotrowska-Bogalecka – przygotowanie Chóru PR Lusławice


Partnerem wydarzenia jest Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

Baśnie nocy

23 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa - Sala koncertowa


Pieśni księżniczki z baśni i Symfonię „Pieśni o nocy” pozornie łączy jedynie autor. Niewątpliwie jest to też związek dzieła z tekstem. Choć w przypadku Pieśni księżniczki jest to umuzycznienie tekstów siostry Karola Szymanowskiego – Zofii, a w wypadku Symfonii – tekst Jalala’ad Din Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego, łączy je egzotyka, liryzm, orientalna aura.

Strauss po raz pierwszy zobaczył Salome Oscara Wilde’a w niemieckim tłumaczeniu w Berlinie w listopadzie 1902 roku. Opera powstała na kanwie tego tłumaczenia wywołała zgorszenie w Europie, Ameryce. Szczególnie kontrowersyjnym był Taniec siedmiu zasłon – jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła. Pierwsza Salome – Marie Wittich – odmówiła wykonania utworu, twierdząc, że żadna szanująca kobieta nie rozbiera się na scenie. Scena erotycznego przebłagania Heroda, by ofiarował księżniczce głowę martwego Jana Chrzciciela, muzycznie pełna jest muzycznego bogactwa, orientalizmu oraz rosnącego podniecenia podkreślanego przez stopniowe przyspieszenie i zwiększenie głośności orkiestry.


Richard Strauss, Taniec Salome z opery Salome op. 54
Karol Szymanowski, Pieśni księżniczki z baśni op. 18
Karol Szymanowski, III Symfonia „Pieśni o nocy”


Iwona Sobotka – sopran
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Michał Klauza – dyrygent

Penderecki: Siedem bram Jerozolimy

24 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala koncertowa


Początkowo jedynie instrumentalna, jednak w trakcie komponowania przybrała formę wokalno-instrumentalną. Napisana z okazji jubileuszu 3000-lecia Świętego Miasta VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego to symbol jedności trzech religii i nadziei na bezkonfliktowy świat.


Iwona Hossa – sopran
Karolina Sikora – mezzosopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Artur Janda – bas
Sławomir Holland – narrator
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent


Partnerem wydarzenia jest Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

Operomanija: Have a Good Day!

29 listopada, godz. 19.00
Nowy Teatr w Warszawie


Fałszywe uśmiechy, automatyzm przepełniający atmosferę supermarketu. Mechanicznie powtarzalne zachowania: „Dzień dobry!”, „Dziękuje!”, „Miłego dnia!”. Opera Have a good day! na 10 kasjerów, dźwięki supermarketu i fortepian to opowieść o życiu wewnętrznym kasjerów w centrum handlowym, w którym postacie różnych sprzedawców ucieleśniają uniwersalne archetypy obecne w życiu społecznym. Twórcy unikają wszelkich sugestii moralnych, wyrażając krytyczny stosunek wobec kapitalizmu za pomocą humoru, ironii, poezji.

W 2013 roku Międzynarodowy Instytut Teatralny wybrał Have a good day! do prezentacji w finale konkursu Music Theatre NOW, gdzie opera uzyskała nagrodę Globe Teana – Theatre Observation. Spektakl był prezentowany na wielu międzynarodowych festiwalach w USA, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Ukrainie, Portugalii czy Holandii.

O godzinie 18:00 przed koncertem odbędzie się touch tour. Chętne osoby prosimy o zgłoszenie swojego udziału pisząc maila na adres eufonie@nck.pl do dnia 24.11.2024 r.


Operomanija

Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego

30 listopada, godz. 19.00
Nowy Teatr w Warszawie


Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych, łączący spuściznę przeszłości z nowatorskimi pomysłami. Twórczość Pawła Szymańskiego – obchodzącego w tym roku 70. urodziny – będzie tematem ostatniego koncertu Festiwalu. W programie szeroki przekrój twórczości kompozytora: zarówno utwory na mniejszą obsadę, jak Vilanelle czy Limeryki, ale i z udziałem orkiestry.


Paweł Szymański
Vilanelle (1981)
Une suite de pieces de clavecin par Mr. Szymański (2001)
Limetyki na skrzypce I klawesyn (1975)
utwór prapremierowy (specjalne zamówienie NCK)
***
it’s fine, isn’t it
Apprendix
Quasi una sinfonietta


Jan Jakub Monowid – kontratenor
Małgorzata Sarbak – klawesyn
Agnieszka Podłucka – skrzypce
Natalia Reichert – skrzypce
Łukasz Długosz – flet
Orkiestra Filharmonii Śląskiej
Yaroslav Shemet – Dyrygent


Partenerem wydarzenia jest Warszawska Jesień - Związek Kompozytorów Polskich.

Penderecki: Siedem bram Jerozolimy

8 grudnia
Dom Kultury "Mors", Dębica


Początkowo jedynie instrumentalna, jednak w trakcie komponowania przybrała formę wokalno-instrumentalną. Napisana z okazji jubileuszu 3000-lecia Świętego Miasta VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego to symbol jedności trzech religii i nadziei na bezkonfliktowy świat.


Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Polskiego Radia Lusławice

Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Karolina Sikora – mezzosopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Artur Janda – bas
Sławomir Holland – narrator
Piotr Piwko – chórmistrz
Maria Piotrowska-Bogalecka – przygotowanie Chóru PR Lusławice


Partnerem wydarzenia jest Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic