Codzienne spotkania w ramach kompozytorskich Master Classes, warsztaty twórcze i panele dyskusyjne, zajęcia poświęcone budowaniu pozycji w przemyśle filmowym, giełda talentów oraz sesja nagraniowa z wykorzystaniem najnowszych technologii – tegoroczna odsłona Forum Audiowizualnego FMF obejmuje aż sześć pasm edukacyjnych dopasowanych do potrzeb młodych kompozytorów. Dzięki współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Akademią Górniczo-Hutniczą i Akademią Muzyczną w Krakowie uczestnicy będą mieli szansę skorzystania z najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych sal i studiów nagraniowych w Polsce.
Główną ideą Forum Audiowizualnego jest umożliwienie młodym artystom bezpośredniego kontaktu z mistrzami i ekspertami światowego przemysłu muzycznego oraz filmowego. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie uzupełnia w ten sposób lukę w polskim szkolnictwie artystycznym, w którym – jak na łamach miesięcznika „Kino” zauważył jeden z zaprzyjaźnionych z festiwalem kompozytorów, Abel Korzeniowski – „przygotowanie do zawodu kompozytora filmowego właściwie nie istnieje (…). Nie funkcjonuje tzw. system asystencki, polegający na tym, że młody człowiek może pomagać mistrzowi i uczyć się zawodu od niego, potrzeba niemal cudu, żeby się do tego mistrza zbliżyć (…) Tymczasem każdy z nas musi być sprawny technicznie i mieć zaawansowaną znajomość nowoczesnych technologii, choćby po to, żeby umieć skonstruować dobre demo”.
FMF wychodzi naprzeciw potrzeb młodych kompozytorów już po raz czwarty – od 2013 roku nasze Forum Audiowizualne cieszy się międzynarodową sławą i tworzy jedyną w swoim rodzaju platformę wymiany doświadczeń, kontaktów i umiejętności pomiędzy artystami początkującymi a ekspertami w dziedzinie muzyki i filmu. Każdego roku w specjalistycznych zajęciach, warsztatach i panelach dyskusyjnych bierze udział 25. młodych twórców z różnych krajów (wybranych spośród kandydatów zgłaszających się do FMF Young Talent Award), którzy - oprócz indywidualnych konsultacji z mistrzami europejskiego i amerykańskiego kina – mają możliwość czynnego uczestniczenia w procesie tworzenia ścieżki dźwiękowej (zarówno do filmu pełnometrażowego, jak i do serialu, animacji oraz gry video) na wszystkich jego etapach: od skonstruowania i doprecyzowania pomysłu poprzez zapis, orkiestrację, nagranie i montaż aż do finałowego efektu jakim jest udźwiękowiony obraz filmowy. W maju 2016 roku w otwartych spotkaniach Master Classes weźmie udział także laureatka programu dla młodych producentów Stop Ahead, organizowanego w ramach Festiwalu Filmowego w Edynburgu oraz studenci Lillehammer University Collage Film Scoring Program wraz ze swoim opiekunem - kompozytorem, gitarzystą i producentem muzycznym prof. Halldorem Kroghem.
Tegoroczna edycja Forum obejmuje sześć pasm edukacyjnych, w tym panele i warsztaty dotyczące modelowania dźwięku w przestrzeni, elektroniki i brzmień dronowych wykorzystywanych w muzyce funkcjonalnej, estetyki i psychologii komponowania oraz prawa autorskiego i zasad funkcjonowania europejskiego rynku muzycznego, sesję nagraniową połączoną z praktycznym wykorzystaniem najnowszego oprogramowania i systemów nagłośnieniowych a także giełdę talentów umożliwiającą prezentację dotychczasowych dokonań uczestników. Dzięki współpracy Krakowskiego Biura Festiwalowego z trzema wiodącymi ośrodkami naukowymi w Polsce uczestnicy Forum Audiowizualnego będą mieli możliwość realizacji swoich pomysłów muzycznych w najlepiej wyposażonych studiach nagraniowych, a efekty swojej pracy usłyszą w jednej z najnowocześniejszych sal koncertowych w kraju: Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach (gdzie odbędzie się także całodzienna sesja nagraniowa z udziałem muzyków). Specjaliści z Akademii Górniczo-Hutniczej – przy współpracy z ekspertami z Grazu - poprowadzą zajęcia z zakresu technologii dźwięku przestrzennego i metod ambisonicznych; zaplanowano m.in. prezentację komory bezechowej oraz nagranie specjalistycznymi mikrofonami typu Soundfield i Eigenmike, niedostępnymi w Polsce. W programie naszego Forum znajdą się także warsztaty dotyczące wykorzystywania elektroniki i muzyki dronowej w obrazach audiowizualnych, nie zabraknie też zajęć i paneli obejmujących tajniki pracy specjalistów uczestniczących w procesie powstawania i promowania ścieżki dźwiękowej – młodzi kompozytorzy poznają m.in. szczegóły profesji sound designera. Współpraca z Akademią Muzyczną zaowocuje z kolei trzytygodniowym pobytem w Krakowie Richarda Bellisa; laureat nagrody Emmy za wybitną kompozycję muzyczną do miniserialu „To” wg Stephena Kina gościnnie poprowadzi serię wykładów z krakowskimi studentami kompozycji.
Zgodnie z założeniami Forum Audiowizualnego we wszystkich spotkaniach wezmą udział światowej sławy eksperci i przedstawiciele szeroko pojętej branży filmowej. O muzyce do animacji opowiedzą m.in. Harry Gregson-Williams („Shrek”), Jean Michel-Bernard („Jak we śnie”), Heitor Pereira („Angry Birds The Movie”) i Diego Navarro („Odlotowa przygoda”), o elektronice i brzmieniach dronowych – m.in. Jóhann Jóhansson („Sicario”), Joseph Trapanese („Tron: Dziedzictwo”), Cliff Martinez („Solaris”) i Dave Porter (serial TV „Breaking Bad”), o sztuce komponowania muzyki do trailerów – Chris Brown (wytwórnia West One Music) a o muzyce narracyjnej – Vasco Hexel (Royal College of Music w Londynie). Warsztaty i panele poprowadzą także: polski mistrz kina i muzyk - Łukasz Targosz („Wataha”, „Pakt”, „Pitbull. Nowe porządki”) i młody i niezwykle utalentowany - Jan Sanejko (laureat FMF Young Talent Award w 2014 roku, współpracownik D. Navarro przy ścieżce dźwiękowej do „Odlotowej przygody”).
Organizatorami 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.